Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

presentatie NPV 10 oktober 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Lotgenotencontact.

 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
2. Communiceren met pubers
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
Wat ik wil…..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Heel interessant !.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Heel gewoon maar toch anders.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Hoe pedagogisch handelen?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´ www.oogvoorouders.nl

Inhoud Hoe werkt het puberbrein Wat betekent dit in de praktijk Wat betekent dit voor de ouders Wat heeft een puber nodig Wat hebben de ouders nodig ADHD, PDD-NOS Vragen

Prefrontale cortex Cognitieve en emotionele functies: Beslissingen nemen Plannen Sociaal gedrag Impulsbeheersing

Vroege adolescentie (10 tot 14 jaar) : De invloed van hormonen is erg groot. De emoties hebben de overhand boven het rationeel nadenken. Directe behoeftebevrediging. Ze hebben een grote impulsbehoefte om direct dingen te doen. Ze willen graag onafhankelijk zijn, vooral van hun ouders. Melatonine, slaaphormoon.

Midden-adolescentie (14 tot 16 jaar): De pubers zijn geneigd risico’s te nemen, omdat ze graag sensatie willen beleven. Ze gaan experimenteren op verschillende gebieden. Ze kunnen de gevolgen en consequenties van hun acties niet altijd goed overzien. Emotie speelt nu een kleinere rol in hun leven. Ze richten zich vooral op leeftijdsgenoten en willen graag in de smaak vallen en bij de groep horen.

Late adolescentie (16 tot 22 jaar): De hersenen komen geheel tot ontwikkeling De jongeren leren in deze fase de gevolgen van hun handelingen te overzien, ook op de lange termijn Ze zijn nu pas echt in staat om weloverwogen keuzes te maken.

Wat betekent dit in de praktijk Ze hangen op de bank, zijn amper aanspreekbaar en vaak ook nog onhandig. Veel slapen. Pubers hebben het vaak moeilijk, met zichzelf, met de wereld om hen heen en met hun ouders. Ze brengen ouders in alle staten. Onbegrip tussen ouders en puber.

Puberbrein betekent ook: Creatief denken Buiten de gebaande wegen om denken Goed kunnen debatteren/discussiëren Redeneervermogen Omgaan met multimedia/ communicatiemiddelen

Goed te weten dat.. Achter weerstand en grensoverschrijdend gedrag zit meestal angst, een verlangen/behoefte of een kwetsbaarheid. Erkenning vergroot het zelfvertrouwen, complimenten geven. Veel pubers leren (net als volwassenen) door uitglijden. Pubers met een gevoel van zelfvertrouwen, vertonen minder weerstand en grensoverschrijdend gedrag.

Tips voor ouders Blijf met elkaar in gesprek. Bemoeienis werkt beschermend. Thuis hoort de wereld veilig te zijn, buiten is het moeilijk genoeg. Communicatie is meer dan alleen luisteren of alleen praten. Versta ook wat er gezegd wordt, waardoor je elkaar beter begrijpt. Probeer de puber te stimuleren door hem zelf keuzes te laten maken uit meerdere opties.

Tips voor ouders (2) Belonen doe je door waardering uit te spreken en respect te tonen. Samen regels afspreken blijkt beter te werken dan verbieden Ga er niet te snel van uit dat hij of zij iets niet kan en het dus nooit zal kunnen Ga de confrontatie niet uit de weg om de lieve vrede te bewaren!

ADHD en PDD-NOS Beroep op eigen initiatief en zelfstandig handelen. Voor deze kinderen is dit veel moeilijker. In de puberteit wordt sociaal functioneren veel belangrijker en jongeren moeten meer zelfstandig doen. Gevolg: Meer problemen. In de puberteit worden ze zich (pijnlijk) bewust van het anders zijn. Maak onderscheid tussen onvermogen en onwil.

Benoem het en toon begrip. Tips (1) Inleven in emoties van anderen is moeilijk. Bovendien is het lastig om in de puberteit de eigen emoties te reguleren. Benoem het en toon begrip.

Tips (2) Het kan soms goed zijn om elkaar even met rust te laten. Vooral als je merkt dat je je zelfbeheersing verliest of er even niet meer tegen kan. Laat dan weten dat je even weggaat en dat je het er straks over wilt hebben.

Tips (3) Probeer niet alles wat je kind zegt op jezelf te betrekken. Een hoop ontglipt hen zonder dat ze het zelf beseffen. En je excuus aanbieden…, dat doe je niet, want dat is niet stoer als puber. Negen van de tien keer is de opmerking helemaal niet persoonlijk bedoeld al voelt dat natuurlijk wel zo.

Tips (4) Dit is vooral een periode waar je doorheen moet en waarbij het juist heel belangrijk is ook de leuke dingen te blijven zien. Regelmatig leuke dingen doen en probeer je over je eigen negatieve gevoel heen te zetten. Lukt dat niet, zoek dan een vriend of vriendin waarbij je even kunt opladen of stoom afblazen.

Lukt het niet……zoek echt hulp! Tips (5) Lukt het niet……zoek echt hulp! om je kind beter te begrijpen en te leren hoe je het beste met ze kunt omgaan.

www.oogvoorouders.nl