DIEFSTAL IN GELDAUTOMATEN Eerst ziet men een persoon die klaarblijkelijk een transactie uitvoert aan de geldautomaat.
Wat hij in werkelijkheid doet is het plaatsen van de valstrik in de geldautomaat om de bankkaart van de volgende gebruiker te ”vangen”. PLAATSEN VALSTRIK
WAARSCHUWING Deze personen handelen meestal met twee: een ooggetuige en een ander voor het potentieel slachtoffer.
Wij zien hier de volgende klant de gevalstrikte geldautomaat gebruiken. Hij steekt zijn bankkaart in de automaat en begint een transactie. HET SLACHTOFFER
LA CAPTURE De bankkaart werd “gevangen” en de klant vraagt zich af waarom? We zien de “behulpzame medeburger” die nadert…
DE HULP We zien hier de fraudeur die meent te kunnen helpen… Wat hij in werkelijkheid probeert is de geheime code van de ‘gevangen’ bankkaart te kennen.
DE CODE VERKRIJGEN Hij overtuigt de klant dat hij zijn kaart zal kunnen recupereren als hij de geheime code gebruikt terwijk hij op “cancel” et “enter” drukt.
BESCHOUWD ALS INGESLIKT Na meerdere pogingen is de klant ervan overtuigd dat de geldautomaat zijn kaart heeft ingeslikt. Beiden verlaten de plaats.
RECUPERATIE VAN DE BANKKAART Eens de plaats verlaten keert de fraudeur terug om de ‘gevangen’ bankkaart te recupereren samen met de valstrik. Hij heeft niet enkel de bankkaart maar ook de geheime code.
DE VLUCHT Met bankkaart en code verlaat hij de plaats in het bezit van al het geld dat hij van de rekening heeft kunnen halen.
DE VALSTRIK De valstrik is gemaakt van röntgenfotopapier, dat door de fraudeurs wordt geprefereerd omdat de kleur lijkt op de kleur van het kader van de automaat.
DE PLAATSING De valstrik wordt ingebracht in de gleuf voor de bankkaart waarbij er over gewaakt wordt ze niet volledig in te brengen. De hoeken worden vastgekleefd aan boven- en onderkant van de gleuf.
ONZICHTBAAR Van zodra de hoeken zijn gekleefd, is het vrijwel onmogelijk voor de klant het te ontdekken.
HOE WORDT DE KAART “GEVANGEN” ? Er worden insnijdingen aangebracht aan weerszijden van de valstrik waardoor de kaart wordt tegengehouden voor de transactie
DE KAART RECUPEREREN Eens de klant vertrokken, kan de fraudeur de hoeken losmaken en zal hij door de valstrik vast te houden de kaart terugtrekken.
AANBEVELINGEN 1.-Als de kaart wordt weerhouden moet de client nagaan of er geen papier gekleefd zit in de gleuf. Indien het geval, de valstrik losmaken en de kaart recupereren. 2 – Onmiddellijk de bank op de hoogte stellen.
STUUR DIT BERICHT DOOR AAN AL JE VRIENDEN groetjes Petra