Opbouw presentatie 1. Waarom CDHO ? 2. Taken CDHO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
WMO Praat mee!.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Presentatie DAIR Dirk Post en Veerle Sanderink 31 mei 2011.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Workshop opstellen adviesrapport
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Van kwartiermaker naar directeur
Angelique M. Reitsma, arts
Regionaal Investeringsfonds mbo
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Vergaderen.
Een gezonde (arbeids)markt voor medisch specialisten (i.o.) Doelmatig en goed opleiden met het oog op de zorgvraag BOLS Invitational Conference 2015.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Fusie Wervershoof, Andijk en Medemblik. Programma Opening Dialoog tussen inwoners en raadsleden Pauze Samenvatting bijdrage inwoners Samenvatting afwegingen.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Informatiemiddag Cultuurplan
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Stimuleringsfonds 2016 Bijeenkomst 31 mei 2016 De Baander Dalen.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Snelheid, overzicht en transparantie
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Doubleren.
Doubleren.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Opbouw presentatie 1. Waarom CDHO ? 2. Taken CDHO 3. Werkwijze CDHO / Procedure 4. Good practices / Don’ts and do’s 5. Discussiepunten Afstemmingsoverleg (Wet versterking besturing) Openbaarheid

Voorgeschiedenis CDHO (kort) Wisselende periodes: departement en ACO (tot 2003) Planningsvrijheid / Moratorium 2004 1e Beleidsregel macrodoelmatigheid 2009 Opnieuw een commissie (CDHO Per 1 juli 2009) Geëffectueerd vanwege: Zorgvuldiger afweging Groeiend aantal aanvragen Omkering TNO / Toets macrodoelmatigheid Verkorting termijnen van 4 maanden naar 2 maanden

Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs voorzitter vicevoorzitter drs. N.M. Verbraak mr. R.G.K. Voss mr. E.M. d’Hondt ir. F. Kuipers prof. dr. J.A. Bruijn dr. A. Mosterd J.G. Stam

Taken commissie Beoordelen aanvragen (nieuwe opleidingen, nevenvestiging, verplaatsing, samenvoeging) Uitbrengen advies hierover aan minister OCW of LNV Desgevraagd uitbrengen advies bij ontnemen van rechten van opleidingen of opheffen van een vestigingsplaats Sector analyses vanuit doelmatigheidsperspectief (bijv. het laboratoriumonderwijs) Betrokken bij uitvoering: Eenmalige herstructureringoperatie wo-masters Tijdelijke financieringsregeling postinitële hbo-masters Nieuwe taak: Fusietoets Hoger Onderwijs

Werkwijze commissie Maandelijks gezamenlijke commissievergadering Bureau schrijft adviezen en bereidt voor Commissie: -adviseert positief/negatief -heeft soms nog vragen (mogelijk: opschorting) -adviseert de minister in sommige gevallen over een algemeen principe of opvallende ontwikkelingen (groei / krimp, prioritair gebied

Hoe werkt zo’n mdm-procedure? Indiening verzoek aan minister, p.a. CDHO Intake Concept-advies Commissievergadering Advies Besluit minister OCW Advies integraal onderdeel besluit Instelling ontvangt in beginsel na 8 weken besluit Mogelijkheden bezwaar en beroep

Algemene tips in te dienen aanvragen Behandel de voorwaarden afzonderlijk Geef achtergronden over hoe tot de ontwikkeling van de opleiding/verplaatsing is gekomen Voeg stukken waarnaar wordt verwezen toe als bijlage Maak samenvattingen Maak niet teveel samenvattingen

Algemene tips Onderbouw het betoog met relevante argumenten Ga in op de punten van de beleidsregel die van toepassing zijn (wordt vervolgd) Schrijf in het Nederlands Schrijf in begrijpelijke taal Laat een derde lezen Dien pas in als de aanvraag helemaal “af” is

Voorwaarden Beleidsregel nieuwe opleiding A Nieuw beroep? nieuwe ontwikkeling? of B Andere door minister erkende behoefte waarvoor Rijksoverheid bijzondere verantwoordelijkheid heeft of C Bestuurlijke afspraken /achterstandgebieden (b.v. Flevoland, Zeeland)en D Nadelige effecten bestaande capaciteit en infrastructuur en E Inbedding in (regionale) kennisinfrastructuur

Don’ts and do’s Nieuw beroep: noodzakelijk gebleken functiedifferentiatie/taakherschikking Bij stelselververantwoordelijkheid: de noodzaak moet door de minister zijn onderkend! Aanscherping t.o.v. 2006 Grensverleggende vorm van vernieuwing!

