Het dynamisch ondernemingsplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Knelpunten Korte Keten initiatieven in Vlaanderen 22 oktober 2010 Ann Detelder.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
10 tips voor een gouden start Groeitips
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Planning Budgetten Break-even analyse
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Kamer van Koophandel Haaglanden
Peter Warnez 24/02/2011 Voorstel samenaankoop groene energie.
Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Business projects: IBeO
Agentschap Ondernemen
CE Ondernemerschap in beweging
Ondernemen na je studie!
Gescheiden Inzameling STImuleren
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Commercieel jaarplan Commercie:
Inter-provinciale studie detailhandel
Agentschap Ondernemen Relatiebeheer Steden & Gemeenten Mieke Houben Bart Vercruysse
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Mijn eerste stappen als ondernemer. Aan welke voorwaarden en formaliteiten moet ik voldoen? Frans Vanommeslaeghe 10u15 – 11u.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Naar een optimaal HR - beleid
Agentschap Ondernemen. Wat is het Agentschap Ondernemen? ► Vlaamse overheid ► maakt deel uit van het beleidsdomein EWI (Economie, Wetenschap en Innovatie)
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Regiobijeenkomst Zuidweg & Partners Jannie van den Berg.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
Hoofdstuk 6 Productie.
Ondernemerschap VECON 14 juni Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Financieel Plan deel.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
BTW = Belasting toegevoegde waarde
What will you do to change the
Begroten & Budgetteren
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk Kosten indelen
Basiskennis Ondernemerschap
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Het dynamisch ondernemingsplan

Inhoud voormiddag Voorstelling Agentschap Ondernemen Het dynamisch ondernemingsplan Doodpuntberekening Een klassiek ondernemingsplan Cases

3 PIJLERS VLAAMS ECONOMISCH BELEID ONDERNEMEN INNOVEREN INTERNATIONALISEREN Dienstverlening Van start tot overname Financiering Milieu en energie Vestiging , RO, GIS Innovatie en design Internationaal ondernemen Beleidsopdrachten en projecten Innovatieaudit Ideëengeneratie Samenwerking Innovatieplan Subsidies Innovatieschool Algemene informatie Adressenlijsten Marktonderzoek Afsprakenprogramma Financiële steun Exportmeter Acties Contactdagen aanspreekpunt voor ondernemen in Vlaanderen in complementariteit met IWT en FIT geïntegreerde dienstverlening accountmanagers Enkele thema’s : 1) Start : - ondersteunen bij opmaak ondernemersplan : zie brochure - evalueren haalbaarheid 2) Financiering : zie brochure - begeleiding bij zoeken naar gepaste financieringsvorm - overheidsmaatregelen - vb : 40000 em + 120000 optimeo + 190000 bank metwaarborgregeling = 350000 = combinatie maakt financiering haalbaar 3) Milieu en energie : reglementeringen / energiescan / energieadvies Scan = project, zie brochure Vestiging : zoeken naar geschikte vestigingsplaats, ook voor buitenlandse bedrijven, aangebracht door FIT Internationaal ondernemen : gans AO dienstverlening voor buitenlandse bedrijven die zich komen vestigen Project : EEN : netwerk (600) van ondernemersondersteunende contacten Innovatie en design: innovatie : project rond intellectuele eigendom , zie leidraad design: Design Vlaanderen : promoten designers /Henry Van de Velde prijzen design als beleidsinstrument Beleidsopdrachten : PBB : ondersteunen van bedrijven die dreigen in moeilijkheden te raken Projecten : zie eerder = project strategisch ondernemen : John Subsidies: 1) KMO portefeuille : opleiding – advies – technologie verkenning – advies internationaal – strategisch advies : 2500 + 5000 + 10000 + 5000 = 15000 ++ 25000 www 2) Ecologiepremie : wedstrijdformule / call / 40 / 60 / 6 mio Euro Berekening van de subsidie is nogal technisch : limitatieve lijst / bijdrage Kyoto 3) Strategische investeringssteun – minimum 8 000 000 investeringen : kmo en grote ondernemingen in regionale steungebieden en opleidingssteun – minimum 450 000 in gans Vlaanderen 4) Steun hinder openbare werken : - rentetoelage op overbruggingskredieten - kmo - werken minimaal 1 maand - versoepeling op komst Pijler Innoveren : Innovatiecentra (niet over IWT) Innovatie audit: waar staat het bedrijf op vlak van innovatie in vergelijking met anderen in hun branche Ideeëngeneratie : GPS = creativiteitssessie op zoek naar nieuwe ideeën Contact met kenniscentra Subsidies : begeleiding van aanvragen, vooral naar IWT toe Pijler internationaliseren : FIT www : voor binnenlandse bedrijven : ondersteuning export voor buitenlandse bedrijven : aantrekken investeringen in Vlaanderen 90 kantoren wereldwijd Dienstverlening provinciaal kantoor: algemene informatie buitenlandse markten adressenlijsten voor bv prospectie in het buitenland marktonderzoek afspraken programma met buitenlandse geïnteresseerden financiële steun bv bij prospectiereizen exportmeter : meten van “exportvaardigheden” acties : groepsdeelname aan beurzen contactdagen : contact mogelijkheden met buitenlandse vertegenwoordigers wanneer ze in Vlaanderen zijn. Subsidies KMO – portefeuille Ecologiepremie Strategische steun Steun hinder openbare werken

