Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap. 1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
UNIZO en Maatschappelijk verantwoord ondernemen Een krachtige economie gedijt slechts in een samenleving waar het goed leven is. Ondernemingen die een.
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Medezeggenschap en de Benchmark
Donderdag 6 december 2012 KICK-OFF familio. Programma vanavond: 18u30 ontvangst 19u00intro door Inspinazie 19u30inleiding door Voka en Deloitte 19u45praktijkvoorbeeld:
Oriëntatie- en Afstudeerrichtingen 25 februari 2014
Oriëntatie- en Afstudeerrichtingen 18 februari 2013 Prof. Dr. D. Van Reeth Programmadirecteur Handelswetenschappen.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business projects: IBeO
Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!
Information Management
VLEKHO-HONIM Informatiesessie Master Fiscale Wetenschappen Dins dag 25 februari 2014
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Infosessie master academiejaar
ENERGIETRANSITIE: ONDERZOEK VOOR DE MARKT INNOVATIE VAN BELEID Ministerie van Economische Zaken nov.05.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
MVO en KMO Luc Van Liedekerke CEE KULeuven CvE Universiteit Antwerpen.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Economie en Bedrijfswetenschappen.
P RIVILEGED & C ONFIDENTIAL Starten als overnemer, hoe pak ik het aan ? Danny Vannevel – Partner www. vdp. be.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Logistiek Manager Door: Floris Fürstenberg.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
1 1/9 Anno 2009 Luc Sels Decaan. FEB in cijfers ECONOMICSMANAGERIAL ECONOMICS AND STRATEGY MARKETING & ORGANISATION DECISION SCIENCE & INFORMATIONMA.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business en IT Consulting
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
50.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Master Handelsingenieur Master Business Engineering Prof. Dr. Filip Van den Bossche Programmadirecteur HIR(B) Brussel en Leuven 12 mei 2016.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
23 maart 2017 profilering.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Voorlichting Keuzemiddag 3 havo
Ondernemen voor de toekomst
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Incubator Cube050 Ontwikkeling door Hanzehogeschool i.s.m. RUG als onderdeel van Consortium Valorisatie en Ondernemerschap i.s.m. ministerie van EL&I als.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap

1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een bedrijf als geheel o Begrijpen wat zich afspeelt in deeldomeinen o Vereist helicopterview Leiding Coördinatie Synthese Toekomstige ondernemers

2. Hoe is programma daarop afgestemd? Begrijpen van functionele domeinen? o Oriëntatie Algemeen management in 3 de bachelor: Algemeen beleid en ondernemingsstrategie, HRM, Sales management en bv. Logistiek management, Management accounting II o Master: Bedrijfsprocessen en operations, Actuele topics in marketing, Internationaal management Integreren van deeldomeinen? o 3 de bach: keuze uit 3 extra soorten bedrijfsprojecten (bedrijfsopdracht, business plan of IBeO)  project management-vaardigheden o Master: o.a. Strategisch management, Ondernemerschap en beleid, Familiebedrijven én masterproef

Overstap naar afstudeerrichting Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap steeds mogelijk!

3. Masterproef? Grijp je kans: bedrijfsproject! Aanbod- en vraaggestuurd Enkele voorbeelden: o Uitwerken van strategische missie en actieplan voor bedrijf X o Uitwerken van opvolgingsplan voor familiebedrijf X o Loont teammanagement in familiebedrijven? o Implementatie van de corporate goverance code Buysse in familiebedrijf X

4. Toekomstperspectieven? Algemene managementfuncties Analist van bedrijfsprocessen Project management Van kmo tot multinational Typisch in (familiale) kmo: helikopterzicht een must o Bijna 70% van EU-tewerkstelling in kmo’s o Slechts 1% grote ondernemingen (BE, EU) o 77% van de bedrijven zijn FB Ondernemers gevraagd o Met het oog op jobcreatie, economisch herstel en groei o BE: TEA (instroom ondernemers tov beroepsactieve bevolking) = 5% o Dromen, denken, durven, doen

5. Uitsmijter ‘Zo ervaar ik ondernemen ook. We gaan vooruit omdat we willen. Niet omdat we het gevoel hebben dat we moeten. Gedreven door goesting.’ (Luc Van Mol, stichter ZEB, 21/2/2012, De TIJD)