Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Reflectievaardigheden en instrumenten
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Van idee tot digitaal materiaal
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Oog voor slimme kinderen?!
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
PROJECT KEUZEPROCESSEN
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Handelingsplannen.
Cindy, Meriama, Tim, John en Kevin. Hebben jongens en meisjes dezelfde onderwijskansen in Afrika? ​
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
MIJN COOL PROJECT IK GA UITLEGGEN WAAROVER HET GAAT EN HOE COOL HET IS !!!
Basisschool Op De Horst
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Informatieavond 14 september 2015 Uitleg Groep 0/1 Schooljaar
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Evaluatie Cursus.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Dalton in 3.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Voor de leerkracht INLEIDING
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Naar een typologie van scholen
Het waagstuk van de opvoeding
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Examens met ICT komen er aan
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve

Inhoud van deze presentatie: 1. Inleiding 2. Definiëring probleem 3. Bronnen en analyses 4. Productontwikkeling 5. Uittesten en evaluatie prototype

1. Inleiding Situering: Kleuters en techniek Lager onderwijs en techniek => Leefgroep 3

2. Definiëring probleem Eerste gesprek met de leerkracht Voldoende materiaal Onvoldoende ‘experimenteren’ Behoeftebepaling via vragenlijst voor leerkracht Thema techniek Inbreng van de kinderen Zonder voorzeggen of voordoen Individueel of in kleine groepjes → delen in groep

Formulering probleem: Hoe Speels en ongedwongen Inbreng van de kinderen Oog voor experiment Reeds aanwezige materiaal Thema techniek In de klas ?

3. Bronnen en analyses Literatuur Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Leen De Bie Cindy Bernaert Tim De Keyser Klasbezoeken Vragenlijst

4. Productontwikkeling Keuze voor Bundel Experimenten Begeleiding leerkracht Leerlingen op ongedwongen en experimentele wijze kennis laten maken met techniek

Vast format TitelTijd Aantal leerlingen Doelen Materiaal Experiment Achtergrondinformatie Afbeelding

Voorbeelden van experimentjes Experiment Limonade Experiment Raket Experiment Brug Experiment Kamerfontein Experiment Vulkaan Experiment Wonderplant

5. Uittesten en evaluatie prototype. Rubric (leerlingen) Vragenlijst (leerkracht)

Rubric

Vraagjes voor de leerkracht Wat was uw algemene indruk bij het zien van het experimentje (op papier)? Wat dacht u? Wat verwachtte u? Wat is uw algemene indruk na het uitproberen van het experimentje in de klas? Gaat u dit experimentje nog uitvoeren in uw klas (vb. volgend jaar)? Waarom wel of waarom niet? Wat denkt u dat de leerlingen er van vonden? Is het experiment van enige waarde/nut voor het implementeren van techniek in de klas?

Video