Don’ts and do’s Niet nieuw is… Een opleiding die al (langere tijd) bestaat Een opleiding die al onderdeel uitmaakt van een andere opleiding verzelfstandigen Een deels nieuwe opleiding De eerste opleiding met een bepaalde naam die net weer even anders is dan andere reeds bestaande opleidingen 

Don’ts and do’s Niet doen: -vinden dat het geweldig nieuw is, en dan alleen op voorwaarde a een beroep doen Verwijzing van een aanvraag van een universiteit laatst naar kabinetsbeleid van 10 jaar geleden.

Don’ts and do’s Voorwaarde b: Beleid van rijksoverheid: Behoefte aan deze opleiding, in aanvulling op bestaand onderwijsaanbod, een oplossing biedt voor een in het beleid van de rijksoverheid geschetst probleem Stelselniveau/verantwoordelijkheid werkgelegenheid: veiligheid, gezondheidszorg, onderwijs en onderzoek. Beleidsaccenten (integratie, bèta-techniek, ondernemerschap, Innovatieplatform, Sleutelgebieden

Don’ts and do’s Dus niet: Internationaal beleid Provinciaal beleid Gemeentelijk beleid En ook niet: een verklaring van een Directie van het departement En: haal a en b niet door elkaar!

Don’ts and do’s En wel Lever beleidsstukken van Rijksoverheid mee met aanvraag Geef zo goed mogelijk aan wat de opleiding beoogt te doen, en zorg dat dat ook klopt met de inhoud van de opleiding zoals blijkt uit OER, TNO, site van de opleiding

Don’ts and do’s Voorwaarde c: bestuurlijke afspraken voor bepaalde gebieden: Zeeland en Flevoland Convenanten gesloten met OCW en Instellingen Geldt niet voor de rest van Nederland

Don’ts and do’s Voorwaarde d: de doelmatigheidsaspecten: -instroom: er is vraag naar vanuit studentzijde: geef heldere instroomcijfers, en bron onderzoek belangstelling voor opleiding -uitstroom: arbeidsmarkt ontwikkelingen -welke aanbieders zijn er al: breng in kaart! -stem af, ook nu! -evalueer zelf de afstemming

Don’ts and do’s Wel doen: -extra onderzoek aanleveren als opleiding moeilijk ligt -bedenken dat de commissie benadert vanuit: verschraling van voorzieningen en voorkomen van ondoelmatige investeringen

Aanzet voor discussie en vragen 1. Openbaarheid Stel dat besluiten macrodoelmatigheid en de adviezen openbaar worden Discussiepunten: Levert een positieve bijdrage aan de transparantie van het stelsel van hoger onderwijs Dit zal bijdragen aan beter onderbouwde en gemotiveerde aanvragen Dit zal bijdragen aan het inzicht in de beleidsontwikkeling op het terrein van de macrodoelmatigheid Openbaarheid heeft geen negatieve effecten voor instellingen van het hoger onderwijs

Aanzet voor discussie en vragen 2. Afstemmingsoverleg Begin volgend jaar zullen instellingen bij aanvragen nieuwe opleiding en nevenvestiging op grond van de Wet Versterking Besturing afstemmingsoverleg moeten voeren met bekostigde en niet-bekostigde instellingen die vergelijk onderwijs aanbieden. Een aanvraag doelmatigheid is niet compleet indien een verslag van het afstemmingsoverleg ontbreekt, dan wel onvolledig is. Discussiepunten: Vraag: Welke voordelen en bezwaren kleven er aan een dergelijk overleg ? Werkbaar of niet ? Waar zitten de fricties ? Stimuleert het zelfordening in het HO ?