techniek, communicatie en didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Succesvol in onderwijs met ICT
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Motivatie van de professional Willy Limpens
In het bestuursakkoord
Portfolio’s in het onderwijs
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren
Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Veranderende visie op leren.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Testen upgrade Blackboard
HAN Faculteit Educatie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
moderniseren van het curriculum.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Gepersonaliseerd leren
Blackboard implementatieplan
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Blackboard Testproces
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Welkom op het Saenredam College
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

techniek, communicatie en didactiek Invoering van Blackboard als universiteit-brede elektronische leeromgeving techniek, communicatie en didactiek dr. P.H.G. Fisser Universiteit van Amsterdam 21 januari 2003

Voorgeschiedenis Universiteit van Amsterdam 7 faculteiten 22.000 studenten, 3800 docenten Afdeling ICT in het Onderwijs Sinds 1998 Informatiseringscentrum Nu 8 ICTO-ers, 3 medewerkers uit faculteiten en 1 docentondersteuner

Het gebruik van ICT.. Eerdere ervaringen met ELO’s Vraag van faculteiten om centrale ELO Voorkeur voor Blackboard Inrichting centrale Blackboardserver februari 2000 Door groot succes was kader nodig

...resulteerde in VELO VELO Voortzetting Elektronische LeerOmgeving Start: maart 2001 Doel: mogelijk maken en ondersteunen van UvA-brede implementatie van een ELO (Blackboard)

Organisatie VELO Coördinatie door afdeling ICTO Overleg met faculteiten Onderwijsdirecteuren ICT coördinatoren Course creators Aandacht voor verschillende aspecten van een ELO

VELO, 3 programmalijnen Techniek Communicatie Didactiek Realisatie hard- en software Communicatie Opstellen communicatieplan voor implementatie van de ELO op de hele UvA Didactiek Ondersteuning van docenten Ontwikkeling trainingen Ontwikkeling implementatieplan

VELO Techniek Doel: technische continuïteit garanderen Beheer van hard- en software Bijhouden van ontwikkelingen op gebied van integratie van onderwijstechnologie Marktontwikkelingen monitoren Kennisuitwisseling andere universiteiten Integratie ELO met concernsystemen

VELO Communicatie Draagvlak creëren Informeren over de mogelijkheden van een ELO Gebruik van de ELO stimuleren Veranderingen in versies en functionaliteiten communiceren Didactische professionaliseringsprodukten onder de aandacht brengen

VELO Didactiek Het ontwikkelen van didactische ondersteuning van docenten Advisering Training Het ontwikkelen van ondersteuning voor onderwijsmanagement Het ontwikkelen van een implementatiemodel voor faculteiten

Didactische ondersteuning Docenten weten hoe zij ELO in onderwijs kunnen gebruiken kunnen lesmateriaal in digitale en interactieve vorm ontwikkelen Faculteiten kunnen ELO inzetten bij aanbieden onderwijs kunnen ELO inzetten als breekijzer bij andere onderwijsvernieuwingen

Didactische ondersteuning ICTO Coördinatiepunt Beschikbaar stellen expertise, projectresultaten, onderzoek, contactpersonen, etc. Trainingen en cursussen Informerende presentaties Inhoudelijke workshops ICT in O Basiscursus Blackboard (vaardigheden) Blackboard Didactiek (professionalisering)

Didactische ondersteuning Blackboard Didactiek ontwikkeld n.a.v. Ronde langs onderwijsdirecteuren Evaluatie door studenten Bevindingen studenten Veel studenten maken gebruik van Blackboard Blackboard zowel docent- als studentvriendelijk Studenten meer zelfstandigheid

Didactische ondersteuning Bevindingen studenten (vervolg) maar… Gebruik bij te weinig vakken De communicatiemogelijkheden worden te weinig benut Docenten gebruiken Blackboard met name voor algemene informatie Aanbeveling: leer docenten beter met Blackboard om te gaan

Blackboard Didactiek Blackboard Didactiek Blackboard Didactiek PLUS Good practices, tips and tricks Blackboard Didactiek PLUS Cursusontwerp, begeleiden discussies, geven van feedback Toetsen met Blackboard Functionaliteiten van Bb en toetsconstructie Maatwerk Blackboard Didactiek

