Het interactioneel model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

Binnen een VPG-setting
Wat? Analytische concepten Zelf en Narcisme worden uitgewerkt:
feedback als leidend principe
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Van probleemstelling naar doelstelling
De toetssteen ‘14-’18.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
Een verpleegkundige interventie
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Neurotische en structurele pathologie
Aandacht voor taal raakt de hele school
John HorowitzRoosmarijn Horowitz Klinisch psycholoogHBO docent in HRM UU en UvA Deeltijd student psychologie, Leiden 16 februari 2012 SPS NIP GGZ.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
‘Ouders als behandelaars’
Psychotherapie en armoede
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Contextueel kijken naar kinderen in nieuw samengestelde gezinnen
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI
Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Voorlichting en preventie
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Begeleiden Informatiseringsprocessen
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Dorien Philipszoon NPI, Arkin, Amsterdam
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Conflicthantering
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Gezins- en wijkgericht werken 1
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Begeleiden en Coachen week 5
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Het werken met ego- toestanden Deel 1 David Rabbie.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
De therapeutische relatie in actie
Persoonsgerichte zorg
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Contact door aanraking
Trauma sensitief lesgeven
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Coaching.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Basics over communicatie
Dialoog.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Psychoanalytisch inzicht bij coaching. Mismatch of verrijking?
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Academie voor Bouw & Infra
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Het interactioneel model Debby Van Linden Veerle Van Aken

Betekenisverlening Staat centraal in het interactioneel model (two person – psychologie) Dingen krijgen een specifieke betekenis in de context of de relatie waarin ze aanwezig zijn.

Verschillende betekenissen

Algemene vergelijking ONE PERSON Ψ Intrapsychisch beleven van de patiënt Neutraliteit en abstinentie (blank screen) Individu = gesloten systeem TWO PERSON Ψ Interactie tussen patiënt en behandelaar Betrokkenheid (geen blank screen) Individu = open systeem

Therapie Doel Interactie tss. patiënt en behandelaar ontrafelen. Interne werkmodellen achterhalen en zonodig bijsturen. Kenmerken Basale relationele betrokkenheid Therapeut beleeft en observeert tegelijkertijd (derde positie)

Begrippenkader ONE PERSON Ψ TWO PERSON Ψ WEERSTAND = Conflict tss. de wens om te vergeten en te herinneren. OVERDRACHT = creatie van de patiënt (verstoorde perceptie). TEGENOVERDRACHT = behoeftenbevrediging wordt geanalyseerd. TWO PERSON Ψ WEERSTAND = Spanning tss. oude en nieuwe objectrelationele betrokkenheden. OVERDRACHT = creatie van patiënt en behandelaar. TEGENOVERDRACHT = overdracht door de behandelaar als reactie op de overdracht van de patiënt.

Sandor Ferenczi (1873 – 1933) Kernbegrippen:  actieve techniek Van Hongaarse afkomst Arts Leerling van Freud Erkende seksueel misbruik ( Freud) Kernbegrippen:  actieve techniek  overdracht  wederzijdse analyse

Vergelijking kernbegrippen FREUD Inzicht in en reconstructie van het trauma (verleden). Neutraliteit en abstinentie. Overdracht = creatie van de patiënt. Duidelijk onderscheid behandelaar – patiënt (analyticus = professioneel) FERENCZI Actieve techniek = emotionele ervaringen te corrigeren in het hier en nu. Creatie van setting: veiligheid, acceptatie en empathie. Overdracht / tegenoverdracht wordt beïnvloed door karakteristieken behandelaar. Wederzijdse analyse (onderscheid vervaagd)