Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
STRATEGISCHE PLANNING
Verandermanagement Les 1 – Wat is veranderen?.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Macht en invloed geel De top zet druk Coalitie en onderhandeling Reputatie Haalbaarheid Bestuurlijk niveau Gekonkel, wantrouwen.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Nationaal Innovatie Event
Projectmatig werken...en dan?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ho 5: Kernkwaliteiten.
KERNKWALITEITEN ALLES WAT ONS ERGERT AAN ANDEREN KAN ONS ERTOE BRENGEN
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Inleiding tot marktonderzoek
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Organisatieontwikkeling NPO (1)
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ondernemendheid in het vmbo
[Productnaam] Marketingplan
Return to Sender.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
oefening Planning bespreken
Volksuniversiteit Zwolle
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Advanced Occupational Health & Safety Management
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Strategische Businesspartner
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
50.
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Verschillende rollen en stijlen
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
[Productnaam] Marketingplan
Indeling van hoofdstuk 2
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Nascholing Bedrijfseconomie
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Beter denken om beter te vergaderen
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Communicatie 3e les.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen Verandermanagement Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen

Veranderen is een kunde Eerst denken, dan doen! Veranderen in (vier) fasen Diagnose uitvoeren Veranderstrategie kiezen Veranderplan opstellen Veranderplan uitvoeren Diagnose uitvoeren Verbeterplan opstellen Verander- strategie kiezen Verandermanagement 20071002

Diagnose uitvoeren Noodzaak tot veranderen = uitgangspunt Concurrentie, innovatie, groei, fusie, automatisering, wetgeving Proceskant Problemen identificeren en startbesluit nemen Vraagpunten, betrokkenen en diagnosemethoden selecteren Gegevens verzamelen en ordenen Samenvatten en analyseren Terugkoppeling en aanbevelingen doen Besluit nemen en implementeren Inhoudelijke kant Het veranderidee vanuit verschillende aspecten met verschillende diagnosemethoden onderzoeken Gegevens ordenen Kern beschrijven Terugkoppelen Verandermanagement 20071002

Inhoudelijke kant SWOT-analyse Confrontatiematrix Waar is onze organisatie sterk in? Waaris onze organisatie zwak in? Wat zijn kansen om ons heen? Wat zijn bedreigingen om ons heen? Confrontatiematrix Hoe kan een sterkte van onze organisatie worden gebruikt om op een kans in te spelen? Hoe kan een sterkte worden gebruikt om een bedreiging af te weren? Hoe kan een zwakte worden versterkt om op een kans in te spelen? Hoe kan een zwakte worden versterkt om een bedreiging het hoofd te bieden? Kansen Bedreigingen Sterkten Zwakten Aanvallen (uitbuiten) Verdedigen (volg de concurrent, benadruk de sterke kanten) Aanpassen (verbeter de zwakke kanten) Overleven (draai om) Verandermanagement 20071002

Inhoudelijke kant - kernkwaliteiten Helder Afstandelijk Slijmerig Inlevend Te veel van het goede Negatief tegenovergestelde Positief + - Kernkwaliteit Valkuil Uitdaging Allergie Kernkwaliteit: eigenschappen die tot het wezen van een persoon horen! Daar waar u goed in bent. Valkuil: Daar waarin je doorslaat als je onderdruk staat Allergie: Het gedrag van mensen waarmee u niet makkelijk mee samenwerkt Uitdaging: Datgene waaraan je moet werken Verandermanagement 20071002

Veranderstrategie kiezen Wat zijn de uitgangspunten voor verandering Diagnose materiaal analyseren Wat moet de uitkomst zijn van de verandering? Hoe ziet het er nu uit? Hoe ingrijpend is het verschil tussen wat er nu is en wat er moet komen? Zijn er blokkades en weerstanden tegen de verandering? Willen de veranderaars de verandering? Is de verandering haalbaar en te realiseren? Veranderstrategie kiezen U kiest een veranderstrategie waarmee u het veranderproces goed kunt vormgeven, bijv.: Geel: veranderen is een machtspel Blauw: veranderen is een rationeel proces Rood: veranderen is ruilen Groen: veranderen is leren Wit: veranderen is energie losmaken Verandermanagement 20071002

Veranderplan opstellen Brainstormen over interventies Nadenken over manieren om in te grijpen Ordenen Sturing inbouwen Veranderplan schrijven Brainstormen over interventies Historie Uitkomsten Fasen Actoren Communicatie Sturing Ordenen Zet de interventies in een planningsschema Regel de coördinatie Zeven rollen Initiatiefnemer Sponsor Regisseur Medestander Trekker Uitvoerder Slachtoffer Sturing inbouwen Organisatorische inbouwing Mijlpalen Tijd en timing Middelen en geld Informatievoorziening en -uitwisseling Veranderplan schrijven Veranderambities en beoogd effect Samenvatting en veranderanalyse Veranderstrategie Plan van aanpak per fase Verspreiding Verandermanagement 20071002

Veranderplan uitvoeren Sturen op houding en gedrag Interventies uitvoeren volgens interventieplan Slim communiceren Omgaan met weerstand Verandermanagement 20071002