Het kind als regisseur van zijn eigen kennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
<Naam spreker en school/ gemeente
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Het werken met portfolio
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Welkom op deze informatieavond
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Competentiegericht leren vmbo
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Workshop ‘visieversneller’
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Groep 7 De volgende stap. Tankertanker Design Example text Go ahead and replace it with your own text. This is an example text. Your own footerYour Logo.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Leer kracht Workshop over competenties van
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
Meervoudige intelligentie
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
TopOndernemers op de Springplank
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Activernde didactiek & passende werkvormen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Transcript van de presentatie:

Het kind als regisseur van zijn eigen kennis

Documentaires maken…

Waarom documentaires maken? Kinderen meer betrokken maken bij hun leerproces Ingaan op de visueel ingestelde maatschappij in deze tijd ICT integreren in het onderwijs

Onderzoeksvragen Hoe past het maken van documentaires binnen de visie van de school? Kunnen kinderen dit zelfstandig en op welke manier? In hoeverre bevordert het maken van documentaires het samenwerkend leren? Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?

De visie van de school Jenaplan - Wereldoriëntatie het hart van het onderwijs Meervoudige intelligentie - alle intelligenties komen aan bod Nieuw leren - activerende leeromgeving - betekenisvolle context - leerlingen werken samen

Het zelfstandig werken Handleidingen Website; www.documentairemaken.nl Binnen MI

De begeleiding Tijdens MI momenten Video’s op internet plaatsen Duidelijke kennisdoelen stellen (weetkaarten)

Samenwerkend leren Kinderen hebben allemaal andere intelligentie Kinderen hebben elkaar nodig Positieve discussies Zonder leerkracht het beste resultaat

Proces Stappenplan maken Zelf aan de slag Stappenplan aanpassen Handleidingen gemaakt Eerste documentaire met een groepje kinderen Stappenplan wederom aangepast Tweede documentaire en visueel stappenplan Laatste versie stappenplan en evaluatieformulier Twee groepjes zelfstandig aan het werk

Het eerste resultaat ‘sport je lekker fit’

Helemaal zelfstandig… ‘verandering’

De belangrijkste vraag… Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?

Effectief leren door; Betrokkenheid Zien van samenhang Interactief leren Betekenisvolle situaties Actieve rol van de leerling Wij denken het antwoord gevonden te hebben in het constructivisme. Dit is

Constructivisme Zelf produceren van kennis i.p.v reproduceren

Het was zo’n succes, het werd zelfs op televisie uitgezonden…

Bedankt voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen?