Werven van geld Creëren van betrokkenheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Wat heeft een cultuurlening mij te bieden? Congres Podiumkunsten Alexander Ramselaar, mei 2014.
workshop geld zoeken loont
Achtergrondinformatie ‘gevers’
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
“Hoe kom ik aan klanten?”
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Hoe richt je de openbare ruimte zó in dat kinderen er echt gezond opgroeien? Jaap Verkroost, wethouder gemeente Maarssen 15 maart 2007.
Ontdekzondag Kijk… naar de leden van je gemeente als een moeder naar haar kind.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Kameroperahuis Atlas Advies
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Even voorstellen Jos Zwaans PDG D Rotary trainer DGE.
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Samen werken aan een gezonde regio!
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
SOTOS bouwt met U een school in Sindian in Senegal.
Betrokkenheid op de werkvloer
Fondsenwerving Kinderwerkdag -Met RECHT spelen – 17 januari 2006.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Aan de slag met de BETERapp
Workshop Fondsen werven
Aanvragen bij het Oranje Fonds. Carolien Brugman Projectadviseur.
Evenementencommissie RCU Zwolle
©2013 Module 1: Het hoe en waarom van een administratie Door Barbara Rijskamp en Ingrid van Houwelingen.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Budget Challenge Workshop 2015
Budget Challenge Workshop 2015
Visie & Strategie.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Persoonlijke Assistentie
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Project ‘Ernstig betrokken’
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Waarom InDrenthe? Wie kijkt er naar een livestream? Wat betekent InDrenthe voor uw evenement? Wat kost InDrenthe? Welke andere mogelijkheden biedt InDrenthe?
DEZE LES VRAGEN DE BIEDPLICHT SPELLEN.
Crowdfunding.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Jaarverslag W4F 2016.
Lokale samenspel rond mantelzorg
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Werven van geld Creëren van betrokkenheid Fondsenwerving Werven van geld Creëren van betrokkenheid

Ken jezelf Wie ben je? Waar kom je vandaan? Welke functie heb je? Geef je? Aan wie geef je? Waarom geef je?

Meer geld via … Fondsen Subsidie Sponsoring Fondsen -> Dat zijn maatschappelijke organisaties die opgericht zijn om andere organisaties financieel te ondersteunen. Om steun te ontvangen hoeft men in principe geen tegenprestatie te leveren. Wel wil men vaak dat het geld uit meerdere bronnen komt alsof men een deel als het ware zelf bijdraagt en een goede aanvraag op de juiste formulieren. Neem de tijd, b.v. ½ jaar tussen aanvraag en toekenning. Subsidie -> via gemeente, vb. voor sportverenigingen met een aanbod voor mensen met een handicap of kortingen op lidmaatschap van sporters dan wel geld voor een plan dat past binnen de WMO of de BOS impuls van de gemeente. Check de mogelijkheden bij uw gemeente/provincie op landelijk dan wel europees niveau. NOC*NSF komt binnenkort met een nieuwe sportsubsidiewijzer. Sponsoring -> Sponsors zijn bedrijven die een bijdrage geven in ruil voor een tegenprestatie. Veel bedrijven zijn kritisch; ze willen een goed onderbouwd sponsorplan. Sluit met dat plan aan bij het product dat het bedrijf produceert en betrek het bedrijf bij je activiteit. Laat ze b.v. meehelpen en meegenieten breng ze in contact met de doelgroep.

