Marketing Communicatie Strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

WEEK 3 Hoofdstuk 2, 3 Verhage en 5 Floor en Van Raaij
Marketing Communicatie Strategie
Marketing Communicatie Strategie
Over consumenten, gedrag en marketing
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
WEEK 3 H3: De marketingomgeving H4.4.1: Behoeften en Motieven
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Marketing Communicatie Strategie
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Risico’s en gevaren van techniek
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
H3: Koopgedrag van organisaties
PLANNING EN BUDGETTERING
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing presentatie
Business Marketing Management
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
MARKETING-COMMUNICATIE
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Communicatiebeleid Onderneming
Opbrengsten van onderwijs
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Onderzoeksvaardigheden 3
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Consumentengedrag Beslissen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationale handel
Transcript van de presentatie:

Marketing Communicatie Strategie Isabelle Bolluyt I.Bolluijt@hva.nl

HET BOEK

OPZET Opbouw in lesweken Boeken Project Oefententamens Het tentamen

MCM Lessen lopen parallel met het Project Boeken : 1) Grondslagen van de Marketing – Verhage 2) Marketingcommunicatiestrategie – Floor en Van Raaij (laatste druk) 3) MCM in de Sport – W.Lagae

STUDIEWIJZER Per week zal worden aangegeven welk Hoofdstuk we in die week behandelen. Deze zal ook gemaild worden. (via mij) Oefententamens worden aangekondigd en eventueel met open boek gedaan. Het tentamen zal aangekondigd worden hoe en wat je staat te wachten.

http://www.marketingfacts.nl/viralfriday/

ONDERDELEN VAN EEN MARKETING COMMUNICATIEPLAN EERSTE WEEK Hoofdstuk 4 (Floor en Van Raaij) ONDERDELEN VAN EEN MARKETING COMMUNICATIEPLAN

MARKETINGCOMMUNICATIE STRATEGIE? WAT IS HET? WAARVOOR GEBRUIK JE HET? WAAROM GEBRUIKEN WE HET? EN DAN?

EN WAT DAN? http://www.youtube.com/watch?v=fvI46Mp coIQ

MCM ‘Het in contact treden met de handel en/of consumenten om hun kennis, attitude en gedrag te beinvloeden in een voor het marketingbeleid gunstige richting’ Corporate Communicatie helpt vertrouwen en goodwill op te bouwen bij interne en externe relatiegroepen.

MCM valt samen met een juiste strategie Om de juiste doelgroep te bereiken De juiste doelstellingen te behalen De juiste effecten te beogen De juiste middelen in te zetten

Marketing Communicatie Strategie   Kritiek op marketingcommunicatie: Marketingcommunicatie maakt producten duurder Marketingcommunciatie beperkt de concurrentie Marketingcommunicatie creeert schijnbehoeften Marketingcommunicatie roept irritatie op Marketingcommunicatie overdrijft en misleidt traning mcp 2009/10

Noodzaak van een Strategisch Communicatieplan Strategische planning is noodzakelijk om snel op kansen en bedreigingen in te spelen. Intern én Extern. Er kan richting worden gegeven aan de communicatieactiviteiten van een bedrijf/Vereniging dan wel merk. Planning betreft een continue activiteit. Als de sitiuatie aanleiding geeft worden doelstellingen of strategie veranderd. traning mcp 2009/10

PLANNINGSTERMIJN Onderscheid tussen: Kortetermijnplanning ( ongeveer een jaar) Middellangetermijnplanning ( periode twee tot vijf jaar) Langetermijnplanning (periode langer dan vijf jaar) traning mcp 2009/10

VOORDELEN STRATEGISCHE PLANNING Vroegtijdig inspelen op veranderingen Identificeren van winstmogelijkheden Betere marktbewerking Gefundeerde investerings beslissingen Coordinatie en Controle traning mcp 2009/10

VOORDELEN Inspelen op veranderingen: Actualiteiten (neem crisis en milieurampen…) In Nederland is gebleken dat ondernemingen met een doordacht systeem van strategische marktplanning de beste resultaten boeken. Het gaat om het inschatten van externe factoren en alternatieven te ontwikkelen. traning mcp 2009/10

VOORDELEN Inspelen op veranderingen: Actualiteiten (neem crisis en milieurampen…) In Nederland is gebleken dat ondernemingen met een doordacht systee van strategische marktplanning de beste resultaten boeken. Het gaat om het inschatten van externe factoren en alternatieven te ontwikkelen. traning mcp 2009/10

VOORDELEN IDENTIFICEREN VAN WINSTMOGELIJKHEDEN : Bij daling gelijk strategische planning aanpassen om een bevredigend rendement te behalen. Van korte termijn naar lange termijn te kunnen schakelen. traning mcp 2009/10

Voordelen Faillissementen komen (vaak!) voort uit een uit de hand gelopen groei. Door de juiste analyses en coordinatie van marketingactiviteiten kan er tijdig ingegrepen worden. Hiervoor is een strategische planning nodig. traning mcp 2009/10

