CRM: Credit Risk Management CRM: Customer Relation(ship) Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Waarom CAD/PDM en ERP integreren?
Welkom VCMB Verbond van Credit Management Bedrijven.
De marketing-omgeving
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Verkoop- en debiteurenproces
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Accountancy en Advisering
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing vandaag en morgen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
BBV- Begrotingscyclus
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Management Accounting Management Control
Budgetteren in de praktijk
Voorraadbeheer en bestellen
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Voorraadbeheer en bestellen
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Voorraadbeheer en bestellen
Bedrijfsadministratie
CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse: werkkapitaal Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
CCP Module 1: Theorie H1. De betekenis van BE en BA Introductie Basisbegrippen Bedrijfseconomie & Bedrijfsadministratie Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
1 CCP Module 1: Theorie H2. Financiële overzichten Introductie Basisbegrippen Bedrijfseconomie & Bedrijfsadministratie Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Informatie management HC2
CC Achmea Groep 1 & 2 Blok 4: Financiering (FIN)
CCP Module 1: Theorie H3. Bedrijfsresultaat en Cashflow Introductie Basisbegrippen Bedrijfseconomie & Bedrijfsadministratie Drs. J.H. Gieskens AC CCM.
1 WERKKAPITAALBEHEE R strategisch en... statisch! Jaarcongres Credit Management Houten, donderdag 22 maart 2012 Drs. Jean Gieskens AC CCM QT.
Definities van BOEKHOUDEN en ADMINISTRATIE
Transcript van de presentatie:

CRM vs CRM De toegevoegde waarde van CRM voor organisaties; een procesmatige benadering CRM: Credit Risk Management CRM: Customer Relation(ship) Management Gastcollege nr. 1 - RCM 2012/13 kw4, dinsdag 16 april 2013 Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT

Hallo AC, BE & MER's . . . . . . waar zijn wij nu helemaal mee bezig?

Quiz … Wat is de overeenkomst en tevens het onderscheidende verschil tussen: Overeenkomst: Aldi, Heineken en Agio doen aan Credit Risk Management (CRM)! De uitvoering is echter geheel verschillend, want afhankelijk van de branche en het business model wordt er voor een andere vorm van Customer Relationship Management gekozen en hiermee Credit Risk Management. Heineken: Business partner in liquide middelen Agio: leverancier van producten die constructief worden vernietigd (credit management als beheerder van sigaren uit eigen doos)

CRM: What’s in a name? Credit Risk Management: - Bedrijven: debiteurenbeheer; het geheel van processen en procedures (preventief en repressief) ten aanzien van het verstrekken van handelskrediet aan klanten. - Banken: kredietmanagement; het geheel van processen en procedures (preventief en repressief) ten aanzien van het verstrekken van leningen aan klanten. Financieel Woordenboek, Roeland M. van Poll, Het ƒinancieele Dagblad (2000)

Toegevoegde waarde CRM Het binnentrekken van potentiële gelden op een aantoonbare effectieve en efficiënte wijze! toekomstig transparantie risk management rendement

CRM: What’s in a name? Customer Relation(ship) Management: "Klantrelatiemanagement" CRM omvat een samenhangend geheel van processen en systemen dat er op is gericht om succesvolle relaties met specifieke klanten te onderhouden. De aandacht voor CRM komt vooral voort uit de introductie van ERP, SCM en internet in onze waardeketens. ICT Strategie & organisatie, Prof. Oosterhaven (2007)

Customer Relationship Management

Organisatie Samenwerkingsverband van mensen en middelen dat dmv processen (op systematische wijze / conform procedures) in interactie met de omgeving één of meer doelen nastreven.

Doel organisatie Hoogste doel: Afgeleide doelen: - continuïteit - door positieve netto cashflow (waardecreatie) - uit verkoop goederen met toegevoegde waarde. Afgeleide doelen: - winst? Doelen afhankelijk van belanghebbenden.

