Informatie KNAS begeleiding en kwalificatie seizoen 2013/2014 Floret
Deze presentatie Huidige situatie floret NL 2 Kwalificatieroutes Trainingsprogramma Subjectieve criteria Trainingsinspanning. Wat? Waarom? Hoeveel? Seizoensopbouw Praktisch Foto K. Kaptein 2013
Huidige stand van zaken floret afgelopen 5 jaar Resultaten op WK en EK cadetten regelmatig T8 en T16. Resultaten op WK EK junioren niet hoger dan T32. Weinig deelnemers, geen volle delegaties. Resultaten zijn regelmatig vrucht van lokale arbeid en niet uit structuur bond.
Conclusies omtrent floret jeugdselecties In het internationale cadetten A-circuit halen floretschermers/sters goede resultaten maar nog geen medailles op CWK of ECK. Vanaf junioren wordt het moeilijker om in het A-circuit de T32 of hoger te halen. Veel atleten haken gedemotiveerd af. Er zijn verbeteringen nodig om internationale doelstellingen te halen. (medaille (T4) op Cad.W/EK, Jun.W/EK en EK U23)
Verbeteringen Scholing (KNAS-opleidingen) en bijscholingen trainers (KNAS/NAS/Borella). Kwalificatiesysteem invoeren dat potentieel mobiliseert.
Scholing en bijscholing trainers KNAS opleiding verbeterd. Regelmatige bijscholingen trainers. Samenwerking tussen KNAS en NAS. Investeren in talenttrainers door Borella project.
2 kwalificatieroutes EC/JK en WC/JK floret cadetten en junioren 1e mogelijke kwalificatieroute door behalen 2500 punten en bij de eerste 4 of 3 van de ranking. Equipedeelname verplicht voor deelname individueel mits er een equipe gestuurd wordt.
2e mogelijkheid kwalificatie Bij minder punten dan de limiet van 2500 kan een schermer toch gekwalificeerd worden als deze door bondscoach wordt aangewezen op grond van potentie. Deelname equipe verplicht. Deelname aan trainingsprogramma verplicht. Voldoet aan subjectieve criteria.
Waarom deze keuzes? Equipe. Welke kant willen we op. Visie? Kostenbesparing, bouwen aan de basis, investeren in potentieel, structurele kwaliteitsverbetering trainers en atleten.
Condities deelname aan het toernooi- en trainingsprogramma KNAS floret Deelname aan de KNAS trainingsstages (absentie max. 1 keer), alle trainingen per weekend. Voorlopig programma trainingsstages: 14/15/16 september, cad+ 18/19/20 oktober, cad+ en ben/pup 20/21/22/23 december, cad+ en ben/pup 7/8/9 maart, cad+, JWK voorbereiding 16/17/18 mei, cad+ en ben/pup
Subjectieve criteria Algemeen De atleet moet in woord en gedrag aantonen dat hij/zij de ambitie heeft om de hoogste doelen na te streven in de schermsport.
Welke subjectieve criteria? Hiervoor moet de schermer of schermster voldoen aan de volgende criteria: Zich uitspreken een droomdoel na te streven in de schermsport. Weerbaar genoeg zijn. Voldoende training verrichten.
Droomdoel? In een gesprek zal de atleet met het trainerscollectief zich moeten uitspreken over de droomdoelen die hij of zij ambieert in het schermen.
Weerbaarheid? Het trainerscollectief zal de schermer of schermster monitoren tijdens toernooien. Letten op het vlak van de weerbaarheid. Hierover zal gerapporteerd worden intern. De leerling en clubtrainer krijgen hierover feedback en advies.
Onder weerbaarheid vallen: Copinggedrag: omgaan met stress en druk. Aanpassingsvermogen: flexibel blijven en tactische aanpassingen kunnen vinden op het repertoire van de tegenstander. Fysiek vermogen: fysiek in staat zijn om onder druk te kunnen blijven ageren op efficiënte manier.