Beleidsondersteuning Trainingen en cursussen Informerende presentaties Inhoudelijke workshops ICT in O Kennisnetwerk ICT in het Onderwijs Implementatieplan Quick scan Visie ontwikkeling Activiteitenplan

Implementatiemodel 1. Orientatie Lijst met ICT&O sleutelfactoren 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O Quick Scan Lijst ICT-basiscompententies ICT-Instaptoets (in ontwikkeling) 3. Vaststellen ICT&O ambities Scenario’s schrijven met 5T-methode bijstelling 4. Vaststellen interventies Activiteitenplan opstellen 5. Uitvoering 6. Evaluatie

Implementatiemodel zorgen voor financiele middelen 1. Orientatie Lijst met ICT&O sleutelfactoren 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O zorgen voor financiele middelen zorgen voor adequaat werkende techniek commitment tonen betrokkenen inspireren ondersteuning organiseren professionalisering organiseren rekening houden met verschillen relatie met personeelsbeleid (prikkels) plannen van een invoeringsstrategie rekening houden met doorlooptijd visie ontwikkelen! 3. Vaststellen ICT&O ambities bijstelling 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie

Implementatiemodel aantallen betrokkenen 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O Quick Scan Lijst ICT-basiscompententies ICT-Instaptoets (in ontwikkeling) 3. Vaststellen ICT&O ambities aantallen betrokkenen kennis en vaardigheden van betrokkenen voorzieningen voor betrokkenen (werkplekken) ICT&O gebruik ondersteuning veranderingsgezindheid en -ervaring wijze van informatieverspreiding financiele middelen beleidsprioriteiten invoeringsargumenten knelpunten bijstelling 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie

Implementatiemodel concrete onderwijsambities? als ja: dan vertaling in ICT&O ambities als nee: starten van een visietraject in stap 4 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O 3. Vaststellen ICT&O ambities Scenario’s schrijven bijstelling Een scenario beschrijft: concreet (toekomstig) gebruik van ICT door bepaalde groepen gebruikers in een bepaalde situatie Een scenario concretiseert deze gedachten en expliciteert verwachtingen. Een scenario is een startpunt voor een gesprek over ambities, doelen en visie. 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie

Implementatiemodel Ontwikkel en organiseer activiteiten gericht op: het creeren van draagvlak de informatieoverdracht naar betrokkenen de professionalisering van betrokkenen het optimaliseren van de ondersteuning de ontwikkeling van producten het vergroten van de participatie van betrokkenen (het ontwikkelen van een visie) 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O 3. Vaststellen ICT&O ambities bijstelling 4. Vaststellen interventies Activiteitenplan opstellen door een team waarin alle gremia zijn vertegenwoordigd 5. Uitvoering 6. Evaluatie

Implementatiemodel Uitvoering wordt gecoordineerd door projectgroep Continue monitoring tijdens het doorlopen van de eerdere stappen : nadenken over uitvoering (5) formatieve evaluatie (6) succesfactoren, onafhankelijk van planmatige aanpak, zijn: gedrevenheid om zinvol onderwijs te geven visie op wat bereikt is en bereikt moet gaan worden 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O 3. Vaststellen ICT&O ambities bijstelling 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie

Tussenstand Op dit moment: 1800 van de 4000 modules in Blackboard Vraag naar Blackboard Didactiek Maandelijks overleg met ICT coördinatoren 6-wekelijks overleg met course creators Ronde langs onderwijsdirecteuren

Toekomst Nadenken over standaardisatie en metadata Koppeling met concernsystemen Koppeling met digitaal portfolio Aandacht voor techniek (beheersbaarheid), communicatie en didactiek Stimulering van visieontwikkeling op faculteits- en CvB-niveau

Meer informatie Petra Fisser hoofd afdeling ICT in het Onderwijs p.h.g.fisser@uva.nl http://www.uva.nl/icto http://icto.ic.uva.nl/blackboard/