OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Haagse Nota Mobiliteit “Bewust kiezen, slim organiseren” Wethouder Smit in HNM: “Uw reacties, zodat we samen kunnen werken aan een stad die de komende.
Advertisements

TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Blok 2 OV-investeringen 2020
1 Natuurvriendelijke oever (NVO) Vogelenzang Gemeente Bloemendaal en Hoogheemraadschap van Rijnland Presentatie: Willem van der Heeden / Janine Veenstra.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatieavond Camminghaburen 3 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Stationsomgeving - 29 juni
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
 Aantal verzonden vragenformulieren: 892 stuks  Aantal vragenformulieren retour: 100 stuks  Respons: 11,21% ENQUÊTE DUURZAME MONUMENTEN.
Gebieden als Powerpoint shapes
WISKUNDIGE FORMULES.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Informatieavond N622 en aansluiting N622/A50 Definitief Ontwerp en fasering Uitvoering 8 april 2013.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Informatieavond Aldlân 17 september Lichtmasten gemeente lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70 Beheerkosten € 40 Verbruikskosten.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Criminaliteitscijfers Een nieuw elan Nieuwe beleidsplannen –Bestuursakkoord 2013 – 2018 –Zonaal Veiligheidsplan 2013 – 2017 Nieuwe doelstellingen.
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Kwaliteit in productie
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Aanbesteding deeltaxivervoer 2016
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
Ombouw Amstelveenlijn
Koos Louwerse, Govert de With
Zaterdag 26 november 2011 Voorstel meerdaagse reizen 2012 Bas van Golberdinge Peter Mooren 1 Den Haag Chapter Ride Out Team meerdaagse reizen 2012.
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
ZijActief Koningslust
Nu met 5 of 6 snel van CS naar Varkensmarkt, maar niet terug. Nu snel met 5 of 6 van Varkensmarkt naar Kruiskamp, Liendert, Rustenburg, Schothorst, Zielhorst.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Openbare vergadering 30 januari :00 uur
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag

1. Netwerk RandstadRail  Opwaardering huidige tramnet  Fase 1 ( 2012) - Lijnen 2, 11, 19 en combinatie 9 Vrederust + 17 Wateringen  Fase 2 ( 2017) - Lijnen 1, 9, 10, 15 en 16  Fase 3 (2022) - Lijnen 6, 12 en 17

2. Actieplan Regionaal OV  Aanschaf 22 RR-trams - Vergroting capaciteit RR 3 en 4 (2011).  Verbetering doorstroming Hoornbrug - Verhoging Hoornbrug met 1,5 meter, voorlopig opgeschort.  Stationsplein Hollands Spoor - NRR fase 1: Verbetering haltes door middenhaltes.  OV-tunnel Koninginnegracht - NRR fase 2.  Doortrekking RR 4 naar Bleizo - Nieuw station Bleiswijk/Zoetermeer aan Goudse Lijn.

3. Communicatie gemeente  Nota Openbaar Vervoer naar een Hoger Plan, RandstadRail 2 e fase Verkenningsstudie, 17 oktober 2006, pag 49 “ Lijn 9 wordt opgewaardeerd tot RandstadRail kwaliteit door het verbeteren van de doorstroming van de tram doordat deze in een open tunnelbak langs de Koninginnegracht komt te liggen. Vanaf de Dr. Kuyperstraat tot aan de Laan Copes van Cattenburgh heeft de tram vrije, ongelijkvloerse doorgang”.  Raadsmededeling, 13 oktober 2009, RIS Quick scan OV-tunnel voor € 100 miljoen. - Besluit is genomen om door te gaan met “korte grachtvariant”

4. De “korte grachtvariant”

5. Tunnelmond

6. Problematiek  Lijn 9 vrije baan, weinig oponthoud bij verkeerslichten - Ochtendspits 14 trams / uur (4 minuten). - Nu al behoefte aan 17 trams / uur (3½ minuten).  Autoverkeer staat vast op Koningskade / Raamweg - Slaat terug op Utrechtse Baan, A4, A12, A13 - Oorzaak vooral afslaand verkeer - Dr. Kuyperstraat, Javastraat, Laan Copes van Cattenburgh  Gemeentelijk Beleidsplan Afstelling Verkeerslichten - Prioriteit wordt toegekend op basis van vervoersprestatie, niet op aantal voertuigen. - Tram 150 mensen «» 125 auto’s = 1250 meter file.

7. OV-tunnel is niet duurzaam  Prijs € 100 miljoen uitgangspunt  Vernieling fraaie Koninginnegracht  Reizigers grotere loopafstanden - Haltes Malieveld en Dr. Kuyperstraat wordt Nieuwe Uitleg. Voor Provinciehuis ook Zuid-Hollandlaan oversteken. - Halte Laan Copes van Cattenburgh wordt opgeheven.  Niet toekomstgericht : - Geen oplossing Bosbrug. - Aansluiting Nieuwe Parklaan, wat met trambrug Madurodam ? - Geen aansluiting op toekomstige ondertunnelingen.  Voor tramtunnel maar één goede oplossing - Van uitrit Koningstunnel tot afrit Hubertusviaduct (twee keer zo duur).

8. Goede oplossing tramtunnel

9. Niet onderzocht auto  Autoverkeer van / naar binnen Centrumring zal blijven  Autoverkeer van / naar buiten Centrumring moet naar Internationale Ring  Assen Laan van Meerdervoort – Javastraat en Groot Hertoginnelaan – Laan Copes van Cattenburgh moeten via Groot Hertoginnebrug en Conradkade naar Internationale Ring Belangrijke rol voor tunnel Scheveningseweg

10. Niet onderzocht tram  Nieuw trammaterieel 30% meer capaciteit.  In ochtendspits gekoppeld rijden, per passage 2,5 zoveel capaciteit  Frequentie 6 minuten gekoppeld, «» 10 * 2,5 = 25 gelede trams Vergeleken met 17 gelede trams per uur = + 47 %  Eén koppelstel: 360 reizigers «» 300 auto’s = 3000 meter file

11. Voorstel ROVER Den Haag  Korte termijn (2012) - Mogelijk door nieuw trammaterieel Maaiveld oplossing Koninginnegracht (kades) Lijn 9 in zijn geheel naar NRR fase 1 (i.p.v. 2017)  Lange termijn (na 2022) - Internationale Ring is op orde - Netwerk RandstadRail alle 3 fases afgerond Keuze afhankelijk van beperking afslaand autoverkeer - Autotunnel van Utrechtse Baan naar Internationale Ring of - Tramtunnel van uitrit Koningstunnel tot afrit Hubertusviaduct