Carrousel in A’dam IJburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beheer en flexibel gebruik van ruimten: Creatieve en innovatieve oplossingen woensdag 12 september D&C Amsterdam Dorothea Novák.
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Senegal Senegal.
Ervaringen in samenwerking
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
De historie & de toekomst
3-jarigen in het basisonderwijs
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Dorpshuus Heino MFA Heino
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Het leerkansenprofiel in Den Haag
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
BSO Molenschot Pilot Informatieavond Programma Welkom en voorstellen. Het tot stand komen. Aanbod BSO, vakantieopvang en studiedagenopvang:
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Even voorstellen Anja Hol
Andere schooltijden Informeren.
Welkom welkom.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Brede Schoolontwikkeling Nijmegen Tussenrapportage 30 mei 2013.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Welzijn en Onderwijs werken samen Bereik van 2750 basisscholieren en hun ouders:  NaSchoolse Activiteiten  Cultuureducatieve projecten onder schooltijd.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
DORPSONTWIKKELINGSPLANNEN projectwethouders Carine Blom en Jan Brenninkmeijer.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
ViaVia Info-presentatie
Progressief universalisme
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
voor Rotterdamse kinderen
Presentatie Rode Bosbes
Transcript van de presentatie:

Carrousel in A’dam IJburg Talentontwikkeling voor ieder kind!

1999: Conceptplan Carrousel 2000: Ondertekening intentieverklaring IJburg: doelstelling is wijk zonder scheidslijnen. Met weinig m2 maximaal aantal kindplaatsen bso creëren: elke school inpandig 2 bso-stamgroepen, meer mogelijk door overplanning. Plan gericht op ontwikkeling van kinderen, financieel gezond en zonder subsidie. 2000: Ondertekening intentieverklaring Tussen scholen, kinderopvang/welzijnsaanbieder en stadsdeel.

Doelstelling/visie Carrousel “ruimte geven aan de ontwikkeling van talenten, een uitdagende leeromgeving bieden waarin talenten ontwikkeld kunnen worden, een aanbod in de breedte aanbieden en de mogelijkheid speciale talenten te verdiepen”

Uitgangspunten Carrousel Elke school maakt een profielkeuze en implementeert dit profiel in het individuele schoolprogramma. De profielen van de scholen in het Carrouselmodel moeten onderling van elkaar verschillen. Elke definitieve school heeft een inpandige bso die het profiel ondersteunt.

Uitgangspunten Carrousel 2 Willibrord: theater, Olympus: sport en spel, Neptunus: natuur en techniek, Zuiderzee: taal en media. In elke school is een extra ruimte met voorzieningen voor het profiel, een profielruimte, gefinancierd vanuit stadsdeel. Kinderen van de ene school kunnen na schooltijd gebruik maken van profielgerelateerde naschoolse activiteiten op één van de andere scholen.

Doelgroep Carrousel Alle kinderen van 4-12 jaar uit IJburg die op één van de IJburgse basisscholen zitten. Tot 15.00 uur onderwijs met daarbinnen profielgerelateerde activiteiten, uitsluitend op eigen school. Na 15.00 uur bso én Carrouselactiviteiten. De bso is alleen voor de bso-kinderen, maar de profielgerelateerde naschoolse activiteiten zijn zowel voor de bso-kinderen als voor kinderen uit de buurt die niet op de bso zitten toegankelijk.

Succescriteria Carrouselmodel Schoolprogramma en naschools programma ondersteunen elkaar wat aangaand het profiel: doorlopende leerlijn. Schoolprogramma's vullen elkaar onderling aan door middel van de verschillende profielen: wijkgericht aanbod met verspreiding talentgroepen. Inzet mensen en middelen zijn doelmatig en doeltreffend: combinatiefuncties. Toegankelijkheid van aanbod voor alle kinderen 4–12 jaar is gewaarborgd (zowel fysiek als programmatisch).

Vertraging in het proces Welzijnsaanbieder ging failliet. Invoering Wet Kinderopvang in januari 2005. Meer verschillende aanbieders van bso. Vertraging bouw IJburg.

Voortgang proces Eind 2004: Oplevering nieuwbouw Willibrordschool en Partou bso Bries. Profiel: theater Halverwege 2005: Start theateractiviteiten bso Bries/Willibrordschool. Sept 2005: Oplevering Olympusschool en skon bso de blauwe slingeraap. Profiel: sport Eind 2005: Stadsdeel stelt opnieuw intentie overeenkomst vast met schoolbesturen, stadsdeel en kov. Jan 2006: Oplevering Neptunusschool en Partou bso Wervelwind.Profiel: natuur en techniek.

