Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve
Inhoud van deze presentatie: 1. Inleiding 2. Definiëring probleem 3. Bronnen en analyses 4. Productontwikkeling 5. Uittesten en evaluatie prototype
1. Inleiding Situering: Kleuters en techniek Lager onderwijs en techniek => Leefgroep 3
2. Definiëring probleem Eerste gesprek met de leerkracht Voldoende materiaal Onvoldoende ‘experimenteren’ Behoeftebepaling via vragenlijst voor leerkracht Thema techniek Inbreng van de kinderen Zonder voorzeggen of voordoen Individueel of in kleine groepjes → delen in groep
Formulering probleem: Hoe Speels en ongedwongen Inbreng van de kinderen Oog voor experiment Reeds aanwezige materiaal Thema techniek In de klas ?
3. Bronnen en analyses Literatuur Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Leen De Bie Cindy Bernaert Tim De Keyser Klasbezoeken Vragenlijst
4. Productontwikkeling Keuze voor Bundel Experimenten Begeleiding leerkracht Leerlingen op ongedwongen en experimentele wijze kennis laten maken met techniek
Vast format TitelTijd Aantal leerlingen Doelen Materiaal Experiment Achtergrondinformatie Afbeelding
Voorbeelden van experimentjes Experiment Limonade Experiment Raket Experiment Brug Experiment Kamerfontein Experiment Vulkaan Experiment Wonderplant
5. Uittesten en evaluatie prototype. Rubric (leerlingen) Vragenlijst (leerkracht)
Rubric
Vraagjes voor de leerkracht Wat was uw algemene indruk bij het zien van het experimentje (op papier)? Wat dacht u? Wat verwachtte u? Wat is uw algemene indruk na het uitproberen van het experimentje in de klas? Gaat u dit experimentje nog uitvoeren in uw klas (vb. volgend jaar)? Waarom wel of waarom niet? Wat denkt u dat de leerlingen er van vonden? Is het experiment van enige waarde/nut voor het implementeren van techniek in de klas?
Video