techniek, communicatie en didactiek Invoering van Blackboard als universiteit-brede elektronische leeromgeving techniek, communicatie en didactiek dr. P.H.G. Fisser Universiteit van Amsterdam 21 januari 2003
Voorgeschiedenis Universiteit van Amsterdam 7 faculteiten 22.000 studenten, 3800 docenten Afdeling ICT in het Onderwijs Sinds 1998 Informatiseringscentrum Nu 8 ICTO-ers, 3 medewerkers uit faculteiten en 1 docentondersteuner
Het gebruik van ICT.. Eerdere ervaringen met ELO’s Vraag van faculteiten om centrale ELO Voorkeur voor Blackboard Inrichting centrale Blackboardserver februari 2000 Door groot succes was kader nodig
...resulteerde in VELO VELO Voortzetting Elektronische LeerOmgeving Start: maart 2001 Doel: mogelijk maken en ondersteunen van UvA-brede implementatie van een ELO (Blackboard)
Organisatie VELO Coördinatie door afdeling ICTO Overleg met faculteiten Onderwijsdirecteuren ICT coördinatoren Course creators Aandacht voor verschillende aspecten van een ELO
VELO, 3 programmalijnen Techniek Communicatie Didactiek Realisatie hard- en software Communicatie Opstellen communicatieplan voor implementatie van de ELO op de hele UvA Didactiek Ondersteuning van docenten Ontwikkeling trainingen Ontwikkeling implementatieplan
VELO Techniek Doel: technische continuïteit garanderen Beheer van hard- en software Bijhouden van ontwikkelingen op gebied van integratie van onderwijstechnologie Marktontwikkelingen monitoren Kennisuitwisseling andere universiteiten Integratie ELO met concernsystemen
VELO Communicatie Draagvlak creëren Informeren over de mogelijkheden van een ELO Gebruik van de ELO stimuleren Veranderingen in versies en functionaliteiten communiceren Didactische professionaliseringsprodukten onder de aandacht brengen
VELO Didactiek Het ontwikkelen van didactische ondersteuning van docenten Advisering Training Het ontwikkelen van ondersteuning voor onderwijsmanagement Het ontwikkelen van een implementatiemodel voor faculteiten
Didactische ondersteuning Docenten weten hoe zij ELO in onderwijs kunnen gebruiken kunnen lesmateriaal in digitale en interactieve vorm ontwikkelen Faculteiten kunnen ELO inzetten bij aanbieden onderwijs kunnen ELO inzetten als breekijzer bij andere onderwijsvernieuwingen
Didactische ondersteuning ICTO Coördinatiepunt Beschikbaar stellen expertise, projectresultaten, onderzoek, contactpersonen, etc. Trainingen en cursussen Informerende presentaties Inhoudelijke workshops ICT in O Basiscursus Blackboard (vaardigheden) Blackboard Didactiek (professionalisering)
Didactische ondersteuning Blackboard Didactiek ontwikkeld n.a.v. Ronde langs onderwijsdirecteuren Evaluatie door studenten Bevindingen studenten Veel studenten maken gebruik van Blackboard Blackboard zowel docent- als studentvriendelijk Studenten meer zelfstandigheid
Didactische ondersteuning Bevindingen studenten (vervolg) maar… Gebruik bij te weinig vakken De communicatiemogelijkheden worden te weinig benut Docenten gebruiken Blackboard met name voor algemene informatie Aanbeveling: leer docenten beter met Blackboard om te gaan
Blackboard Didactiek Blackboard Didactiek Blackboard Didactiek PLUS Good practices, tips and tricks Blackboard Didactiek PLUS Cursusontwerp, begeleiden discussies, geven van feedback Toetsen met Blackboard Functionaliteiten van Bb en toetsconstructie Maatwerk Blackboard Didactiek
Beleidsondersteuning Trainingen en cursussen Informerende presentaties Inhoudelijke workshops ICT in O Kennisnetwerk ICT in het Onderwijs Implementatieplan Quick scan Visie ontwikkeling Activiteitenplan