Voorjaar 2006 Kennismaking concullega’s Skon en Partou. Uitwerking Carrouseluitgangspunten tot uitvoerbaar product. Start met een kick-off WK-feest.

Schooljaar 2006/2007 start pilot Carrousel Bso voert de activiteiten uit. Profielactiviteiten op dinsdag en donderdag. 2 leeftijdsgebonden profielactiviteiten per bso. De kinderen hebben de vrije keus: bso, eigen activiteit of bij de buren op visite. Activiteiten in clusters van 8 weken, dus 5 clusters p/j. Groepsleiding en vakkrachten bieden activiteiten aan. Scholen en kinderopvangaanbieders maken gezamenlijk jaarwerkplan. Instellen stuurgroep en werkgroep(en).

Evaluatie na 1 schooljaar Tweederde van de kinderen van IJburg nemen deel aan de Carrousel. Een relatief klein aantal buurtkinderen. Dit komt mede doordat het overgrote deel van de kinderen, woonachtig in IJburg, naar een vorm van opvang gaat.

De evaluatie inhoudelijk De kinderen ervaren de Carrousel over het algemeen als zeer positief. Men neemt deel aan de activiteiten op allerlei verschillende locaties. M.n. jonge kinderen hebben na afloop van een schooldag vol structuur behoefte aan vrij spelen in plaats van geleide activiteiten. De organisatie, zowel inhoudelijk, organisatorisch en financieel ligt met name bij skon en Partou. De scholen zijn nog weinig betrokken bij de organisatie en afstemming van de Carrousel. Dit verschilt sterk per school.

De evaluatie inhoudelijk 2 Leid(st)ers ervaren de Carrousel soms werkdruk verhogend, met name op een kleine locatie en bij ziekte/vakantie van leid(st)ers. De leidsters ervaren de Carrousel als een verrijking van hun werk door de combi bso/activiteiten. Het brengen/halen van kinderen naar de verschillende locaties is kwetsbaar. Sommige locaties blijven met te weinig leid(st)ers op teveel kinderen achter. Tevens is het vervoer (lopend) niet goed geregeld, dit neemt te veel tijd in beslag.

Hoe verder? Deze punten zijn besproken met de schooldirecteuren en het stadsdeel. Conclusie: 1. Er moet meer draagvlak komen ten behoeve van de Carrousel vanuit het stadsdeel en de scholen. 2. Een jaarwerkplan op elke school/bso is nodig. 3. De toegankelijkheid moet verbeterd worden voor buurtkinderen, m.n. financieel. 4. Aantal scholen neemt toe, dus Carrousel in ‘Mini-Carrousels’ verdelen met hooguit 3 scholen per eiland.

Stand van zaken nu De eerste gesprekken om nieuwe Mini-Carrousels op te richten lopen nu meer scholen hun definitieve gebouw hebben. SD heeft actievere regie rol op zich genomen en verbindt project ‘vraaggerichte subsidiëring van nsa’ en Carrousel. Scholen geen actievere participatie. Toetreding nieuwe welzijnaanbieder als Talentmakelaar, penvoerder voor stadspasgelden en extra laagdrempelig aanbod. Voordelen: centrale coördinatie en toename deelname lage ses. Nadelen: oneerlijke concurrentie.

Discussie Naschoolse activiteiten moeten pas vanaf ongeveer 7 jaar (groep 3) worden aangeboden. Jonge kinderen hebben namelijk minder behoefte aan geleide activiteiten. Wanneer de animo voor deelname aan een natuur en techniek activiteiten geringer is dan de animo voor sport en spel activiteiten, dan ligt dit niet aan het profiel maar aan de invulling van de activiteit zelf. De nso moet deelname aan naschoolse activiteiten faciliteren door plekken in te kopen, te brengen/halen en/of zelf activiteiten te organiseren. In de bso-leeftijd is uitgebreide overdracht aan ouders minder belangrijk. Naschoolse activiteiten zijn een taak van de nso niet van school. Kinderopvang heeft net als welzijn de maatschappelijke verantwoordelijk om laagdrempelige activiteiten te verzorgen.