VOORDELEN Betere marktbewerking: De juiste samenstelling van de marketing en marketingcommunicatiemix is van groot belang. Budget moet niet afhangen van boekhouding en systeem van vorig jaar. Focus op de markt geeft meer kansen. traning mcp 2009/10

VOORDELEN Alternatieve investeringsmogelijkheden bij gefundeerde beslissingen: VIER financiele criteria: Terugverdientijd Gemiddelde winstvoet Interne rentevoet Netto contante waarde. Er moet ook in merken of projecten geinvesteerd worden die pas later vruchten afwerpen. traning mcp 2009/10

Voordelen Faillissementen komen (vaak!) voort uit een uit de hand gelopen groei. Door de juiste analyses en coordinatie van marketingactiviteiten kan er tijdig ingegrepen worden. Hiervoor is een strategische planning nodig. traning mcp 2009/10

Van ondernemings naar marketingcommunicatieplan TABEL traning mcp 2009/10

Ondernemingsplan Hierin formuleert het management de doelstellingen voor de gehele organisatie. KWANTITATIEF Winstdoelstellingen, concurrentiedoelstellingen, efficientiedoelstellingen, flexibiliteitsdoelstellingen en liquiditeit. KWALITATIEF Marktgerichtheid, Klantgerichtheid, Maatschappelijke verantwoordelijkheid, reputatie, werkgelegendheid, continuiteit en weerstandsvermogen traning mcp 2009/10

MARKETINGPLAN Na ondernemingsplan volgt ondernemingsstrategie . Daarna het marketingplan met de marketingdoelstellingen en strategie. 1) Externe Analyse 2) Interne Analyse 3) Marketingdoelstellingen 4. Marketingdoelgroep 5). Marketingstrategie. 6). Marketingbudget. traning mcp 2009/10

7). Opbrengsten en Kosten 8). Controle DAN VOLGT HET MARKETINGCOMMUNICATIEPLAN! traning mcp 2009/10

NU VOLGT DE BELANGRIJKSTE PAGINA! BLADZIJDE 132 en 133 DE NEGEN ONDERDELEN VAN HET MCMPLAN traning mcp 2009/10

traning mcp 2009/10

Negen onderdelen Onderzoek naar consument Marketingcommunicatiedoelgroep Marketingcommunicatiedoelstelling Marketingcommunicatiestrategie Keuze marketingcommunicatiemix Creatieve ontwikkeling Mediakeuze Marketingcommunicatiebudget Onderzoek naar resultaten. traning mcp 2009/10

ONDERDELEN Onderzoek naar de consument (HFST 5) Marketingdoelgroep (verschil met communicatiedoelgroep =) Marketingcommunicatiedoelstellingen (K H G) Marketingcommunicatiestrategie (lang/kort/ middellang) Welke mix (radio en …? Of juist…) Creatieve ontwikkeling BUDGET …Type Budgettering Onderzoek naar resultaten.

ONDERZOEK naar de Consument

Betekenis van een onderzoek Fundamenteel onderzoek Toegepast onderzoek Fundamenteel wordt verricht aan universiteiten en soms door grote communicatieadviesbureaus De werking van marketingcommunicatie wordt bestudeerd en hiervoor worden modellen geformuleerd. traning mcp 2009/10

AIDA model Is afgeleid van de hoge betrokkenheids hiërarchie. Attention, Interest, Desire, Action Door verkopers gebruikt voor de koopsituatie van klanten. traning mcp 2009/10

DAGMAR model Ook afgeleid van de Hoge Betrokkenheids hiërarchie. Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results. Resultaten kunnen alleen worden gemeten als doelstellingen goed zijn vastgesteld. traning mcp 2009/10

VOORBEELD traning mcp 2009/10

DUS? Wat wordt de marketingcommunicatiestrategie? Welke waarde wordt er aan de automerken gehecht? Thema of Actie? traning mcp 2009/10

Hoge betrokkenheid doet zich voor bij: Aankoop brengt een groot risico met zich mee Kwaliteiten en eigenschappen zijn moeilijk van merken met elkaar te vergelijken Als er een groot productenaanbod aanwezig is (door de bomen het bos niet meer) Weinig betrouwbare aanbieders. Weinig ervaring met een product Bestemd voor een belangrijke sociale situatie. traning mcp 2009/10

PACING EXTERNE = adverteerder regisseert de communicatie INTERNE = Consument neemt zelf het initatief. (door internet o.a. zoekmachines, buttons etc.). traning mcp 2009/10

DISSONANTIE –ATTRIBUTEN HIERARCHIE Bij een lage betrokkenheid kan een product pas na aankoop worden beoordeeld en of ‘gekend’ worden. Een reductie van cognitieve dissonantie, ook wel rechtvaardiging van het aanschaffen van een product. Het ontstaat wanneer er sprake is van een discrepantie tussen twee cognities of cognitie en gedrag. traning mcp 2009/10