Het veld Fondsenboek Fondsendisk Aanvraag.nl Movisie.nl – pagina over fondsenwerving Er bestaan in Nederland duizenden fondsen, met elk zijn eigen aandachtsgebied. Belangrijke fondsen op het gebied van de verstandelijk gehandicapten zijn het Fonds Gehandicaptensport, NSGK, Nationale collecte Verstandelijk gehandicapten, VSB fonds en voor de jeugd JohanCruyfffoundation, meervoudiggehandicapte jeugd stichting de Nees e.d. maar ook de maatschappelijke fondsen van de Rabobank of het oranjefonds. Zoals gezegd kent ons land heel veel verschillende fondsen. En elk fonds heeft zijn eigen doelstellingen. Sluit uw project aan bij de doelstelling en de doelgroep van een bepaald fonds? Dan heeft u kans op financiële steun. De doelstellingen én de beschikbare budgetten van de fondsen in Nederland zijn op te vragen. Ze staan op cd-roms en in boekjes. De bekendste zijn: het Fondsenboek, en de Fondsendisk. Verder brengt Elsevier de Fondsenalmanak uit en zijn er de cd-roms van SubsidieTotaal. Deze zijn bij de boekhandel te verkrijgen. Geen van deze zoeksystemen is helemaal volledig. Raadpleeg dus zoveel mogelijk bronnen. Veel vermogensfondsen bestaan louter uit een (vrijwillig) bestuur, dat zich inzet voor de doelstelling (geld geven), maar zeer terughoudend is met het ontwikkelen van een voorlichtende en administratieve werkorganisatie. Kosten moeten immers zoveel mogelijk beperkt blijven, en er is mede daarom een grote angst voor een groot aantal slechte aanvragen. Sommige fondsen schakelen overigens zelf adviseurs in die op zoek gaan naar interessante projecten, die goed bij de wensen van het opdrachtgevend fonds aansluiten. Het advies is echter steeds om uw project in het kort zichtbaar te maken. 1. Door uw folder te verspreiden onder de regionale notarissen. Zij zijn in principe betrokken bij de oprichting van zulke fondsen, die bijvoorbeeld ontstaan uit een legaat en specifiek en formeel bestemd moeten worden. Notarissen kennen lokale fondsen en zij kunnen hun cliënten vrijblijvend informeren over het bestaan van uw project. 2. Door collega’s van andere instellingen, in uw regio en in het land, te raadplegen, hoort u wellicht van zulke fondsen. Wissel dus informatie en ervaringen uit. 3. Door naar namen van bestuurders van die fondsen te zoeken. De kans is groot dat u bij fondsen in uw eigen regio eerst eens persoonlijk, informeel contact kunt zoeken. Maar ook voor landelijke fondsen op uw terrein is de kans reëel dat bestuurders bekend zijn, en benaderbaar via het veld. Lobbyen dus! 4. Door huis-aan-huisbladen en andere lokale media bij te houden, komt u fondsen tegen die lokale maatschappelijke projecten steunen. 5. Door zelfgeorganiseerde publiciteit (evenementen en acties) en free publicity onder de aandacht van vermogensbeheerders komen. Hoe meer u gezien wordt in uw regio, hoe groter de kans dat u dat uiteindelijk iets oplevert.

Tien tips (1) Ken jezelf! Ga uit van wat je te bieden hebt Financiële gegevens inzichtelijk en transparant Gebruik je netwerk Vraag om de aanvraagprocedure Kort en krachtig. Verkoop je project, bij voorkeur in een zin. Formuleer een goede doelstelling, dit is je boodschap die duidelijk maakt waarom jou project uniek is. Voor wie of wat het project bedoeld is. Waar ben je trots op, maak keuzes en probeer niet alles te zijn. Kwaliteiten, imago, doelgroep, exposuremogelijkheden. Bepaal wat sponsorbaar is binnen het project. Verstrekkers weten prima hoeveel iets kost, ga geen rare dingen in de begroting zetten Je eigen netwerk en dat van de organisatie. Wissel ervaringen en informatie uit met collega’s met aanverwante doelstellingen en kijk of er kan worden samengewerkt. Ieder fonds kent een eigen procedure, dit maakt het vaak complex en tijdrovend. Veelal is men wel op zoek naar dezelfde informatie

Tien tips (2) 6. Zorg voor een helder projectplan 7. Persoonlijk contact helpt 8. Creëer betrokkenheid 9. Ben een gelijkwaardige partner, biedt samenwerking aan 10. Ga zorgvuldig om met uw gever

Gegevens projectplan Minimale informatie is de 6 w’s Welk project/welke doelstelling wilt u behalen? Waar vindt dit plaats? Wanneer vindt dit plaats? Wie betreft het? Waarom is juist dit project noodzakelijk? Wat kost het om dit project te realiseren?

Voorbeelden Philadelphia regio Noord-Gelderland Mad4Sports Talant Vrienden van Talant Twentse Zorgcentra G.o.a.l. (scorenvoorgoal.nl) Brummen in aktie voor gehandicaptensport De gemeente Brummen is op 25, 26 en 27 juni jl. in aktie geweest voor de gehandicapte sporters. Op initiatief van Mad4Sports is er een gezellig weekend geweest, met veel muziek, optredens, horeca, sport en spel! Zo was er b.v. een rolstoelparcours en waren er roeiwedstrijden. Alle opbrengsten van het weekend zijn naar het Fonds Gehandicaptensport gegaan. Vanuit die opbrengsten is € 3.000,- bestemd voor Stichting Philadelphia Gelderland Noord, die meedoen met het nieuwe aanbod van Zo kan het ook!. Zij schaffen iets aan om hun plannen in het kader van Zo kan het ook! waarmee ze de cliënten meer sport en bewegen aan willen bieden, vorm te kunnen geven.   Talant Dit projectplan is tot stand gekomen op initiatief van de Stichting Vrienden van Talant. Deze stichting vervult wensen voor mensen met een verstandelijke beperking. Het gaat hierbij om extra’s die het leven beter en leuker maken maar die zonder financiële hulp niet mogelijk zijn (bron: website Talant). Daarnaast initieert en ondersteunt de Stichting innovatieve projecten ten behoeve van de cliënten van Talant. Daartoe kiest de stichting periodiek een thema dat het zorgbeleid van Talant ondersteunt of stimuleert en aansluit op relevante landelijke thema’s. Tevens dienen de thema’s profilering van de Stichting Vrienden van Talant mogelijk te maken en ruimte te bieden voor samenwerking met het bedrijfsleven en andere partners. Het stichtingsbestuur erkent de geschetste bewegingsarmoede van deze doelgroep en wil graag het welbevinden van de cliënten stimuleren, zowel op fysiek, psychisch als emotioneel vlak. Een actieve en gezonde leefstijl van cliënten kan naar haar mening hieraan een waardevolle bijdrage leveren. De Stichting heeft daarom voor de komende jaren “Bewegen en Gezondheid” als thema gekozen. Twentse Zorgcentra Scorenvoorgoal.nl Wat is GOAL GOAL staat voor; scoren voor jezelf en voor mensen met een verstandelijke beperking. Doel GOAL geeft financiële ondersteuning aan de recreatieve activiteiten Op De Twentse Zorgcentra. Activeren en recreëren is ontspannen, is even los zijn van je dagelijkse beslommeringen en genieten. Dat is belangrijk en dat heeft iedereen nodig. Helaas lukt het niet altijd om via de reguliere financiering en door de toenemende hoge zorgkosten, recreatieve projecten van de grond te krijgen. Het wordt voor onze cliënten dus steeds moeilijker om aan recreatieve activiteiten deel te nemen. Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Met GOAL willen we hier dan ook verandering in brengen.