Missie ‘We willen de drijvende kracht zijn achter meer en beter ondernemerschap in Vlaanderen’ ondernemerschap aanmoedigen ondernemingen ondersteunen gunstige omgevingsfactoren opbouwen In samenwerking met ondernemingsorganisaties Brug tussen bedrijf en overheid Taken Informatie, eerstelijnsadvies en sensibilisering Regelgeving en ondersteuning Voor wie Alle (kandidaat) ondernemers en bedrijven

private dienstverleners ondernemingen intermediairen & organisaties overheid Duurzaam ondernemerschap stimuleren en faciliteren door als schakel te functioneren naar overheid (aanspreekpunt voor alle overheidsoptreden dat ondernemerschap en ondernemer raakt –voorschriften en steunmaatregelen- ), intermediairen en privé-markt VOORBEELDEN informeren ivm voorschriften en steunmaatregelen, doorverwijzen naar geschikte instanties (overheid, maar ook privé en intermediairen), vertrekken van concrete situatie van ondernemer, behoefte helder krijgen, vaststellen wat nodig is en wie daarbij kan van dienst zijn (steunmaatregelen, adviseur of trainer, organisatie) private dienstverleners

Waarover Potentiële ondernemers en gevestigde bedrijven informeren, adviseren en sensibiliseren over 5 thema’s Voor elk thema gespecialiseerde medewerkers

Startersbegeleiding Ondersteuning bij ontwikkeling van project Cruciale vraag : is mijn zaak haalbaar ? Werkinstrument: Dynamisch Ondernemingsplan Begeleiding bij het zoeken naar gepaste steun en financiering Indienpunt voor de ‘Startlening’ en ‘Plan Jonge Zelfstandige’ van het Participatiefonds Coach, kritisch klankbord, oriënteren en doorverwijzen

Doelstellingen workshop Het verschil tussen een Dynamisch Ondernemingsplan en een klassiek ondernemingsplan Wat zijn de bouwstenen van het Dynamisch Ondernemingsplan? Hoe krijg je zicht op de haalbaarheid van je project? Hoe begin je er aan? (praktische uitwerking en bronnen van cijfers)

dynamisch ondernemingsplan vs klassiek ondernemingsplan I. Waarom “dynamisch”? dynamisch ondernemingsplan vs klassiek ondernemingsplan Het dynamisch ondernemingsplan is een evaluatie-instrument om de risicograad van een project in te schatten. Het geeft een antwoord op de vragen: “Waar sta ik?”, “Hoe zie ik het?”, “Is het haalbaar?”. Het helpt om te beslissen over ‘doen’ of ‘niet doen’. Het dynamische aspect zit in het feit dat wanneer blijkt dat het project in deze vorm niet haalbaar is, alle bouwstenen opnieuw worden bekeken.   Een klassiek ondernemingsplan legt de genomen beslissing ‘doen’ vast. Een aantal bouwstenen uit het dynamisch ondernemingsplan komen terug en worden aangevuld met een omzetprognose en kasplan. Een ondernemingsplan wordt vaak gebruikt om de onderneming voor te stellen aan derden, bijvoorbeeld financiers.

