Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Documentaires maken…
Waarom documentaires maken? Kinderen meer betrokken maken bij hun leerproces Ingaan op de visueel ingestelde maatschappij in deze tijd ICT integreren in het onderwijs
Onderzoeksvragen Hoe past het maken van documentaires binnen de visie van de school? Kunnen kinderen dit zelfstandig en op welke manier? In hoeverre bevordert het maken van documentaires het samenwerkend leren? Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?
De visie van de school Jenaplan - Wereldoriëntatie het hart van het onderwijs Meervoudige intelligentie - alle intelligenties komen aan bod Nieuw leren - activerende leeromgeving - betekenisvolle context - leerlingen werken samen
Het zelfstandig werken Handleidingen Website; www.documentairemaken.nl Binnen MI
De begeleiding Tijdens MI momenten Video’s op internet plaatsen Duidelijke kennisdoelen stellen (weetkaarten)
Samenwerkend leren Kinderen hebben allemaal andere intelligentie Kinderen hebben elkaar nodig Positieve discussies Zonder leerkracht het beste resultaat
Proces Stappenplan maken Zelf aan de slag Stappenplan aanpassen Handleidingen gemaakt Eerste documentaire met een groepje kinderen Stappenplan wederom aangepast Tweede documentaire en visueel stappenplan Laatste versie stappenplan en evaluatieformulier Twee groepjes zelfstandig aan het werk
Het eerste resultaat ‘sport je lekker fit’
Helemaal zelfstandig… ‘verandering’
De belangrijkste vraag… Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?
Effectief leren door; Betrokkenheid Zien van samenhang Interactief leren Betekenisvolle situaties Actieve rol van de leerling Wij denken het antwoord gevonden te hebben in het constructivisme. Dit is
Constructivisme Zelf produceren van kennis i.p.v reproduceren
Het was zo’n succes, het werd zelfs op televisie uitgezonden…
Bedankt voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen?