Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
OUDERINFORMATIEAVOND
Project Stimulering LOB
Schoolcijfers, een tweede natuur
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Regionale probleemanalyse VSV
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Traject van de toekomst Presentatie voorlopersaanpak 23 april 2012 Thema: soepele overgang van school naar werk Otto Jongsma – Gemeente Groningen Hans.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
LOB De VO-school als regisseur
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Informatieavond klas 4 sectorenteam H&A, Z&W en D&C (theater)
Informatieavond MAVO 4 14 november 2013
Welkom op de Geessinkweg R.L.W. Andres Afdelingsleider bovenbouw Maandag 7 september.
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
POVO bijeenkomst 4 november 2015 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Studiekeuzes in leerjaar 3 van de Dalton MAVO
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Lerend Netwerk LOB WELKOM! 1.
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Informatieavond vwo 5 21 september 2017
INFOAVOND 4 HAVO Welkom op het.
Jeugdhulp 2.0 W1 ZWVL Eén gezin, één plan – klankbordgroep
Rekenontmoeting Scalda MBO en VMBO
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Studiefinanciering: dat regel je zo
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots

Inhoud college Opzet van de pilots Resultaten en opbrengsten van de pilots Leerpunten en tips

Aanleiding Actief LOB-beleid op veel scholen, maar: ook actieve scholen hebben vaak weinig zicht op de verdere schoolloopbaan van hun leerlingen directies zijn nog te weinig betrokken Directies en besturen zouden graag meer zicht krijgen op wat er gebeurt met hun oud-leerlingen in het vervolgonderwijs

Doel LOB-doorstroompilots VO-scholen en besturen inzicht geven in de doorstroom van hun leerlingen Indicatoren o initiële doorstroom: naar welke vervolgopleidingen o tussentijds beeld: blijven, switchen of uitval o eindresultaat (diploma) Kijken wat doorstroomcijfers betekenen voor beleid: kwaliteitsverbetering LOB? Input voor landelijke ontwikkelingen

Werkwijze pilots 1)Startgesprek: wat zijn de doorstroomvragen? 2) DUO levert gegevens, Oberon maakt conceptrapportage 3)Interpretatiegesprek: cijfers interpreteren en aanknopingspunten voor LOB formuleren 4) Definitief rapport en afsluitende bijeenkomst

Resultaten Initiële doorstroom naar HBO, havo-leerlingen school X In totaal zijn er 162 havo-leerlingen, waarvan 142 geslaagden. Van deze geslaagden zijn 117 leerlingen naar het hbo gegaan, 2 leerlingen zijn naar het mbo gegaan, 14 hebben het bekostigd onderwijs verlaten en 9 zijn in het voorgezet onderwijs gebleven.

Resultaten Niet-switchen, switchen en uitval na twee jaar School Z

Resultaten eindresultaat School ZZ na 4 jaar

Opbrengsten pilots (1) Scholen en besturen hebben inzicht in de doorstroom en het succes van hun leerlingen in het vervolgonderwijs Verwachtingen toetsen aan werkelijkheid Doorstroom wordt sluitend in beeld gebracht Lange termijn succes komt in beeld Door meerdere cohorten worden trends zichtbaar

Opbrengsten pilots (2) De doorstroomcijfers geven aanknopingspunten voor het LOB-beleid LOB-maatregelen nemen om knelpunten doorstroom aan te pakken Actie ondernemen met het team Banden met het vervolgonderwijs aanhalen

Leerpunten Let op: ‘veel uitval = slechte LOB’ gaat niet op Doorstroomcijfers verzamelen is een hele klus. Ook vertaalslag nodig. Doorstroomcijfers zijn beter te interpreteren als er benchmarkgegevens zijn Doorstroomcijfers zijn beter te interpreteren met aanvullende gegevens (bijv. alumni-onderzoek)

Goed nieuws Landelijke indicator Doorstroom komt eraan! Geeft mogelijk antwoord op (een deel van je) doorstroomvragen Benchmarkgegevens (?)

Zelf aan de slag – voorbeeld doorstroomplan 1. Wie betrekken? Vooraf te bepalen Niet alleen decanen Met kleine groep beginnen 2. Doorstroomvrag en Uitgangspunt: je eigen beleid 3. Cijfers verzamelen Landelijke indicator Doorstroom Gegevens lokaal/ regionaal Gegevens vervolg- opleidingen Aanvullend onderzoek? 4. Analyse (samen) Cijfers presenteren Discussie: interpretatie en gevolgen voor LOB 5. Verbeterplan Doelen formuleren Activiteiten benoemen Rollen en verantwoordelijk- heden vastleggen Planning