VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar het secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Starten in het Secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Presentatie Procedure naar het VO
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Hervorming secundair onderwijs Bestuurlijke schaalvergroting
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Structuur secundair onderwijs
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
Secundair onderwijs van de toekomst
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
Leerkansen voor alle leerlingen
Op stap naar het secundair onderwijs
Minidecreet scholengemeenschappen 1 Thema 1. krijtlijnen 2 Basis = wetenschappelijk onderzoek + bevraging SG-en + Vlor advies Consolidatie via beperkte.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Op stap naar het secundair onderwijs
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Starten in het Secundair onderwijs
Overgang basis naar secundair
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Het Voortgezet Onderwijs
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
De Modernisering van het secundair onderwijs
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Experten in de derde graad Proefproject
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
De modernisering van het secundair onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infosessie Modernisering SO
‘Naar het Secundair Onderwijs’
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting

Hervorming SO

Waarom? 27 verbeterpunten STERKTES BEHOUDEN Brecht Vanwynsberghe

9 thema’s basisonderwijs inhoudelijke aanpak secundair onderwijs structuur secundair onderwijs aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt evaluatie en attesteringsbeleid leerlingenbegeleiding databeheer en meten personeel en bestuur budget en omkadering Brecht Vanwynsberghe

Sterker basisonderwijs Het getuigschrift basisonderwijs versterking curriculum Geleidelijkere overgang BaO - S.O.: - Techniek en wetenschap als een apart leergebied - vakleraren in derde graad (vb. techniek en wetenschap) differentiatie consolideren/versterken toetsen op het einde van het basisonderwijs (IKZ) persoonlijk leerlingendossier Taal: screening + taalbad (OD XXIII) Brecht Vanwynsberghe

Inhoudelijke aanpak competentiegericht Onderscheid ET- VOET vervalt sleutelcompetenties per graad (basis = ESC) algemene vorming voor iedereen - voldoende breed/ruim - voldoende ambitieus werkplekleren in arbeidsmarktgerichte studierichtingen in de derde graad Brecht Vanwynsberghe

Bredere eerste graad behoud A-stroom en schakeltraject (voormalige B-stroom) enkel zonder getuigschrift basisonderwijs naar schakeltraject eerste twee jaren oriënterend basisvorming volgens Europese sleutelcompetenties - dus ook economie, techniek en cultuur - kan in verschillende abstractiegraden aanvulling met differentiatiemogelijkheden - extra leerstof + extra ondersteuning op alle scholen - Latijn, techniek, wiskunde/wetenschappen, kunst, economie, Nederlands, Frans en Engels scholen krijgen vrijheid om dit uit te werken Brecht Vanwynsberghe

Structuur 1ste graad SO A-stroom 1ste lj. 27u. basisv. 1 set comp. 5 u. differentiatie 2de lj. 25 u. basisv. 7 u.: Herwerkte basisoptie differentiatie Schakeltraject 27 u. basisv. 2de (en 3de) lj. 20 u. basisv. 12 u. differentiatie Brecht Vanwynsberghe

Nieuwe indeling in 2de en 3de graad reductie studierichtingen na screening van de bestaande richtingen (relevantie & uniciteit) - VKS ordening volgens doel/finaliteit doorstroming hoger onderwijs (theoretisch-abstract) arbeidsmarktgericht (praktisch) beide finaliteiten indeling volgens domeininhoud schotten aso/bso/kso/tso weg Kwaliteitstoets matrix o.b.v. ET-en (uiterlijk 2016) Brecht Vanwynsberghe

ARBEIDSMARKT-GERICHT De matrix DOORSTROOM DOORSTROOM ARBEIDSMARKT-GERICHT ARBEIDSMARKT- GERICHT kunst en creatie … … … wetenschap en techniek … … … economie en organisatie … … … … … … taal en cultuur welzijn en maatschappij … … … Brecht Vanwynsberghe

Nieuw schoolconcept kan pas bepaald worden na nieuwe ordening en impactberekening Steeds o.b.v. de matrix respect voor regionale spreiding en vrije schoolkeuze Brecht Vanwynsberghe

Domein- en campusscholen Domeinschool: Elk inhoudelijk domein dat aangeboden wordt, wordt in de verschillende finaliteiten aangeboden. Campusschool: Bevat studierichtingen van verschillende finaliteiten, maar niet in hetzelfde domein. domein- en campusscholen worden via incentives aangemoedigd Brecht Vanwynsberghe

Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Structureel overleg over kwalitatieve en kwantitatieve afstemming studieaanbod - arbeidsmarkt - op Vlaams niveau - regionaal (zonaal onderwijsforum) nieuwe programmatieregels (OD XXIII) Bevorderen zij-instroom Brecht Vanwynsberghe

Attesteringsbeleid Motivering attesten na het eerste jaar van de eerste graad geen B-attesten mogelijk C-attesten enkel uitzonderlijk, op basis van uitdrukkelijke motivatie nieuwe mogelijkheid: A-attest met verplichte remediëring in het daaropvolgende jaar overzitten met B-attest kan slechts mits expliciet advies klassenraad Brecht Vanwynsberghe

Leerlingenbegeleiding individueel leerlingendossier permanente studie- en beroepskeuzebegeleiding niet-bindende oriënteringsproef/ ijkingsproef ? meetinstrumenten audit CLB’s om tot hervorming te komen garantie leerrecht Brecht Vanwynsberghe

Databeheer & Meten - in S.O. : taal, wiskunde en wetenschappen Kenniscentrum Meetmomenten: - eind BaO - in S.O. : taal, wiskunde en wetenschappen Doelstelling: interne kwaliteitscontrole en info op systeemniveau Brecht Vanwynsberghe

Personeel & bestuur - begeleiding van directeurs en schoolbesturen Bestuurlijke schaalvergroting: scholengroepen Professional en professionalisering Veranderingsmanagement: - pedagogische begeleidingsdiensten - begeleiding van directeurs en schoolbesturen Lerarenopleidingen Brecht Vanwynsberghe

Budget & Omkadering - transparant en onderbouwd Nieuw omkaderingssysteem - geïntegreerd - transparant en onderbouwd - degressiviteit en vrije keuze Alle middelen toekennen aan bestuurlijk geheel Macro budgetneutraliteit Brecht Vanwynsberghe

Volgende stappen advies VLOR en SERV Bespreking in commissie onderwijs maatregelen nog tijdens deze legislatuur te nemen stapsgewijze uitrol Brecht Vanwynsberghe

Schaalvergroting

Waarom nieuw concept? Werkzekerheid beginnende leerkrachten Aantrekkelijker jobinhoud Jobdifferentiatie Permanente competentie – ontwikkeling Versterken beleidsvoerend vermogen Middelen efficiënter aanwenden Brecht Vanwynsberghe

Het nieuwe concept Toetreden tot een SGR niet verplicht – incentivebeleid Ingangsdatum toetreden SGR: 1/9/2017 SGM in huidige vorm worden verlengd tot 1/9/2020 Bevoegdheden: SGM BAO  SGR SGM SO  SGR behalve rationeel studie-aanbod (zonaal onderwijsforum) Minimum 2000 leerplichtige leerlingen (uitzondering: Sommige Vlaanderenbrede scholengroepen) Over de netten heen: ambitie 6000 leerplichtige leerlingen Maximum aantal scholengroepen wordt vastgelegd Brecht Vanwynsberghe

Het nieuwe concept Niveau – overstijgend (BAO – SO) maar hoeft niet. CVO & DKO buiten de scope van de nota maar kunnen aan een SGR toegevoegd worden. Regionaal / Niet – Regionaal. Scholengroep werkgever van alle personeelsleden Alle middelen (uren, lestijden, punten, werkingsmiddelen) aan de scholengroep. Brecht Vanwynsberghe

Het nieuwe concept Qua samenstelling over de netten/koepels zijn volgende combinaties mogelijk: alleen vrij onderwijs; alleen gesubsidieerd officieel onderwijs; alleen gemeenschapsonderwijs; vrij onderwijs en gesubsidieerd officieel onderwijs samen; gesubsidieerd officieel onderwijs en gemeenschapsonderwijs samen. Brecht Vanwynsberghe

Het nieuwe concept Brecht Vanwynsberghe

Visietekst GO! Masterplan

Discussie - Vragen Moet elke middenschool de A – stroom en B – stroom (masterplan) organiseren? Wordt de uitgestelde studiekeuze gegarandeerd volgens het masterplan? Hoe zouden jullie het differentiatiepakket in de A – stroom en de B – stroom invullen? Moeten de basisopties en beroepenvelden nog blijven bestaan? Hoe zou je BUO in deze denkoefening kunnen meenemen? Brecht Vanwynsberghe