Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Methoden van Onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Toekomstgericht handelen
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Medmec04 – Engagement Les 5
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Introductie workshop 1.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
‘Van mini-PW naar PW en verder’
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Leerkring POW Fase 4.
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Onderzoeksvaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Wat is een webquest?.
PWS = de eindscriptie van de havo
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Individueel competentietraject
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ontwerpend onderzoek.
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding

Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

P1-fase Informatievaardigheden ◦Zoeken (OWP-internet) ◦Selecteren (scannen, bewaren, ordenen) ◦Beoordelen (betrouwbaarheid) ◦Verwerken (samenvatten, koppeling praktijk, vergelijken) ◦Presenteren (uitwerken tot waardevol en eigen product) ◦Weergeven bronnen (APA) P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

P2-fase Onderzoeksvaardigheden ◦ROTOR-cyclus als uitgangspunt ◦Gekoppeld aan thema “betrokkenheid” ◦Probleemstelling formuleren ◦Onderzoeksopzet, plan ◦Observeren (open en gesloten) ◦Interview ◦Analyse en verwerken onderzoeksresultaten ◦Betekenis geven P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

K1-fase Onderzoeksvaardigheden 1 ◦ROTOR-cyclus als uitgangspunt ◦Gekoppeld aan thema “methodes en leerlijnen” ◦Hoofdvraag en deelvragen ◦Hypothese ◦Onderzoeksmethoden ◦Literatuur betrekken in onderzoek ◦Verwerken gegevens (statistisch, grafisch, in beelden) ◦Presenteren resultaten P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

K1-fase P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

K2-fase Actieonderzoek ◦Schoolontwikkeling ◦Onderzoek opzetten en uitvoeren ◦Verslag maken ◦Formuleren conclusies en aanbevelingen ◦Presenteren aan (deel)team ◦Deel competentie 5.2 P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

K2-fase Diagnostische cyclus ◦Didactische competentie RW/Taal ◦Groepsplan / indiv. HP (HGPD) P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

K3-fase Onderzoek binnen eigen klas ◦Authentiek vraagstuk ◦Onderzoek opzetten en uitvoeren ◦Verslag maken ◦Formuleren conclusies en aanbevelingen ◦Integreren met competenties ◦Zelfsturing, levenslang leren P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase

Tijdpad ◦Onderzoek naar onderzoek in de opleiding ◦Opzetten onderzoekslijn ◦Pilot informatievaardigheden ◦Implementatie onderzoekslijn ◦Vooruitkijken naar toekomst