Voldoende training verrichten Het trainerscollectief zal iedere schermster of schermer en clubtrainer helpen om een trainingsprogramma samen te stellen dat is toegesneden op de persoonlijke situatie. De uitvoering zal in overleg met de atleet, trainer en overige begeleiders zoals bijv. fysiotherapeut gevolgd en begeleid worden. Deze begeleiding zal plaatsvinden tijdens de stages, via diverse digitale media en rondom toernooibezoek.
Welke trainingsvormen? Deliberate play: dit zijn ondersteunende trainingsvormen die niet onder de noemer schermen vallen, zoals andere sporten, fysieke activiteiten, krachttraining. Deliberate practice: dit zijn schermtrainingen, trainingstoernooien, schermlessen met de leraar. Mentale training: dit kan betekenen dat er in het begeleidingsnetwerk van de schermster of schermer beschikking is over een expert op het gebied van mentale training.
Wat is deliberate play? Deliberate play verdiept bepaalde aspecten van het schermen meer dan het schermen zelf zoals: Extra bewegingsvormen, Athletic Skills in de warming-ups en krachttrainingen. Atletiek (o.a. snelheid, lenigheid, kracht). Yoga, tai chi (o.a. ademhaling, core-stability, lenigheid, ontspanning, meditatie). Dansvormen (o.a. ritme, coördinatie, ruimtelijke oriëntatie, lenigheid). Tennis, badminton, hockey, basketbal, squash (o.a. ruimtelijke oriëntatie, uithoudingsvermogen). Judo, taekwondo, (kick)boksen, karate (o.a. tweezijdigheid, mentale weerbaarheid).
Een leven lang sporten (LTAD)
Spoor 2 LTAD: Talentontwikkeling en topsport Doelstellingen jeugdselecties: Medaille op CWK, JWK en EK U23. Voorbereiding op topsport. Voorbereiding mogelijkheden “Active For Life” als kader van vereniging en schermbond.
Verbeteren basis jeugd
Athletic Skills Model (ASM) Invulling fases LTAD met concrete oefenstof. Biologische leeftijd leidend voor keuzes. Brede motorische basis. Vroege kennismaking met doelsport, late specialisatie. Doelen: blessurevrije, creatieve atleten met plezier in hun sport.
Fases athletische ontwikkeling Côté, Baker & Aberbethy , 2007 De leeftijd van 6 – 11/12 jaar: de probeerfase Ongedwongen leeromgeving, deliberate play. Toegewijd spelen, trainer creëert leeromgeving. Nadruk op het proces van trainen en wedstrijden. De leeftijd van 13 -15 jaar: de specialisatiefase Toegewijd trainen neemt toe, meer tijd voor doelsport. Transitiefase van spelen naar intensief trainen. Trainen in competitie als serieus spel. De leeftijd van 16 -22 jaar: de investeringsfase Grote toewijding aan de doelsport. Nadruk op deliberate practice. Trainen in competitie voor resultaat.
