Omdat het samen makkelijker wordt.  Een nieuwe speler in het Belgisch hulpverleningslandschap.  Vervangt niets maar vult het aanbod aan.  Oorspronkelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

TimeManagement Coaching
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
De (on)gezonde leerling?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
De nieuwe werkelijkheid
Introductiebijeenkomst
BattleBots The school battle.
Verantwoordelijke Leni.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Werken naar onderwijsbehoeften
Ontwikkelingstraject kinderen
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De kaart is niet het landschap
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ondernemen(d) in het onderwijs
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Competentieprofielen
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Burgerinitiatieven.
Aanpak problematisch gedrag
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
ViaVia Info-presentatie
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Het loopbaangesprek.
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
23 maart 2017 profilering.
Bepaal jouw SuperPowers!
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Leiderschapsontwikkeling
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Omdat het samen makkelijker wordt

 Een nieuwe speler in het Belgisch hulpverleningslandschap.  Vervangt niets maar vult het aanbod aan.  Oorspronkelijk : ondersteuning bij het uitvoeren van concrete taken.  Aandacht voor onmiddellijke actie.

De 3 componenten in rekening brengen (persoon, context en aanleg) Aandacht voor verwerking en aanvaarding. Bewaken van de rode draad in het uitgebreide hulpverleningsaanbod. Coaching voor en met gevorderden.

 De voornaamste taak is om de mensen te “-EREN”  Informeren  Motiveren  Activeren  Structureren  Stimuleren

 geeft praktische steun  bewaakt de rode draad  geeft uitleg en voorlichting  werkt volgens een plan  geeft grenzen aan  bevordert onderling contact (netwerken)

Inventaris opmaken Doelen bepalen Hindernissen opruimen Steun installeren UitvoerenEvalueren

- kiss-principe - socratisch gesprek - verder bouwen vanuit succes

 Kijkt door de bril van ADHD.  Kent de mogelijke obstructies die de cliënt kan ervaren.  Ziet en gebruikt de talenten van de persoon.  Legt de nadruk op ondersteuning en samenwerking.  Is mee-levend, luistert en vraagt door.  Houdt rekening met een mogelijke terugval.  Behoudt de rode draad in het geheel.

 Personen met ADHD en hun omgeving  Jong-volwassenen  Volwassenen  Partners/gezinnen  Context : werk en/of school

 Ieder persoon met ADHD er baat kan bij hebben.  het resultaatsgericht is.  het vraaggestuurd werkt.  het combineert denken en doen biedt.  het biedt (h)erkenning aan de persoon met ADHD.  het een werkvorm is die algemene therapietrouw verhoogt.