SCM: integrale procesvisie LEVERANCIER ORGANISATIE AFNEMER Financial Accounting Personeelsmanagement Projectbesturing Calculatie Inkoop Productie Verkoop Service & Onderhoud Field Service Voorraadbeheer Magazijnbeheer Werkvoor- bereiding Werkplaats- besturing Detail-scheduling Planning Acquisitie Marketing DERDE PARTIJEN: Accountant, bank, verzekeringsmij, etc.

Transformatieproces (logistiek) Transactieproces (economie) Toegevoegde waarde? Transformatieproces (logistiek) Input Proces Output Income Outcome Transactieproces (economie)

Proceseigenaar? Geen tijd voor Onbetrouwbare stamgegevens "Spook-leveranciers?" Controle is goed, vertrouwen is beter Wat moet ik met dit document? Procedures? Heel belangrijk! Maar niet in dit geval; we praten hier over een ‘major priority’! Frustratie bij Administratie en CRM Geen tijd voor administratief geneuzel, ik moet rapporteren!

cd k In order to manage one needs to Record In order to record one needs to manage! cd Tegeltjeswijsheden hangen in Nederland op het toilet waar ze door 50% van de bevolking worden gelezen. Tegeltjeswijsheden hangen in Engeland in de woonkamer waar ze door 100% van de bevolking worden gelezen.

2. Kostenplaats (afdeling) 3D - Boekhouden 1. Kostensoort 2. Kostenplaats (afdeling) 3. Proces / Project

NWK: Cash Conversion Cycle Primaire en secundaire processen Production-to-Stock & Stock-to-fulfill Purchase-to-pay Order-to-cash Primaire geldstromen: geïnduceerd ofwel inherent Secundaire geldstromen: autonoom Tertiaire processen

Financieringsstructuur Netto Werkkapitaal

Processen: p-o-t-p-c Risk-based Quality-based Time-based Pro-actief Re-actief

Benefits integraal procesmatig CM Vermindering afschrijvingen Liquiditeitsverbetering Snellere betaling Verbetering Cash Flow Rendementverbetering Efficiency verbetering Procesverbetering (intern) Procesintegratie (extern) Risk-based Time-based Quality-based

Processen & Functies CRM CRA: Credit Controller & Sales Manager Klantenadministratie (CRM) : backoffice Debiteurenadministratie : sub-administratie Creditcontrol : (credit)controller Collection : deurwaarder, incasso bureau Bankverkeer : sub-administratie

Administratie <> Economie <> Financiën

Administreren ten einde bestuurlijke informatie te verstrekken Het systematisch verzamelen, ordenen, vastleggen en verwerken van gegevens, ten einde bestuurlijke informatie te verstrekken tbv het besturen van de organisatie, het sturen van de processen en het afleggen van verantwoording (intern/extern).

Economie Economie: Economisch principe: Gedragswetenschap die vraag en aanbod bestudeert (op abstracte markt) van subjecten naar alternatief aanwendbare middelen (relatieve schaarste) ten behoeve van hun behoeftenbevrediging (economisch motief). Economisch principe: met schaarse middelen een zo hoog mogelijke behoeftebevrediging realiseren. Schaarste noodzaakt tot efficiency: "Je kunt 1 Euro maar 1 keer uitgeven!"

Finance Het beheren van posities en stromen van liquide middelen, waarde papieren (effecten, vermogenstitels) en derivaten op korte en lange termijn. Financiering KT (< 1jr) : Geldmarkt, cashmanager Financiering LT (> 1jr) : Kapitaalmarkt, treasurymgr.

Evolutie CM

Profit is an opinion, cash is a fact* Cash is King Profit is an opinion, cash is a fact* *) profit can be loss, cash is cash!

Meer informatie … VVCM Beroepsvereniging en opleider voor Credit Managers Computerweg 11 3542 DP Utrecht www.vvcm.nl donderdag 7 nov 2013 www.creditexpo.nl