GALLO-ROMEINS MUSEUM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Handelingsgericht werken en de IB
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Introductiebijeenkomst
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
De psychologie van communicatie
BattleBots The school battle.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Didactische werkvormen
Presentatie BètaMentality
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Human Dynamics.
Participatie en een Klantenraad
School-als-organisatie en schoolcultuur
Consciously, we teach what we know;
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Onthaal en service.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gespreksvaardigheden
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
Leerstijlen KOLB SJM.
Het coachende functioneringsgesprek
Solliciteren: wat wil ik?
Pedagogisch werken in de wijk
REFLECTEREN Wat is dat?.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Voelsprieten Informatieavond
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Wat is DRAMA??.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat is DRAMA??.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Mijn Positieve Gezondheid
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

GALLO-ROMEINS MUSEUM

GALLO-ROMEINS MUSEUM Romeinse afdeling

IDENTITEIT Het museum sinds 1994 Sterk publieksgericht Focus: tijdelijke tentoonstellingen Educatieve werking voor scholen Minimalistische presentatie collectie  Stijgende bezoekersaantallen: van 30.000 in 1994 tot 150.000 in 2004

TOEKOMST: NIEUW MUSEUMGEBOUW

NIEUW MUSEUMGEBOUW

MEER INFO OVER UITBREIDING? www.galloromeinsmuseum.be

TOEKOMST: NIEUWE PRESENTATIE COLLECTIE Optimale leerervaring creëren voor verschillende bezoekersgroepen Bij start van ontwikkeling nieuwe tentoonstelling rekening houden met verwachtingen en wensen van doelgroepen op het vlak van leren Tijdens ontwerpproces bijsturen van ontwerp via feedback doelgroepen vorm (hoe leren?) inhoud (wat leren?)

OUTPUT ONDERZOEK Concrete, veelzijdige en onderling te onderscheiden profielen van een beperkt aantal doelgroepen via een mix van sociodemografische kenmerken én leereigenschappen.

VERLOOP ONDERZOEK Voorbereiding literatuurstudie ivm ‘leren in musea’ Kwantitatief onderzoek ENQUÊTES profielen en kwantificering doelgroepen Kwalitatief onderzoek FOCUSGROEPEN gesprekken met vertegenwoordigers van doelgroepen voorontwerp nieuwe expo toetsen en bijsturen

WIE BEVRAGEN? Bezoekers Potentiële bezoekers 250 respondenten face-to-face exit interviews + aanvulling via telefonische interviews periode: 15 februari 2005 - 15 maart 2005 interviewers: museummedewerkers na training onderzoeksbureau aantal te bevragen personen afgebakend op basis gekend socio-demo profiel duur bevraging: 20 minuten Potentiële bezoekers 145 telefonische interviews (herwogen aantal) (leeftijd 15+) 105 face-to-face interviews (10-14 jarigen) (herwogen aantal) periode: 15 februari - 15 maart 2005 interviewers: studenten na training onderzoeksbureau geografisch bereik: Vlaanderen, BHG, Nederlands-Limburg, provincie Luik steekproeftrekking: a-select (binnen geografisch vastgelegde aantallen) hit rate: 1 op 13 contacten

WELKE VRAGEN STELLEN? Socio-demografisch / leefwereld : wie is de bezoeker? leeftijd, geslacht, opleiding museale en culturele ervaring hobby’s en interesses Wat verwacht de bezoeker van een museum? beleven en ontspannen - leren - samen zijn met familie of vrienden genieten van de rust en de sfeer - nadenken over het leven - voorwerpen bewonderen

WELKE VRAGEN STELLEN? Presentatie? mediavoorkeur gids om naar te luisteren of interactieve gids gezellige hoeken of grote overzichtelijke ruimtes verrassing of overzicht één object van elke objectsoort of grote groepen objecten Bezoekgedrag? frequentie museumbezoek duur ideaal museumbezoek kijken naar hoogtepunten of alles zien alleen op ontdekking of samen stapsgewijze en logische route of lukraak van de ene opstelling naar de andere

WELKE VRAGEN STELLEN? Soort informatie? microniveau (leven van mens) of macroniveau (grote historische gebeurtenissen) praktische info of interessante theorieën antwoorden krijgen op waarom-vragen of interesse in weetjes en feiten over het verleden of ook relatie met vandaag focus op verhalen over mensen of op voorwerpen functie van voorwerpen of esthetiek verschillende wetenschappelijke meningen of één mening open vragen of gesloten vragen Leerstijlen? Kolb: actief versus reflectief leren / concreet versus abstract

OP ZOEK NAAR EEN THEORETISCH KADER Hoe alle informatie zinvol ordenen en structureren? Hoe leerstijlen bevragen?

LEERTHEORIE VAN David A. Kolb Meest geciteerde leer- en organisatiepsycholoog in museale context Cyclisch leermodel leren is een cyclisch proces, mens doorloopt verschillende fasen start en volgorde verschilt per individu Dialectisch model met twee dimensies: concreet leren versus abstract leren actief leren versus reflectief leren Leren vindt plaats in het spanningsveld tussen de vier polen die door de onderlinge combinaties vier leerstijlen opleveren Mensen hebben één of twee geprefereerde leerstijlen