Visie Sport maakt je lichamelijk en mentaal sterk voor het dagelijks leven en is juist daarom voor mensen met een handicap essentieel. Missie Werven van financiële middelen waardoor iedereen met een handicap overal kan sporten.

Collecteren – bonusregeling Evenementen Subsidie www.fondsgehandicaptensport.nl Bonusregeling 25% voor organisaties met een sportaanbod voor mensen met een handicap, 15% voor organisaties zonder sportaanbod voor mensen met een handicap. Evenementen – bij diverse (sport)evenementen wordt geld ingezameld voor Fonds Gehandicaptensport. In overleg kan een gedeelte van de gelden terugvloeien naar de zorginstelling ten behoeve van sport/bewegen voor mensen met een handicap. Procedure toekenning Publiciteit geven aan bijdragen financiers Verantwoording afleggen Wat is er met het geld gedaan - inhoudelijke verantwoording - financiële verantwoording   Door wie kan een financiële bijdrage worden aangevraagd? Sportorganisaties aangesloten bij Gehandicaptensport Nederland. Sportorganisaties die partner zijn van Fonds Gehandicaptensport, Andere sportorganisaties zonder winstoogmerk die de organisatie, belangenbehartiging of stimulering en promotie van sport voor mensen met een handicap expliciet tot doel hebben, Organisatoren zonder winstoogmerk die een aansprekend internationaal sportevenement (Europees of Wereldkampioenschap of vergelijkbaar) willen organiseren in Nederland. Andere organisaties, instellingen en voorzieningen voor kinderen en volwassenen met een handicap die tevens een aanbod hebben of willen ontwikkelen voor sport en bewegingsactiviteiten voor deze doelgroep. De aanvragende organisatie dient een rechtspersoon te zijn. Individuele sporters kunnen geen aanvraag indienen. De bijdrage beoogt te voorzien in de meerkosten die zijn verbonden aan de uitvoering en organisatie van sport voor mensen met een handicap. Uitsluitend sporten die erkend zijn door NebasNsg of sporten beoefend binnen sportbonden aangesloten bij NOC*NSF komen voor een bijdrage in aanmerking. Welke projecten komen in aanmerking? De volgende projecten komen voor een financiële bijdrage in aanmerking: a. Sport- en spelmateriaal Aanschaf van sport- en spelmateriaal, specifiek bestemd voor mensen met een handicap en niet zijnde voor de betreffende tak van sport gebruikelijke materialen. b. Lokale, regionale en nationale sportevenementen en toernooien Sportevenementen en -toernooien georganiseerd voor mensen met een handicap met een incidenteel karakter. Sportactiviteiten met een regelmatig terugkerend karakter die meerdere malen per jaar of jaarlijks georganiseerd worden (bijv. competities en nationale kampioenschappen) en sportevenementen met een vakantiekarakter (bijv. vaartochten, wintersport, ponykampen) komen niet voor een bijdrage in aanmerking. c. Internationale sportevenementen en toernooien Internationale sportevenementen en –toernooien georganiseerd ten behoeve van mensen met een handicap in Nederland en vallend onder auspiciën van een internationaal erkende sportfederatie. d. Voorzieningen en aanpassingen Realiseren van specifieke bouwtechnische aanpassingen bij nieuwbouw of verbouw die tot doel hebben om het voor mensen met een handicap mogelijk te maken hun sport te bedrijven. De accommodatie, waarin de te realiseren aanpassingen moeten worden aangebracht, dient eigendom te zijn van een rechtspersoon zonder winstoogmerk. Geen subsidie wordt verstrekt voor de bouw of aanpassing van voorzieningen die dienen voor regulier gebruik. e. Innovatieve projecten Innovatieve projecten met als doel de promotie of stimulering van sport voor mensen met een handicap.