Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Een verhaal om bij stil te staan …
Filosofie Op HAVO en VWO.
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Verborgen vormen van pesten
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Samenvatting Book of lenses
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Gheorghe Zamfir Love Is Al Al
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Kunstproject groep 8.
De mayonaisepot en de koffie
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Werelddierendag 4 oktober.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Woord van Leven April 2014.
Wat maakt het leven zinvol?
Hoi allemaal!. Ik ben Mo, en ik ga jullie iets vertellen over integratie.
Mooi scheppingsverhaal...
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
One Last Tour ’12 ZiggoDome Amsterdam. Sfeerimpressie.
Honden..
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Kunst.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
Alles draait om liefde!.
Nummer een. Waarom gaat het toch altijd om wie het beste is Kijkt iedereen altijd naar nummer één Is er iets dat ik niet snap Is er iets dat ik soms mis.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Achttiende en negentiende eeuw
CanDo Coaching.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Kijk wat de Australische fotograaf , Bill Gekas , heeft verwezenlijkt
Oefeningen lensconstructies
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Preek Jakobus 2:
Vrijwilliger bij TFC Gieten Daar wil iedereen bij horen ! Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd November februari 2015.
Muziek: Percy Sledge - Ave Maria
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben.
Toon Hermans … lekkers ..
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Als een grote boom gevallen is Soms lijkt ons geloof op een bos.
Panamarenko en Da Vinci
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
ThemaTeam Bijeenkomst?
Wij ziin oud, maar voelen ons jong !!
Van Engel, Minke en Helen
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Verschillende rollen en stijlen
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Transcript van de presentatie:

Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen Maarten.Steenhagen@bkv.hku.nl

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Wat is kunst KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Wat is kunst? Nabootsingstheorie en expressietheorie: ‘Het kunstwerk moet niet op zichzelf begrepen worden, maar altijd in relatie tot... ... de waarneembare (fenomenale) wereld [Nabootsingstheorie] ... de innerlijke wereld van de kunstenaar of beschouwer [Expressietheorie]

Werkelijkheid Publiek Kunstenaar KUNSTWERK Andere werken KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Werkelijkheid Publiek Kunstenaar KUNSTWERK Oorspr. driehoek: M.H Abrahams, The Mirror and the Lamp (1953) Andere werken

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Formalisme: - Het kunstwerk is een ‘onafhankelijk, onherleidbaar, autonoom verschijnsel, dat op zijn intrinsieke waarde moet worden bekeken’. Het draait dus alleen om de vorm van het werk, niet om de (mogelijke) inhoud.

Werkelijkheid Publiek Kunstenaar KUNSTWERK Andere werken KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Werkelijkheid Publiek Kunstenaar KUNSTWERK Oorspr. driehoek: M.H Abrahams, The Mirror and the Lamp (1953) Andere werken

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Als kunstwerk moeten we het object alleen op zichzelf beschouwen. Dus irrelevant: kunst gebruiken als... - geheugensteuntjes - herinnering aan dierbaren - ik houd van honden - ik houd van lekker huilen (Kant: esthetisch oordeel)

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Formalisten over de nabootsingstheorie Natuurlijk: sommige kunst toont de wereld. Maar daar gaat het niet om! Bell & Fry: ‘Kracht van realistische kunst is eerder ondanks de nabootsing, niet dankzij’ (goede) kunst is nooit ‘transparant’, maar is zelf een object.

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Formalisten over de expressietheorie Iedereen zegt: ‘kunst heeft wat met gevoel van doen’. Maar dat is niet genoeg! Hanslick: ‘Muziek is doordrongen van expressiviteit, ofschoon zij geen expressie is’ Hoe zit dit?

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 We voelen wel wat, maar dit gevoel is uiteindelijk esthetisch irrelevant: - of bij iedereen anders (liefdesverdriet na ruzie) 6 verschillende kunstwerken ?! - of juist te globaal (droefheid) verschil tussen droef schilderij x en droef schilderij y Precies dit object zelf vormt de enige basis, dus dáár moeten we naar kijken om te weten wat het werk nu precies is.

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Hoe moeten we nu over die vorm nadenken? Relevante vraag: Waarom zijn sommige vormen dan te waarderen?

lijkt op expressie, want het brengt toch een emotie KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Roger Fry (1866-1934) & Clive Bell (1881-1956) “We waarderen de ‘significante vorm’” Maar wat is dat? het is nogal vaag lijkt op expressie, want het brengt toch een emotie is het eigen aan kunst? (natuur, zielige kinderen)

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 De intuïtie die Fry en Bell willen vangen: We herkennen iets in de ervaring van echte kunstwerken dat hetzelfde is over verschillende werken, en hierdoor voelen we dat kunst ons op een unieke manier raakt.

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Maar hebben we die ‘significante vorm’ echt nodig? Andere optie: Objectieve criteria - Symmetrie / Mathematische verhoudingen Kun je kunst ‘uitrekenen’? En kan het wel? Vorm zonder inhoud?

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4

KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 Volgende keer: Analyse van kunstwerken, door jullie uitgekozen. Gebruik de besproken theorieën, en zie ze bevestigd of ontoereikend. Lezen: Bestuur H 1t/m4 alvast voor de meeneemtoets