Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
GOD is liefde.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Time management in het onderwijs
LEERMOTIVATIE PER DIMENSIE│ Kennis in bedrijf 2013 Heerlen │
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
The CAF Procedure voor externe feedback
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Tineke Wuister - van Loon Januari 2010
Edzard Boland Luchtvaart- en Bedrijfspsychologie
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Narcisme en zinervarng
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Transactionele analyse
Psalm 23 van een fanatieke TV-kijker Klik door naar volgende scherm.
18 november 2011.
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Natuurgerichte intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
MCV Event 27 juni 2012.
Hoe brei een team?.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
C. Molmans SOD-Opleidingen
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Spreuken: De nederige wijze.
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Leerstijlen KOLB SJM.
Meervoudige intelligenties.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Opdrachten en eindopdracht
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Copyright Type Association Benelux 1 Ideal Team Profile Questionnaire Management Team Role Indicator.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Mondzorg - persoonsgericht
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Volksuniversiteit Zwolle
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Loopbaan en burgerschap les 3
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE

HISTORIE de JTI is gebaseerd op een deel van de typetheorie van de Zwitserse psycholoog Carl Jung het model werd ontwikkeld door Hallvard E. Ringstad & Thor Odegard van Optimas Noorwegen het is een methodiek die verschillen op een positieve manier beschrijft. Er zijn geen goede of slechte types; ieder type heeft sterke kanten en valkuilen

FUNDAMENTELE VERONDERSTELLINGEN over type theorie  de vragenlijst gaat “voorkeuren” na voorkeuren zijn niet beperkend: iedereen gebruikt alle acht voorkeuren zijn geen competenties: de theorie zegt niets over goed of niet goed er is geen type beter dan het andere de JTI is een “indicator” en geen test ! Hij meet niet en vormt geen waardeoordeel

VOORKEUR TEGENPOOL gemakkelijk snel niet nadenken herkenbaar automatisme natuurlijk COMFORT ZONE oncomfortabel traag concentratie slordig kindergeschrift door oefening verbeteren EFFORT ZONE

8 VOORKEUREN waaruit haal ik mijn energie? EXTRAVERSION/INTROVERSION hoe neem ik informatie op? SENSING/INTUITION hoe kom ik tot een beslissing? THINKING/FEELING hoe organiseer ik de wereld rondom mij? JUDGING/PERCEIVING

EXTRAVERSION - INTROVERSION

WAARUIT HAAL IK MIJN ENERGIE? EXTRAVERSION haalt zijn energie uit de buitenwereld, van mensen en activiteiten kanaliseert zijn energie en aandacht naar buiten door actie INTROVERSION haalt zijn energie uit de binnenwereld, van reflectie en gedachten kanaliseert zijn energie en aandacht naar binnen door reflectie

WAARUIT HAAL IK MIJN ENERGIE? EXTRAVERSION naar buiten e-nergie kwantiteit interactie VAAK BESCHOUWD ALS actief sociaal expressief INTROVERSION reflectief in-nergie kwaliteit privacy VAAK BESCHOUWD ALS naar binnen gekeerd gereserveerd stil

8 VOORKEUREN waaruit haal ik mijn energie EXTRAVERSION/INTROVERSION hoe neem ik informatie op? SENSING/INTUITION hoe kom ik tot een beslissing? THINKING/FEELING hoe organiseer ik de wereld rondom mij? JUDGING/PERCEIVING

SENSING - INTUITION 𝜋 ∞

OP WELKE MANIER NEEM IK INFORMATIE OP? 𝜋 ∞ SENSING houdt van concrete informatie (via de 5 zintuigen) focust op reeël en actuele zaken houdt van praktische toepassingen feitelijk en realistisch, ziet details INTUITION houdt van conceptuele informatie (via het 6e zintuig) focust op nieuwe mogelijkheden ziet opties in de toekomst ziet patronen en bedoelingen in data

8 VOORKEUREN Waaruit haal ik mijn energie? EXTRAVERSION/INTROVERSION Hoe neem ik informatie op? SENSING/INTUITION Hoe kom ik tot een beslissing? THINKING/FEELING Hoe organiseer ik de wereld rondom mij? JUDGING/PERCEIVING

THINKING - FEELING

HOE KOM IK TOT BESLISSINGEN? THINKING neemt beslissingen op basis van logische analyse snel om fouten te zien en kritiek te uiten stapt uit de situatie om op objectieve manier te analyseren FEELING neemt beslissingen op basis van waarden en wat de impact is op mensen snel om appreciatie en gelijkgezindheid te tonen verplaatst zich in de persoonlijke situatie om motieven te doorgronden

8 VOORKEUREN Waaruit haal ik mijn energie? EXTRAVERSION/INTROVERSION Hoe neem ik informatie op? SENSING/INTUITION Hoe kom ik tot een beslissing? THINKING/FEELING Hoe organiseer ik de wereld rondom mij? JUDGING/PERCEIVING

JUDGING - PERCEIVING

Brabant Center of Entrepreneurship September 10th 2010 Lefconsult bv MIJN LEVENSSTIJL JUDGING houdt van een gestructureerde levenswijze sluit graag af om verder te gaan met iets nieuws vermijdt dingen op het laatste moment te doen maakt graag planningen en volgt ze op tot het einde PERCEIVING houdt van een flexibele levenswijze houdt graag opties open en is steeds weer nieuwsgierig krijgt energie door op het laatste moment dingen te doen past zich graag aan volgens veranderende prioriteiten Brabant Center of Entrepreneurship September 10th 2010 Lefconsult bv 23

DE TYPE TABEL ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP ENTP ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ

OM TE ONTHOUDEN…. het psychologisch type is niet bedoeld om mensen te stereotyperen de JTI® wil mensen helpen zichzelf beter te kennen en hun relatie met anderen te leren begrijpen er zijn geen 'goede' of 'slechte' voorkeuren of types voorkeuren zijn geen excuus om dingen wel of niet te doen de JTI® verklaart een deel van het gedrag - niet helemaal