Van breed naar specifiek Totale betrokkenheid bij sport en bewegen en de hoeveelheid andere sporten per leeftijdsfase. Fase (leeftijd) Deliberate Play en andere sportactiviteiten (% totale betrokkenheid) Deliberate practice Hoeveelheid andere sporten School en ongeorganiseerde sport of bewegen Probeerfase (6 – 11/12 jaar) 80 20 3-4 60>40 Specialisatiefase (13 -15 jaar) 50 2-3 Investeringsfase (16 -22 jaar) 1-2 20>0 Bron: Athletic Skills Model. R. Wormhout en partners, 2012
Mindmap externe partijen Fysio therapie Sport psycholoog Krachttraining Uni. VO Mentaal Fysiek LOOT Onderwijs Schermer, ouders, club Olympisch Netwerk Maatschappelijk KNAS Financieel Gemeente Sponsoren
Voorbeeld schermer/ster 13 -15 jaar (12 tot 15 uur per week) Les met leraar Athletic Skills Spel Schermtraining Schoolsport Trainings toernooien Kracht- training Extern Trainingsuren Basisrooster selectie 13-15 jaar LTAD fase: “Training to train” Schermtraining Min. 3 p.wk. 1,5 uur Les met leraar 2 x 30 min. Trainings-toernooien 1x p. mnd. (1 uur p.wk.) Athletic Skills 3 uur Krachttraining 2x 1 uur Schoolsport 2 uur
Voorbeeld schermer/ster 16 t/m 23 jaar (15 tot 20 uur per week) Trainingsuren Basisrooster selectie 13-15 jaar LTAD fase: “Training to train” Schermtraining Min. 4 p.wk. 1,5 uur Les met leraar 2 x 30 min. Trainings-toernooien 1x p. mnd. (1 uur p.wk.) Athletic Skills Min. 4 uur Krachttraining Min. 3 uur Schoolsport 2 tot 0 uur Schermer Les met leraar Athletic Skills Spel Schermtraining Schoolsport Trainings toernooien Kracht- training Extern
Voorbeeld 13 -15 jaar Tijdsbesteding per week Schermer Huiswerk Rust Training Schooltijd Toernooien Privé Tijdsbesteding selectie 13-15 jaar LTAD fase: “Training to train” Training 15 uur Huiswerk 21 uur Toernooien (Plus 1 reisdag) 12 uur Rust 56 uur Privé 31 uur Schooltijd 35 uur
Seizoensopbouw Werken met periodisering Start Half april Interval Kerst 5 Wedstrijd periode 2 6 Opbouw periode 1 Zomer 2 3 Periode 1 4 Werken met periodisering Start Half april
Seizoensopbouw Opbouwperiode 1: half april t/m begin juli. Het seizoen begint na een korte rust periode die volgt op het JWK in april. Voorbereiden van start nieuwe seizoen in september/oktober. Nationale kampioenschappen worden benaderd met een korte periodisering. Inbouwen nieuwe concepten. Zomerinterval: juli augustus. Rust een belangrijke rol. Op vakantie enz. Regeneratie niet langer dan 3 weken en in de vakantieperiode actief blijven. Er is geen school, dus er is veel tijd om te rusten en de batterij op te laden. Schermstages zijn van harte aanbevolen, zo niet noodzakelijk. Opbouwperiode 2: eind augustus t/m september. Voorbereiden van de start van de resultaattoernooien oktober t/m december welke belangrijk zijn voor kwalificatie voor JWK in april. Het is daarbij echter ook van groot belang om voldoende rust in te bouwen en evenwichtig te leven. Letten op voeding, huiswerk en schoolopgaven.
Wedstrijdperiode Wedstrijdperiode 1: oktober t/m half december Nadruk op verhoogde intensiteit van trainen en de juiste afstelling van inspanning en rust, om het vinden van de juiste vorm van de atleet om op belangrijke toernooien te kunnen excelleren. Kerst interval: Half december t/m begin januari. In Kerstvakantie, korte pauze. In de aanloop naar Kerst, tussen de feestdagen en na Nieuwjaar kort te trainen. Gereed geraken voor de toernooien in januari en februari. Wedstrijdperiode 2: januari t/m half april Het vizier op het JWK. proeftoernooien voor het belangrijkste toernooi van het seizoen. De nadruk van de begeleiding ligt op de (mentale) vorm van de atleet en het balanceren van de inspanning en rust.
Praktisch Intake na 14 september Overleg talentcoach, clubcoach, keuze eigen programma of programma talentcoach Trainings- en wedstrijdprogramma met talentcoach overeenkomen en documenteren in talentvolgsysteem Intentieverklaring naar topsport@knas.nl Wederzijds informeren in talentvolgsysteem Trainen en wedstrijden, begeleiding Rond kwalificatiedatum worden selecties bekend gemaakt Laatste trainingsstage voor EJCK Jeruzalem: 28 februari tot 4 maart Trainen en verdere wedstrijden Laatste trainingsstage voor JWK Plovdiv: maart – april Trainen voor verdere wedstrijden seizoen
Vragen?