Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Marketingplanning en -strategie
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Geld verdienen met trends
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
4 P´s en 3 R-en MK01.
Facility management en inkoop
strategie als een proces
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Beleidsvoering naar groei
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Doelen Soorten vormgeving.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
[Productnaam] Marketingplan
De kern Core Competence Positionering
Het nut van Business Planning
Positioneren is kiezen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Alex.
Strategisch account management inleiding
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
De kern Core Competence Positionering Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie.
Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie © mr. drs. A.P.J.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
50.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
De marketing van kennis
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
[Productnaam] Marketingplan
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Internationale handel
AFDELING 2 marketingbeleid.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Macrowaardecreatie De waarde die de onderneming in haar totaliteit voor haar klanten creëert d.m.v. de door haar gekozen marktpositie

Oriëntatiefase * Buying center: veranderende samenstelling * De longlist: aantal en vaststelling

Hoe wordt gezocht ? # Bekendheid = randvoorwaarde # Géén rekensommen #Aantal op longlist # De “namen” en de “naamlozen” # Aankoopsituatie

Communicatie- menuschijf Brochures Beurzen Direct Marketing Sponsoring Aandeelhouders Banken Personeel PR Onderwijs Corporate boodschap Distributiekanalen Internet Ondernemings- Merk Overheid Billboards Arbeidsmarkt TV Pers Concurrenten Marketing-boodschap Fleet advertising Branche organisaties Radio Afnemers Prospects Vakbeweging Dagbladen Public affairs Vakbladen

Wat communicatie niet kan * Langdurig inferieure produkten of diensten verkopen * Te hoge prijsstelling goedpraten * Commodity producten tot iets unieks maken * Klachten verspreidingsgraad/over-selling

De shortlist # Longlist: de vaststelling # Bekendheid  imago # Lada en Mercedes # marktpositie: - Waar willen we staan? - Waar staan we? - De keuzes

Marktpositie kiezen Een eigen plaats op markt(segment) uitbouwen of creëren Iedere aanbieder krijgt de cliënten die hij verdient Sustainable competitive advantage Relevant voor de doelgroep(en) Onderscheidend ten opzichte van concurrentie Langdurig te handhaven

Marktpositie: enkele voorbeelden NRC Volkskrant Telegraaf Bijenkorf V & D HEMA

Marktpositie kiezen Innovatief Deskundig Niche specialisatie Performance ……….. ……... Service Distributiespe-cialisatie Prijs aanbodindividu-alisering klantgerichtheid ……………

Marktpositiespectrum Niche specialisatie Deskundig Performance ……….. ……... Service Prijs aanbodindividualisering

Voorbeelden Viking Direct DSM Laurus Van lanschot Easy Jet Overtoom Akzo Nobel McKinsey Stork Derks Star Busman ERA Philips ING-Direct Randstad: merksplitsing AH-assortiment KISS Triodos bank

Bijzondere items Marktindeling op basis koopmotieven Keuze: speerpunt totale markt of nichespecialisatie of prijsleiderschap Relatieve prijsafstand Marktpositie, waardecreatie en relatieve prijsafstand. Veel voorkomende koopmotieven Onderontwikkelde markten / ontwikkelingsgang Middelpuntvliegende kracht Remmende werking bovenmatige marktgroei

Bijzondere items Het prijssegment Onderscheid priis en prijswaardesegment Type prijskopers: 1) geboren prijskoper 2 )fabrikant gedwongen 3 )economisch gedwongen Segmentgrootte Veranderd consumentengedrag Consequentheid koopgedrag

koperstypen koperstypen Geboren prijskopers: 17 % Meerwaardekopers: 83 % conjuncturele prijskopers 10 % Meerwaardekopers: 70 % Kenmerken: 1) : harde prijsonderhandeling 2 ) : energy-suckers Gedwongen prijskopers: ? Meerwaardekopers: ??

Wat is service? Garagebedrijf kledingzaak tandarts

Waarde creëren Relevante koopcriteria Waarde creëren Afstand t.o.v. middelpunt: waardecreatie Mate van afstand Mate van waardecreatie “ het proces van strategisch management wordt in feite steeds meer gedefinieerd als het management van concurrentieel voordeel” Stephen South, corporate planning director Clark Equipment

Waardecreatie “ Winst maken gaat niet ten koste van de klant. Winst maken vormt de beste maatstaf om de voor de klant gecreëerde waarde te bepalen ”. ( Webster )

Randvoorwaarden of unieke aspecten? Satisfiers Unieke aspecten Motivators Betrouwbaarheid Degelijk Dynamisch Deskundig enz. Technische innovatie Ondernemerschap Prijsvechten enz.

rangorde Primaire keuze: Performance boven de markt Secundaire keuzes: Performance minimaal gelijk aan de markt

Positioneren. Overdenkingen Instrumentele waarden - heeft voorkeur - vaak niet uniek • Positionering Emotionele waarden - mentaliteit - organisatie-aspecten

