Aan moderne dans 20e eeuw vooraf: academisch, klassiek, romantisch ballet 19e eeuw Sprookjesachtige wereld Zweven, gewichtloosheid Technisch Spitzen, pirouettes, lifts, zweefsprongen Buitenwaarts draaien voeten Vijf basisposities
Romantisch ballet uit de 19e eeuw Toneelmatige scènes dansscènes Divertissement = inhoudsloos amusement Isadora Duncan in 1905 in St. Petersburg: "Op een paar uitzonderingen na bestaat het ballet als geheel uit het overwinnen van moeilijkheden, acrobatiek, een soort opeenstapeling van mechanismen. Er is geen menselijke waarde in ballet. De dansers zijn bewegende poppen, geen mensen."
Moderne, expressionistische dans Isadora Duncan 1877 – 1927 Streeft naar maximale bewegingsvrijheid, Blote voeten, loshangende gewaad, Extatische manier om gevoelens uit te drukken. Minder nadruk op techniek Gewone bewegingsthema’s lopen, huppelen, rennen, gaan zitten, liggen. Plastische lichaamhoudingen, organische, gebogen lijnen Eenvoudige toneelaankleding. 5-04 Lilli Green; vergeten pionier; vgl met Isadora Duncan
Martha Graham 1894 - 1990 tb 65a Nadruk op psychologisch drama (Freud) Gevoelens van hartstocht, frustratie of angst Op expressionistische wijze uitvergroot, zonder herkenbare verhaallijn. Geestesgesteldheid op een lichamelijke manier tot uitdrukking gebracht. Basis is contrast tussen spanning en ontspanning (contraction en release). Spanning aantrekken van de spieren, vooral het middenrif, samen met inademen en het kromtrekken van de rug. Ontspanning uitademen en het rechten van de rug. Zwaartekracht belangrijke liggen, zitten en vallen. 5-05 Martha Graham: Lamentation
Loïe Fuller 1862 Bootst natuurlijke verschijnselen Wapperende gewaden, fantastische vormen Licht en kleur 5-06 Loïe Fuller
Ruth Denis en Ted Shawn 1879/1891 Danstheater Niet westerse invloeden, exotisch karakter Thailand Egypte Mexico Japan
Dalcroze & Laban 1865 / 1879 Theoretici van de expressionistische dans
Mary Wigman 1886 tb 39a Psychologisch realisme Tragisch, dramatisch, aards Mary Wigman: Hexentanz
Mary Wigman 1886 – 1973 Wierf breed publiek voor expressionistische danskunst (Ausdruckstanz). Psychologisch realisme: vaak tragisch of dramatisch, vol pessimisme, gekweld of verscheurd. Zeer aards karakter van de bewegingen; laag, knielen, kruipen, hurken. Vaak weinig muziek, alleen maar slagwerk dans als zelfstandige kunstvorm.
Expressionistische synthese van Jooss 1901 – 1979 tb 53a Expressionistische synthese van Jooss 1901 – 1979 Synthese tussen Ausdruckstanz en academisch ballet. Wil van ieder idee of gemoedsaandoening het meest essentiële in beweging uitdrukken. Werkt met ‘stills’: beweging tot stilstand in betekenisvolle pose. (panto)mime aspecten. Bekend is ‘Der Grüne Tisch’, in 1932 aanklacht tegen de oorlog. Voorbeeld van maatschappijkritiek. 4: De groene tafel (fragmenten) 8 a Elementen klassiek elementen modern. b Wat is het verhaal achter deze dans? c Hoe (met welke dansmiddelen) wordt dat verhaal uitgebeeld?
Onderhandelen De Dood Soldaten Partizanenmeisje De Dood maait alles neer Onderhandelen 5-08 Jooss: De groene tafel