DISSONANTIE ATTRIBUTIE HIERARCHIE traning mcp 2009/10

ATR Amstel is een merk dat ik goed vind Amstel blijkt niet het beste merk Ik heb Amstel gekocht A & B = dissonant A & C = consonant B&C = dissonant B zal ik aanpassen door oa de stelling in twijfel te trekken. traning mcp 2009/10

ATR Awareness, Trial en Repeat. Betrokkenheid is laag, maar het proberen van het merk geeft de doorslag voor herhalingsaankopen. Merkbekendheid is een communicatiedoel. Dit verkrijgt men door veel aanwezigheid en herhaling van de marketingcommunicatie. traning mcp 2009/10

Scanning & Focussing Het doorlopen van reclameuitingen Het bepalen van relevantie en aantrekkelijkheid Zowel een coginitieve en een affectieve subfase Cognitief: Aandacht en Primaire Affectieve Reactie Affectief: Acceptatie en Appreciatie (likeability) Het proces duurt enkele seconden. traning mcp 2009/10

Scanning en Focus. Na de scanningsfase volgt de Focussing. Er wordt gefocused op de inhoud van een uiting Bij hoge betrokkenheid is deze fase zeer uitgebreid. Bij lage betrokkenheid is deze fase minimaal Vervolgens kan het leiden tot een koopintentie en aankoop, mits het voorradig is en geen promotie van concurrenten aanwezig traning mcp 2009/10

Scanning en Focus traning mcp 2009/10

Keuzeproces Individueel. Echter, vele beslissingen vinden in huishoudens plaats met meerdere invloeden. Laatste jaren verschuift de rol van de uiteindelijke beslisser en is de vrouw, de moeder degene die voor 86% van alle aankopen beslist, mede door de economische, demografische en sociale ontwikkelingen. Invloed kan zowel sociale norm (negatief dan wel positief zijn). traning mcp 2009/10

WAARDEN EN BETEKENISSEN Product heeft fysieke kenmerken Deze bieden psychosociale functies Gevolgen kunnen functioneel zijn of psychosociaal Product kan uitdrukking geven aan de gewenste waarden van de consument. Hierdoor ontstaat een MIDDEL DOELKETEN van betekenissen rond een merk. traning mcp 2009/10

MIDDEL DOELKETEN traning mcp 2009/10

Middel Doelketen Een auto met een elektronische benzine injectie (attribuut) Die hierdoor zuinig rijdt (functioneel gevolg) vooral belangrijk voor iemand die milieubewust is. Maar het merk zegt ook iets over de bezitter. Dus naast het functionele verschil is er dan ook sprake van een psychosociaal verschil. traning mcp 2009/10

Betekenissenstructuur van eigenschappen, gevolgen en waarden traning mcp 2009/10

WAARDEN Merkteken geeft herkenning (hier valt onder verpakking, logo, merknaam, kleur, muziek vormgeving). Producteigenschappen (kenmerken en of attributen van een product). traning mcp 2009/10

LOGO

SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Zowel Sponsoringsgerelateerd als Niet – sponsoringsgerelateerd. Inzetten van PR, RECLAME, DM en of Sales promoties. Sportsponsoring is elke commerciele overeenkomst waarbij een sponsor contractueel cash, goederen, diensten of knowhow levert om een associatie te kunnen bewerkstellingen tussen het imago, de merken en producten van de sponsor met de gesponsorde sportvorm.

Wat is PR RECLAME DM SALES PROMOTIE

PR http://www.youtube.com/watch?v=QsxGwshh1oI&f eature=related HET STELSELMATIG BEVORDEN VAN WEDERZIJDS BEGRIP TUSSEN EEN ONDERNEMING EN HAAR PUBLIEKSGROEPEN (a.k.a. doelgroepen) PR heeft twee taken 1) PR geeft informatie aan de publieksgroepen over de doelstellingen, betekenis en werkwijze van een onderneming en poogt er sympathie voor te winnen. 2) PR dient alert te zijn op maatschappelijke veranderingen op actiegroepen en politieke ontwikkelingen.

RECLAME http://www.youtube.com/watch?v=- ae3tFI8wXE&feature=fvst http://www.youtube.com/watch?v=UikGTpI yiRQ&feature=related Reclame is betaalde niet- persoonlijke communicatie door organisaties die via diverse massamedia een doelgroep wil informeren en/of overtuigen.

DIRECT MARKETING Een persoonlijke en directe manier om met klanten en prospects te communiceren. http://wouter.schrijft.nl/homepage/show/pa gina.php?paginaid=232833

SALES PROMOTIES Prijskortingen, Samples, in ieder geval activiteiten waarmee marketeers op korte termijn de verkoop proberen te verhogen. http://voetbalplaatjes.ah.nl/

DE DRIE FASES vd Consument Cognitief Affectief Gedrag AIDA model