20 juni 2013 Welkom bij de workshop Ken je keten, schakel zelf RBB Dag van de Uitvoering Sjan Arts Jolanda Oosting
Rijkswaterstaat 2Title 20 juni 2013 Programma Introductie Verticaal leren –waar denk jij dan aan? –Principes en uitgangspunten Samen aan de slag – leren in de praktijk Uitwisseling leerervaringen
Rijkswaterstaat 3Title 20 juni 2013 Verticaal Leren – principes en uitgangspunten System in the room Feitelijk gedrag Urgentie Leerklimaat Transfer, inbedding
Rijkswaterstaat 4Title 20 juni 2013 Mindset We zijn van elkaar afhankelijk Mijn gedrag doet er toe Ik snap/ben bewust van de dilemma’s in de ……. werkwijze Ik weet waar ik dan op te letten heb – ben ik dan goed bezig? En wat heb ik te doen? Ik weet wat ik van de ander nodig heb en dat ga ik halen/regelen/doen (verantwoordelijkheid nemen en aanspreken)
Rijkswaterstaat 5Title 20 juni 2013 Doelen Keten inzicht en eigen rol in de keten Houding en gedrag: verantwoordelijkheid nemen in de keten betekent samenwerken én resultaatgerichtheid. Werken aan vertrouwen en zakelijkheid. Ervaren: signaleren van dilemma’s: inzicht in de knelpunten en leervragen.
Rijkswaterstaat 6Title 20 juni 2013 Samen aan de slag- leren in de praktijk We spelen plenair een casus met interventie. Er zijn 5 rollen. Elke rol woprdt gespeeld door 2 personen. Er is ook een observantenrol. Hier is het speelveld (‘toneel’) (aanwijzen) Wie in de zaal zit en mee wil doen moet over de lijn stappen naar het speelveld. Het gaat er niet om dat de casus inhoudelijk wordt opgelost, maar dat we helder krijgen waar het gesmeerd loopt en waar we onduidelijkheden hebben als het gaat om houding en gedrag. Je doet het nooit fout als je op het toneel staat! Je valt de anderen niet af als je besluit naar voren te gaan. We gaan ook niet de persoon bespreken. Het gaat om het geheel, hoe werken we met elkaar samen. We spelen niet in real time! Niet praten over, maar het doen!
Rijkswaterstaat 7Title 20 juni 2013 Persoonlijke opdracht: Het gaat om wat JOUW rol is in de keten, om het effect van jouw rol en rolinvulling op de andere rollen, en om het uiteindelijk resultaat dat dat oplevert. Dus speel met verve!
Rijkswaterstaat 8Title Ringweg Schiphol in Zee De politiek heeft besloten dat er een luchthaven in zee komt, die uiteindelijk de luchthaven Schiphol op het land gaat vervangen. We komen met de nieuwe luchthaven buiten de territoriale wateren maar omdat het een drijvende luchthaven wordt stuit dat niet op juridische bezwaren. Naar de luchthaven toe moet een weg komen. Er moet een plan van aanpak voor deze weg komen waarin ook geluid is opgenomen. De projectleider van RWS heeft gevraagd om een overleg om af te stemmen over geluid: waar moet hij op letten, waar moet hij rekening mee houden op geluidsgebied? Binnen het project valt het plan van aanpak, het tracé -besluit en de realisatie van de weg. In 2015 wil de minister het tracé – besluit kunnen goedkeuren, in 2018 moet de weg klaar zijn en in 2020 wordt de luchthaven in gebruik genomen. Er is 1450 miljoen beschikbaar voor de weg. Het project omvat de aanleg van een snelweg naar de nieuwe luchthaven. In het project is inbegrepen de verbreding van de A22 vanaf knooppunt Beverwijk, de verbreding van de A22 vanaf knooppunt Velsen, het aanleggen van een brede snelweg vanaf de aansluiting met de A22, deze weg zal pal ten zuiden van Wijk aan Zee lopen; en het doortrekken van deze weg tot aan de luchthaven in zee.
Rijkswaterstaat 9Title
Rijkswaterstaat 10Title De rollen Projectleider Rijkswaterstaat Adviseur geluid Rijkswaterstaat Programmamanager Directoraat-generaal Bereikbaarheid van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu Beleidsmedewerker Geluid van het Directoraat-generaal Milieu en Internationaal van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu Directeur van het Directoraat-generaal Milieu en Internationaal van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu Observatoren van het groepsproces
Rijkswaterstaat 11Title Start Jullie zijn in vergadering bij elkaar. Iedereen heeft een agenda, een casusbeschrijving en een beschrijving van de rol die je speelt (niet van de andere rollen) Maak samen een Plan van Aanpak voor de Minister 20 minuten
Rijkswaterstaat 12Title Ringweg Schiphol in Zee – Nabespreking Hoe was het om deze rol te spelen? Wat is het belang van deze rol in het proces? Welk gedrag van de ander hindert je in deze rol? Welk gedrag van de ander helpt je in deze rol Welke inzichten levert je dit op?
Rijkswaterstaat 13Title Ringweg Schiphol in Zee – Vervolg Er is een actiegroep opgericht waarin omwonenden en horeca- ondernemers van het strand bij Wijk aan Zee zich hebben verenigd. Een regionale krant heeft gebeld, een landelijke krant ook. Zij hebben van de actiegroep begrepen dat het plan is om een plafond van 60 decibel te hanteren. Ze willen weten of dit waar is en als het waar is, dreigt de actiegroep met een gang naar de rechter. Verstrek over 10 minuten informatie aan de pers.
Rijkswaterstaat 14Title Ringweg Schiphol in Zee – Nabespreking Hoe ging de samenwerking? Wat helpt de samenwerking vooruit? Welk gedrag?
Rijkswaterstaat 15Title Bedankt voor jullie deelname! Sjan Arts Jolanda oosting