Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding
Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
P1-fase Informatievaardigheden ◦Zoeken (OWP-internet) ◦Selecteren (scannen, bewaren, ordenen) ◦Beoordelen (betrouwbaarheid) ◦Verwerken (samenvatten, koppeling praktijk, vergelijken) ◦Presenteren (uitwerken tot waardevol en eigen product) ◦Weergeven bronnen (APA) P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
P2-fase Onderzoeksvaardigheden ◦ROTOR-cyclus als uitgangspunt ◦Gekoppeld aan thema “betrokkenheid” ◦Probleemstelling formuleren ◦Onderzoeksopzet, plan ◦Observeren (open en gesloten) ◦Interview ◦Analyse en verwerken onderzoeksresultaten ◦Betekenis geven P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
K1-fase Onderzoeksvaardigheden 1 ◦ROTOR-cyclus als uitgangspunt ◦Gekoppeld aan thema “methodes en leerlijnen” ◦Hoofdvraag en deelvragen ◦Hypothese ◦Onderzoeksmethoden ◦Literatuur betrekken in onderzoek ◦Verwerken gegevens (statistisch, grafisch, in beelden) ◦Presenteren resultaten P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
K1-fase P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
K2-fase Actieonderzoek ◦Schoolontwikkeling ◦Onderzoek opzetten en uitvoeren ◦Verslag maken ◦Formuleren conclusies en aanbevelingen ◦Presenteren aan (deel)team ◦Deel competentie 5.2 P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
K2-fase Diagnostische cyclus ◦Didactische competentie RW/Taal ◦Groepsplan / indiv. HP (HGPD) P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
K3-fase Onderzoek binnen eigen klas ◦Authentiek vraagstuk ◦Onderzoek opzetten en uitvoeren ◦Verslag maken ◦Formuleren conclusies en aanbevelingen ◦Integreren met competenties ◦Zelfsturing, levenslang leren P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase
Tijdpad ◦Onderzoek naar onderzoek in de opleiding ◦Opzetten onderzoekslijn ◦Pilot informatievaardigheden ◦Implementatie onderzoekslijn ◦Vooruitkijken naar toekomst