II. Bouwstenen Interne haalbaarheid Externe haalbaarheid DOEN! Project herbekijken Risicograad 1. Projectvoorstelling 5. Financieel plan 4. Organisatieplan 3. Commercieel plan 2. Omgevingsanalyse

1. projectvoorstelling Beschrijf uitvoerig wat je precies van plan bent te gaan doen Waarom denk je dat jouw project zal slagen? Antwoord op een behoefte in de markt? Wat houd je eventueel nog tegen om te kunnen starten?

Onderneming Ondernemer 2. omgevingsanalyse Onderneming Ondernemer Concurrenten directe indirecte Klanten Markt/Sector Leveranciers Omgevingsfactoren overheid trends evoluties

2. omgevingsanalyse Profiel Aantrekkings- Aankoopgedrag gebied De Klanten Profiel Behoeften Aantrekkings- gebied Aankoopgedrag

2. omgevingsanalyse Wie zijn jouw concurrenten? Directe Indirecte Wie is jouw voorbeeld? Jouw concurrentievoordeel? Checklist ligging openingsuren concur. diensten/assortimenten communicatie & bekendheid service prijsniveau personeel klanten

3. Het commercieel plan PRODUCT PROMOTIE PLAATS PRIJS

4. Organisatieplan Praktisch Personeel Externe partners -kwaliteit en veiligheid tijdsbesteding Personeel aantal & job inhoud opleiding verlonen & motiveren Externe partners leveranciers boekhouder communicatiebureau Formaliteiten/ verplichtingen juridische vorm reglementering

5. Financieel luik BALANS = inzet van middelen & financieringsbehoefte Investeringsplan Financieringsplan EXPLOITATIE = haalbaarheid in kaart brengen Vaste kosten Variabele kosten Contributiemarge ≠ opslagmarge Doodpuntomzet (break-evenomzet)

III. Doodpuntberekening Vaste kosten & variabele kosten Gewenst ondernemersloon Contributiemarge ≠ opslagmarge vaste kosten x 100 Doodpuntomzet = brutowinstmarge

III. Doodpuntberekening Interne haalbaarheid = noodzakelijke omzet vergelijken met: # werkuren per week # verkopen per dag prijs per m2 productiecapaciteit statische gegevens seizoensgevoeligheid ………..

III. Doodpuntberekening Oefening detailhandel kleding & schoenen: Vaste kosten incl. afschrijvingen en bruto-ondernemersloon : 48.000,00 Opslagmarge = 2,2 Aankoopprijs excl. BTW x 2,2 = Verkoopprijs incl. BTW (21%)  Contributiemarge = 45% Solden! (wijzigt contributiemarge) bvb. 3 maanden gemiddeld 60% korting Contributiemarge = 38 % 100 euro omzet 62 euro voor handelsgoederen 38 euro voor vaste kosten Doodpuntomzet? (1) 106.666 (2) 126.315 (3) 152.842

Externe haalbaarheid Wat is mijn potentieel? (marktonderzoek) Verzorgingsgebied afbakenen (studie provincie?) Aantrekking (studie provincie of gemeente?) Bevolkingscijfers – gezinnen (gemeente) Bestedingscijfers (NIS) Distributiekanaal (sectorstudie) Concurrenten (aandeel?)

IV. Ondernemingsplan Na de beslissing om te starten Voorstelling project aan derden: wat willen we bereiken en hoe? Haalbaarheidsstudie = basis van het ondernemingsplan Aanvullen met: Omzet- en resultatenprognose Kasplanning Team/ organisatie Planning - tijdstabel SWOT-analyse Gebruik hiervoor bijv. “Leidraad ondernemingsplan”

V. Cases: vragen Sector van de onderneming? Vooral vaste of vlottende activa? Verhouding eigen middelen t.o.v. vreemd vermogen? Verhouding lange termijnmiddelen t.o.v. vast actief? Voorraadrotatie? Wat valt op in de vaste kosten? Kunnen we de doodpuntomzet berekenen?