PIERRE AULAS Art of Nose – Olfactisch Artistiek Directeur “Ik help bij de geboorte van nieuwe parfums” Carrière Bijna bij toeval heeft Pierre de parfumindustrie ontdekt. Hij komt niet uit Grasse en is ook geen zoon van een “neus”, kortom, hij had geen enkele voorbestemming voor deze carrière. Toen hij zich bezig hield met de marketingontwikkeling van schoonheidsproducten bij een groot retailbedrijf, ontmoette hij de geurcompositie bedrijven en parfumeurs waarop hij een beroep kon doen voor het ontwikkelen van zijn productassortimenten. De firma Mane bemerkt zijn bijzondere reukvermogen, neemt hem in dienst en leidt hem op. De combinatie van zijn kennis als marketing en olfactief deskundige maakt hem al zeer snel tot een gedroomde tussenpersoon voor merken en neuzen en vijf jaar lang haalt hij talrijke projecten binnen, met name bij L’Oréal. Dankzij dit succes biedt de Zwitserse gigant Firmenich hem de verantwoording aan voor de Key Accounts in de ‘fine perfumery’. Pierre accepteert op één voorwaarde: te mogen werken met Mugler Parfums, een merk dat hem fascineert vanwege zijn creativiteit en zijn olfactieve keuzes. Deze nieuwe uitdaging in zijn leven geeft hem de kans Véra Strübi te ontmoeten, de voormalige voorzitster van Thierry Mugler Parfums, wiens durf en intuïtie hem blijven verbazen. Tien jaar lang werken zij samen aan de afronding van talrijke projecten. Hun goede verstandhouding, gebaseerd op wederzijds respect en een gemeenschappelijke olfactieve gevoeligheid, schenkt onder andere het levenslicht aan Mugler Cologne, Alien, les Jardins d’Etoile, la Part des Anges en vele andere creaties… Het is zelfs dankzij de aanmoediging van Véra Strübi dat Pierre de gebaande paden verlaat om in 2001 Art of Nose consulting op te richten, zijn adviesbureau voor olfactieve ontwikkeling. Zijn eerste klant was natuurlijk Véra. Daarna schenken andere merken hem ook al snel hun vertrouwen en zo wordt Pierre de olfactieve consultant van de grootste Franse parfummerken, waaronder de merken van de Clarins Fragrance Group. Sterke kanten “Ik spreek de taal van mijn klanten en de merken dankzij mijn marketingstudies (ik ken hun vak omdat ik het zelf heb uitgeoefend en ik herken hun woordgebruik en hun verwachtingen…). Maar ik spreek ook de taal van de parfumeurs (grondstoffen, akkoorden, etc.). Dankzij mijn zeer getrainde neus kan ik met hen overleggen en hen oriënteren. Ik houd ervan om met de ontwikkeling van het artistieke, esthetische facet van parfums bezig te zijn zonder me te beperken tot het strikt commerciële aspect. Ik ben een soort tolk, een vertaler. Ook halen klanten voordeel uit mijn kennis en begrip van de internationale markt, van de ontwikkeling van olfactieve projecten, mijn zeer gespecialiseerde ervaring van parfumhuizen en mijn visie op het gebied van ieder merk.” Data 1988: Afgestudeerd aan Sup de Co Dijon. 1990: Productmanager voor Famar : Productmanager schoonheid voor Carrefour : Verkoopmanager Body Care bij Mane : Senior Account manager parfumerie bij Firmenich. Sinds 2001: Olfactisch artistiek directeur