INTERPRETATIE LEERPROFIELEN VAN KOLB kennis zit in het hoofd van de mensen er is geen externe waarheid en werkelijkheid kennis is enkel (persoonlijke) interpretatie ieder heeft eigen logica kennis is persoonlijke constructie van een ervaring fantasie, sfeer, interpreteren, inleven, aanvoelen emotionele ervaring CONCREET ervaren BESLISSER CONVERGEERDER DOENER ACCOMODATOR DENKER ASSIMILATOR DROMER DIVERGEERDER verwerven en verwerken van kennis komt van binnenuit concentreren toekijken waarnemen luisteren kennis wordt van buiten de persoon gehaald ACTIEF experimenteren REFLECTIEF observeren uitproberen handelen experimenteren ingrijpen feitelijke informatie, theorieën, analyses, rationele ervaring kennis zit buiten ons hoofd er is wel een externe waarheid en werkelijkheid kennis is geen interpretatie ABSTRACT conceptualiseren

CONCREET versus ABSTRACT In een historisch museum: A. wil u zich vooral kunnen inleven in de geschiedenis (concreet) B. wil u vooral zoveel mogelijk te weten komen en begrijpen (abstract) Wat is voor u het ideale historisch museum? A. gericht op gevoel (concreet) B. informatief (abstract) A. wil u de geschiedenis vooral aanvoelen en beleven (concreet) B. wil u vooral inzicht krijgen in de geschiedenis (abstract)

CONCREET versus ABSTRACT Wat is voor u het ideale historisch museum? A. lijkt op historische roman (verhalen) (concreet) B. lijkt op encyclopedie met historische feiten (abstract) U voelt zich het meest aangetrokken tot een museum: A. waarin u kort en helder informatie krijgt over nieuw onderzoek (abstract) B. waarin u in de eerste plaats betrokken en gefascineerd geraakt (concreet)

ACTIEF versus REFLECTIEF Wat doet u het liefst? A. een sfeervolle wetenschappelijke documentaire bekijken over hoe onze verre voorouders er uitzagen (reflectief) B. een geraamte van een Neanderthaler in elkaar zetten en zo de lichaamsbouw leren kennen (actief) Wat mag in een historisch museum niet ontbreken? A. leuke doe-opdrachten (actief) B. leerrijke en fascinerende filmpjes (reflectief) Wat ligt u het meest? A. een harnas van een ridder aandoen en voelen hoe zwaar het wel is (actief) B. een tekst lezen die uitlegt dat ridders geen helden waren in de middeleeuwen (reflectief)

ACTIEF versus REFLECTIEF Wat ligt u het meest? A. de schoonheid van voorwerpen bewonderen en er interessante teksten over lezen (reflectief) B. de voorwerpen aanraken en zo de materiaalsoorten leren kennen (actief) Wat doet u het liefst? A. een lezing bijwonen over de mysterieuze godsdienst van de Romeinen (reflectief) B. een Romeins godenbeeldje boetseren met alle typische kenmerken (actief)

INDELING RESPONDENTEN OP ASSENSTELSEL Actief Experimenteren Reflectief Observeren 5 4 3 2 1 Concreet ervaren 50 31 10 93 24 16 13 9 66 23 26 14 17 11 104 8 18 25 20 19 107 Abstract conceptualiseren 28 92 6 12 37 113 100 74 68 76 69 500

INDELING RESPONDENTEN OP ASSENSTELSEL inleven - betrokken en gefascineerd aanvoelen en beleven verhalend - sfeer CONCREET ervaren BESLISSER CONVERGEERDER 11% DOENER ACCOMODATOR 38 % DENKER ASSIMILATOR 28% DROMER DIVERGEERDER 8% documentaire bekijken leerrijke film teksten lezen lezing bijwonen ACTIEF experimenteren 15% REFLECTIEF observeren geraamte in elkaar zetten doe-opdrachten aanraken boetseren kledij aandoen ABSTRACT conceptualiseren weten en begrijpen info over onderzoek inzicht feitelijke aanpak

INTEGRATIE ANDERE LEERVARIABELEN Dromers, beslissers en onbeslisten ‘verwijderd’ uit bestand Uitgesproken denkers en doeners vormen 65% van potentieel publiek Profiel denkers en doeners vervolledigen op basis van andere vragen Socio-demografisch / leefwereld : wie zijn de denkers en doeners? Wat verwachten zij van een museum? Waarom komen zij naar een museum? Welke wensen en voorkeuren hebben zij op het vlak van presentatie? Door welke aspecten wordt hun bezoekgedrag gekenmerkt? Interesse in bepaalde soorten/niveaus van informatie? Kunnen we de twee grote groepen nog opdelen?

OUTPUT ONDERZOEK VAN TWEE NAAR DRIE GROEPEN 1. DENKERS 2. DOENERS 1. OBSERVERENDE INFORMATIEZOEKERS 28% 2. DOENERS 2. 10-14 JAAR: AUTO-ACTIEVE BELEVERS 10 % 3. VOLWASSENEN: SOCIO-ACTIEVE BELEVERS 27%

Piet AUTO-ACTIEVE BELEVER

Piet AUTO-ACTIEVE BELEVER eigen tocht uitstippelen in functie van interesses alleen op ontdekking ACTIEVE sterke nood aan doe-activiteiten BELEVER belangrijkste bezoekverwachting is ontspanning sterk ervaringsgerichte leerstijl museum als pretpark

Mieke SOCIO-ACTIEVE BELEVER

Mieke SOCIO-ACTIEVE BELEVER parten met familie of vrienden ipv alleen ontdekken komen nooit alleen naar een museum willen verhalen over mensen en concrete dingen over dagelijkse leven ACTIEVE sterke nood aan doe-activiteiten BELEVER sterk ervaringsgerichte leerstijl, iets minder uitgesproken dan jongeren

Gust OBSERVERENDE INFORMATIEZOEKER

Gust OBSERVERENDE INFORMATIEZOEKER geen doe-activiteiten, wél reflectieve ontdekking INFORMATIEZOEKER geen concrete beleving maar abstracte conceptualisering traditioneel, schools leren staat centraal