De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Advertisements

Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Symposium 20ste verjaardag Belgica
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
Kom verder. Saxion. Er ligt een mooie toekomst achter ons in de bouw Innoversum – Forecast Bas van der Veen.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Economische groei.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Typische kenmerken van een haven?
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Omvang van de ambachtseconomie
Gedelegeerd bestuurder
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Typische kenmerken van een haven?
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Case Zeesluis Ijmuiden
Locatie Ontstaan als landelijke gemeente aan de Zenne Ontstaan rond Romeins legerkamp Hoofstad van verschillende landen geweest. Naam “Brussel” is afgeleid.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Inkomen les t/m Begrippen Duurzame ontwikkeling In behoeften van mensen voorzien op een manier, die ook goed is voor toekomstige generaties.
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
REKENEN.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Regio Voor- en Noorderkempen. Ludwig Caluwé Vlaams volksvertegenwoordiger Fractieleider CD & V Vlaams Parlement.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
SESVanderHave 30 MEI 2008.
Uitdagingen voor Boskoop
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Boeren in de woestijn.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping

De haven van Antwerpen in het algemeen

Schelde Weginfrastructuur Grens Havengebied Vóór de 19de eeuw: Oude rivierhaven 1811 – 1930: Oude doorvoerhaven in renovatie en uitbreiding naar het noorden tot aan de Van Cauwelaertsluis 1951 – 1965: Marshallplan, bouw van de petroleumhaven en tienjarenplan met uitbreiding tot aan de Nederlandse grens 1970 – 2000: Uitbreidingen tot de eeuwwisseling : Recente ontwikkelingen Ontwikkeling van de haven

Antwerpen 16de eeuw –Grootste Europese haven –2de grootste Europese stad

Antwerpen 17de en 18de eeuw –Godsdienstoorlogen –1585: val van Antwerpen –Noordelijke Nederlanden blokkeren de Schelde –Schelde 200 jaar afgesloten

Antwerpen 18de en 19de eeuw –Franse Revolutie –1795: Napoleon heropent Schelde –1863: Afkoop Scheldetol Nationaal Scheepvaartmuseum - MAS

Antwerpen –Marshallplan –10-jaren plan –Kanaaldokken –Industrie –Zandvlietsluis

Antwerpen –“Terug” naar de Schelde –Getijdenterminals –1990 Europaterminal –1996 Noordzeeterminal –2005 Deurganckdok

De Antwerpse haven vandaag –Oppervlakte: ha –Aanleglengte: 160 km –Spoorwegen: km –Wegen: 392 km –Overdekte opslag: 550 ha

Tewerkstelling Source: Nationale Bank van België, rechtstreeks onrechtstreeks jobs

Economische motor 20,5 miljard euro toegevoegde waarde: = 10,9% van het bbp van Vlaanderen = 6,2% van het bbp van België Bron: Nationale Bank van België, 2009.

Multifunctionele haven Industrie Logistiek Cargo handling

Maritiem goederenverkeer miljoen ton

Maritiem goederenverkeer 2009 –Totaal volume: 7,3 miljoen TEU –Groei in de voorbije jaren : 9%

Rangschikking wereldcontainerhavens

Belangrijkste chemische hub per continent Houston Singapore Antwerpen

Bron:Cushman & Wakefield, 2006 Locatie in het hart van Europa –Antwerpen ligt in het hart van Europa –In de ‘gele banaan’ liggen de belangrijkste Europese productie- en consumentencentra –60% van de Europese koopkracht ligt in een straal van 500 km rond Antwerpen

Modal split containers zeeschip spoor 11% weg 57% binnenvaart 32%

Het nut en belang van de Scheldeverdieping

Probleemstelling toegankelijkheid Huidige vaargeul is niet diep genoeg : slechts de schepen met een diepte tot 11,85 m kunnen getijonafhankelijk de Schelde opvaren. Alle diepere schepen zijn afhankelijk van tijvensters, die krapper worden naargelang de schaalvergroting in de scheepvaart zich doorzet.

Scheldeverdieping –Planning der werken: 2010 – 2011 (start 12/02/2010) –ca. 75% van de schepen die nu afhankelijk zijn van de getijden, zullen dat in de toekomst niet meer zijn –Na de Scheldeverdieping: onafhankelijk van getij:13,10m binnen getijdevenster: tot 15,90m –Slechts 2% van de scheldeoppervlakte zal gebaggerd moeten worden

De drempels in beeld

Verbeterde nautische toegankelijkheid Getijonafhankelijke vaart : Vóór verdieping : 11,90 m Na verdieping : 13,10 m

Verbeterde nautische toegankelijkheid Getijafhankelijke vaart : Vóór verdieping : 14 m tot 15,56 m (afhankelijk van opwaarts/afwaarts en scheepslengte) Na verdieping : min. 15 m

Ontwikkeling van de wereld containervloot

De evoluties in de containervaart Schaalvoordelen leiden tot grotere schepen (8.000 – TEU), en op basis van de scheepsbestellingen zal het aandeel van dit soort schepen nog exponentieel toenemen; Schaalvergroting > TEU is echter onwaarschijnlijk op dit ogenblik : a) deze schepen dienen wellicht uitgerust te worden met 2 motoren en 2 schroeven b) brandstofverbruik stijgt c) bemannings- en onderhoudskosten stijgen d) vernieuwde Panamakanaal is hier niet op voorzien e) zeer beperkt aantal aanloophavens zijn hierop voorzien f) enorme ladingen moeten ook aan de landzijde performant kunnen worden behandeld Schaalvergroting zal op een bepaald moment stabiliseren. Het ziet ernaar uit dat dit voorlopig op het niveau TEU (nieuwe Panamax) en TEU (maatgevend op de Europa-Azië routes) zal gebeuren.

Conclusies 1. Deze Scheldeverdieping laat toe dat de haven van Antwerpen op veilige wijze de grote maatgevende containerschepen kan blijven ontvangen. 2. De cruciale betekenis van deze Scheldeverdieping blijkt uit de MKBA, die aangeeft dat de baten de kosten vele malen overschrijden : Kosten ca. 100 miljoen euro Baten 1,2 – 1,6 miljard euro (Vlaanderen), min. 800 miljoen euro (Nederland), 25 – 30 miljoen euro (Zeeland) Vanuit Europees perspectief een batig saldo van ruim 2,5 miljard euro.