Koopgedrag Individualisering Vroeger: demografische gegevens Voorspellen koopgedrag, producttype, distributiekanaal Solidariteit Generatie > 65 jaar Eenduidigheid omgevormd in verscheidenheid

Koopgedrag onvoorspelbaar? Verscheidenheid, maar consequent Afwijkingen: economische recessie etc. Hoe doelgroep te traceren? Hoe doelgroep te bedienen: ieder wil iets anders? Kennis individuele wensen Ketenomkering: vraaggestuurde markten

Koopgedrag onvoorspelbaar? Voorbeeld: Frits One to one: goederen en diensten op maat (mass customization) Vereist product- cq dienstenportfolio Alles voor iedereen: ten dode opgeschreven Onderscheidend voordeelprincipe Margeverhoging of prijsoorlog? Onderscheidend merkportfolio Openbare markten / veilingen (notariaat)

Porter Keuzes concurrentievoordeel Uitgangspunt: concurrentie-voordeel is basis van iedere strategie * type voordeel * breed of smal gebied Kostleiderschap * voortdurende kostenoptimalisatie * geen gemakkelijke positie Differentiatie * unieke elementen * prijstoeslag Focus: gericht op één segment Duijnstee Consultancy

Duurzaam concurrentievoordeel differentiatie focus Sustainable competitive advantage techniekleider distributieleider serviceleider Preemptieve actie Lage kosten synergie

De commodity-magneet X Z Y Innovatief Deskundig Niche-specialisatie Performance ……... Service Z Y Prijs Flexibiliteit Standaardisatie Volgend Doorlopende innovatie in de eigen core compentence

Commodity trap “ De concurrentievoordelen van vandaag zijn de concurrentievoorwaarden van morgen “. Bron:Ai ( bron : Aime Heene )

Voorwaarden, randvoorwaarden of unieke koopmotief? Innovatie Service Performance Snelheid Prijs Etc. Voorwaarden “Servicelevel- agreement “ Randvoorwaarden Betrouwbaarheid “ kwaliteit “ Nakomen afspraken Klantvriendelijkheid

Rangorde Uniek: Performance boven de markt Voorwaarde: Performance minimaal gelijk aan de markt Randvoorwaarde: Minimum voorwaarde om uberhaupt in zaken te kunnen zijn

Accountpropositie Formulering in essentie rond relevant onderscheidend koopmotief Beschrijving van enkele voorwaarden. Randvoorwaarden achterwege laten ( zwaktebod ) Elevator-pitch ( max. 20 sec. )

Accountpropositie Wat: - relevant voor groep van klanten - onderscheidend t.o.v. de concurrentie Hoe: - vanuit de klant beschreven - pakkend - uitdagend

Business strength analyses Criteria Klant-weging Wij conc 1 conc 2 service 40 9 360 3 120 4 160 leverings-termijn 20 7 140 7 140 5 100 prijs 15 5 75 5 75 8 120 R&D 6 90 9 135 6 90 performance 10 8 80 6 60 5 50 deskundigheid 0 0 0 0 0 0 Betrouwbaar-heid Totaal-score 100 745 530 520 Uniek element Voorwaar-den Rand-voorwaar-den

Leiderschap in eigen segment persoon organisatie Doelstellingen structuren markten technologie Kennis vaardigheden Zelfbeeld normen/waarden karakter motieven Mentaliteit normen/waardenenthousiasme zingeving “het zoeken van leiders die motivatie en zingeving vinden in waar de organisatie voor staat”.

Macrowaardecreatie en sales meerwaarde x Consultative selling y Account management z Transactional selling Prijs

Ten slotte Klant bepaalt waar je wordt ingeschaald. Veel account managers zijn geen accountstrategen maar k.t. verkopers. Ben je in staat tot nadenken over klant van de klant? Is de organisatie van de account manager toe aan account management? Zijn de verkopers in de organisatie in staat te accepteren dat er een “elite-groep” gecreeerd wordt?

De kern Trends Visie Missie Core Competence Positionering marktpositie

De Amersfoortse Trend: de overheid maakt terugtrekkende bewegingen uit de sociale zekerheden Visie: onze klanten zullen in de toekomst meer zelf verantwoordelijk worden voor een continue inkomensstroom Missie: wij zorgen dat onze klanten een levenlang een inkomen hebben ongeacht pensioen, werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden partner etc. Kernvaardigheden: alle afdelingen opzetten die te maken kunnen hebben met inkomensvraagstukken. Andere verzekeringafdelingen afstoten of op laag pitje Marktpositie: De inkomensverzekeraar

Missie “ Een flink pak ondernemingen heeft ooit een missie geformuleerd. Nogal wat managementteams spenderen hun tweejarige ‘strategische bezinning’ aan het schrijven en herbewerken van hun mission statements. Veruit het overgrote deel van de ondernemingen die een missie heeft geformuleerd had zich de moeite wel kunnen besparen. Missies die ondernemingen gewoonlijk formuleren blinken uit door banaliteit “ Aimee Heene