Implementatiemodel 1. Orientatie Lijst met ICT&O sleutelfactoren 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O Quick Scan Lijst ICT-basiscompententies ICT-Instaptoets (in ontwikkeling) 3. Vaststellen ICT&O ambities Scenario’s schrijven met 5T-methode bijstelling 4. Vaststellen interventies Activiteitenplan opstellen 5. Uitvoering 6. Evaluatie
Implementatiemodel zorgen voor financiele middelen 1. Orientatie Lijst met ICT&O sleutelfactoren 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O zorgen voor financiele middelen zorgen voor adequaat werkende techniek commitment tonen betrokkenen inspireren ondersteuning organiseren professionalisering organiseren rekening houden met verschillen relatie met personeelsbeleid (prikkels) plannen van een invoeringsstrategie rekening houden met doorlooptijd visie ontwikkelen! 3. Vaststellen ICT&O ambities bijstelling 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie
Implementatiemodel aantallen betrokkenen 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O Quick Scan Lijst ICT-basiscompententies ICT-Instaptoets (in ontwikkeling) 3. Vaststellen ICT&O ambities aantallen betrokkenen kennis en vaardigheden van betrokkenen voorzieningen voor betrokkenen (werkplekken) ICT&O gebruik ondersteuning veranderingsgezindheid en -ervaring wijze van informatieverspreiding financiele middelen beleidsprioriteiten invoeringsargumenten knelpunten bijstelling 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie
Implementatiemodel concrete onderwijsambities? als ja: dan vertaling in ICT&O ambities als nee: starten van een visietraject in stap 4 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O 3. Vaststellen ICT&O ambities Scenario’s schrijven bijstelling Een scenario beschrijft: concreet (toekomstig) gebruik van ICT door bepaalde groepen gebruikers in een bepaalde situatie Een scenario concretiseert deze gedachten en expliciteert verwachtingen. Een scenario is een startpunt voor een gesprek over ambities, doelen en visie. 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie
Implementatiemodel Ontwikkel en organiseer activiteiten gericht op: het creeren van draagvlak de informatieoverdracht naar betrokkenen de professionalisering van betrokkenen het optimaliseren van de ondersteuning de ontwikkeling van producten het vergroten van de participatie van betrokkenen (het ontwikkelen van een visie) 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O 3. Vaststellen ICT&O ambities bijstelling 4. Vaststellen interventies Activiteitenplan opstellen door een team waarin alle gremia zijn vertegenwoordigd 5. Uitvoering 6. Evaluatie
Implementatiemodel Uitvoering wordt gecoordineerd door projectgroep Continue monitoring tijdens het doorlopen van de eerdere stappen : nadenken over uitvoering (5) formatieve evaluatie (6) succesfactoren, onafhankelijk van planmatige aanpak, zijn: gedrevenheid om zinvol onderwijs te geven visie op wat bereikt is en bereikt moet gaan worden 1. Orientatie 2. Vaststellen huidige situatie m.b.t. ICT&O 3. Vaststellen ICT&O ambities bijstelling 4. Vaststellen interventies 5. Uitvoering 6. Evaluatie
Tussenstand Op dit moment: 1800 van de 4000 modules in Blackboard Vraag naar Blackboard Didactiek Maandelijks overleg met ICT coördinatoren 6-wekelijks overleg met course creators Ronde langs onderwijsdirecteuren
Toekomst Nadenken over standaardisatie en metadata Koppeling met concernsystemen Koppeling met digitaal portfolio Aandacht voor techniek (beheersbaarheid), communicatie en didactiek Stimulering van visieontwikkeling op faculteits- en CvB-niveau
Meer informatie Petra Fisser hoofd afdeling ICT in het Onderwijs p.h.g.fisser@uva.nl http://www.uva.nl/icto http://icto.ic.uva.nl/blackboard/