de som van de dag Rinske Stelwagen & Teun Hommersom
Rinske Stelwagen ……. - 2000 opleiding docent NA en WI 2009 - …… consultant bij CINOP (rekenen) 2009 - …… adviseur rekencommissie Hoornbeeck College
Teun Hommersom …… - 1972 opleiding docent WI 1973 - 1974 dienstplicht 1974 - 1987 docent MAVO 1987 - …… docent MTS, sector Techniek BOL4 vakken: WI, ECDL, rekenen programmeren in HTML, PHP 2009 - 2012 lid rekencommissie Hoornbeeck College 2012 - …… rekencoach 2012 - …… voorzitter rekenplatform Bij ICT een aantal jaren les gegeven in programmeren: HTML, PHP (programmeren). Die competenties komen verderop in de presentatie nog terug.
de som van de dag Hoe krijgen we de studenten aan het rekenen? Hoe krijgen we de studenten enthousiast voor rekenen? Rekenen is leuk.
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen. www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
rekenen Hoornbeeck College rekencommissie: directielid voorzitter stafmedewerker consultant Cinop externe didactiek deskundige rekendeskundige uit elke sector E, T, W, Z implementatie rekenen implementatie plan voor 1 april 2010 keuze rekenmethode leerplan toetsplan RT-plan scholing ………
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
Rekenen 3F B, E en W BOL4 klas 1 Deviant Rekenen 3F H1, H5, H9, H14 toets 3F REK1 REK2 domein Getallen REK3 domein Verhoudingen BPV
Rekenen 3F B, E en W BOL4 klas 2 Deviant Rekenen 3F domein Meten en Meetkunde REK4 REK5 domein Verbanden toets 3F BPV -
Rekenen 3F B, E en W BOL4 klas 3 klas 4 examentraining en ex BPV RT BPV HK examentraining en ex EX BPV niet geslaagd: bijles RT BPV
Rekenen 3F B, E en W BOL4 klas 1 klas 2 klas 3 klas 4 REK1 T REK4 BPV RT REK2 REK5 T BPV RT HK REK3 BPV RT EX BPV BPV - RT BPV
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
in elke les zijn 4 onderdelen huiswerkschema in elke les zijn 4 onderdelen de som van de dag uitleg nieuw huiswerk bespreken huiswerk huiswerk voor volgende les maken
huiswerkschema
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
basisvaardigheden
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
www.hommersomtm.nl/rekenen123F
www.hommersomtm.nl/rekenen123F
www.hommersomtm.nl/rekenen123F
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag Vertrek 11:00 uur De reis duurt: 8:24 + 1:36 uur = 10 uur = 600 minuten De trein arriveert om 21:00 uur In die tijd loopt het horloge 10 x 30 s = 300 s = 5 minuten achter Volgens het horloge zijn dus 600 - 5 = 595 minuten verstreken.
de som van de dag
de som van de dag . Om de rechthoek ABCD met zijden 6 en 8 cm is een cirkel getekend. Op de zijden AD en DC nog twee halve cirkels. Bereken de gezamenlijke oppervlakte van de twee grijze maantjes.
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
de som van de dag
CITO Rekenen 2F en 3F
de som van de dag start rekenen op het Hoornbeeck rekenen sector techniek B, E, W de planning huiswerkschema’s basisvaardigheden (hoofd)rekenen www.hommersomtm.nl/rekenen123F de som van de dag andere ideeën …… De volgende onderwerpen willen we achtereenvolgens bespreken
andere ideeën …….. www.rekenbeter.nl www.beterrekenen.nl www.rekenapk.nl www.w4kangoeroe.nl (opgaven op maat) vonkje creativiteit een flits van inzicht ook in het Engels www.sommenmaker.nl ajodakt (basisschool verhaaltjessommen) .......
www.rekenbeter.nl
www.rekenbeter.nl
www.beterrekenen.nl
www.rekenapk.nl
www.rekenapk.nl Heel goed bruikbaar RT
www .w4kangoeroe.nl Opgaven in het Nederlands maar ook in het Engels
niveau: wizKID groep 5, 6 BO wizSMART groep 7, 8 BO VMBO 1, 2 VMBO 3, 4 BB wizBRAIN VMBO 3, 4 HAVO 1, 2, 3 VWO 1, 2 wizPROF HAVO 4, 5 VWO 3, 4, 5, 6 wizKID groep 5, 6 BO wizSMART groep 7, 8 BO en VMBO 1, 2 en VMBO 3, 4 BB wizBRAIN VMBO 3, 4 en HAVO 1, 2, 3 en VWO 1, 2 wizPROF HAVO 4, 5 en VWO 3, 4, 5, 6
www.sommenmaker.nl
Vragen? RStelwagen@cinop.nl HoT@hoornbeeck.nl