Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Prof. dr. Chia Longman UGent
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Op ruimteklas met het 6 de leerjaar! Schooljaar
“Studeren is voor mietjes”
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Beleidsplan gemeente Barneveld Door: Erwin van der Meij, Dave Duyn en Robin van Leeuwen.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Toelichting van het onderzoek Els Consuegra Marian De Groof
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Naschoolse activiteiten Basisschool De Vonder 4Events.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
08/09/ Integraal Gemeentelijk Alcoholbeleid.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
Homofobie: Tendezen, meldgedrag en uitdagingen
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Cindy, Meriama, Tim, John en Kevin. Hebben jongens en meisjes dezelfde onderwijskansen in Afrika? ​
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Hanzehogeschool Groningen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Leer kracht Workshop over competenties van
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Sociaal werk 2 Stoornis/beperkingen
Economische Agenda Wijk bij Duurstede
Alliantie GenderDiversiteit
Gender en gendersensitief lesgeven
Gender en gendersensitief lesgeven
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Transcript van de presentatie:

Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7

INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties en alternatieven Evaluatie

THEMA First things first.. What’s in a name? Genderdiversiteit Seksuele identiteit Gender Een filmfragment…

Engagementsverklaring (2012) “GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING OVER EEN BELEID M.B.T. GENDER EN SEKSUELE GEAARDHEID IN HET ONDERWIJS”

Engagementsverklaring (2012) Genderbewustzijn ontwikkelen Genderstereotypen en – mechanismen wegwerken Keuzes maken los van genderverwachtingen en - normen

Gender in de actualiteit

Cijfers  Meisjes of jongens?

SCHOOLCONTEXT VOET Type B Gender en gendersensitief lesgeven Type A

PROGRAMMA Gen-BaSec Manual for Genderbased Teaching

Kiezen is verliezen… Sterkte en zwakte analyse van de programma’s

IMPLEMENTATIE: algemeen Op schoolniveau

IMPLEMENTATIE: algemeen Op klasniveau

SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN Suggesties Ouders betrekken Studiedag leerkrachten Aandacht voor sport, godsdienst en technische vakken Alternatieven Procrustes Studiedag op 31 mei 2013

EVALUATIE