Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

HET DENDRON COLLEGE.
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Het is vandaag Girlsday!
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Meisjes en Technisch Ontwerpen
Het is vandaag Girlsday!
Structuur secundair onderwijs
Ouderavond 30 september 2010 Profielkeuzetraject 3e leerjaar
Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle?
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Keuze van de VMBO leerling
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Studiekeuzes van uw kind
Studiekeuzes van uw kind
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Voorlichtingsavond TK2
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Voorlichting studiekeuze klas 4. de decanen 4A, 4B Cor Krüger 4C Marike Elings.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Lezen: doe het goed voor
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie-avond klas 2 mavo.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom op de voorlichtingsavond klas 3
Welkom op het Maurick College
Het is vandaag Girlsday!
Studiekeuzes van uw kind
Training docenten in Hoger Onderwijs
Het is vandaag Girlsday!
Ouders / Verzorgers leerlingen 3TL.
aantrekkingskracht van informatica
Studiekeuzes van uw kind
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Het is vandaag Girlsday!
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Studiekeuzes van uw kind
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
<naam bedrijf> & <naam school>
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

Factoren van invloed op de keuze… Zelfbeeld (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies Invloeden vanuit de omgeving Bron: o.a. ITS, A. van Langen en H. Vlierke, 2009

Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft rekenen (groep 6) TIMSS-2007 Nederland staat op een 9e plaats in deze internationale lijst van 36 landen. Alleen leerlingen uit Aziatische landen zijn significant beter. Nederlandse jongens zijn significant beter in rekenen dan Nederlandse meisjes, hoewel het verschil klein is. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens.

Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft wiskunde (leerjaar 2) TIMSS-2003 In 9 van de 46 deelnemende landen scoren meisjes hoger dan jongens en in 9 andere landen scoren jongens hoger dan meisjes (in de overige deelnemende landen waren er geen verschillen). Er zijn geen significante verschillen in de wiskundeprestaties van Nederlandse meisjes en Nederlandse jongens. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun wiskundevaardigheden dan jongens.

Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft wiskunde B1,2 (leerjaar 6) TIMSS-advanced 2008 Nederland staat op de 2e plaats van de 10 deelnemende landen. Maar slechts 3,5% (8e plaats) van alle 18-jarige Nederlanders volgt dit hoge wiskunde onderwijs ter voorbereiding op de universiteit. Er zijn geen significante verschillen in de wiskundeprestaties van Nederlandse meisjes en Nederlandse jongens. Meisjes hebben evenveel vertrouwen in hun wiskundevaardigheden als jongens.

Wanneer zie je een laag zelfbeeld in de klas? Bij een proef heeft een meisje een afwachtende houding. wel: stimuleren om zelf aan de slag te gaan niet: ‘…kun je het niet, laat mij maar even.’ Bij een nieuwe theorie met veel sommen raakt een meisje in paniek, het lukt haar niet meer om logisch na te denken. wel: laten zien dat er een logische en stapsgewijze benadering is niet: negeren en gewoon doorgaan. Een meisje zegt dat ze het eigenlijk niet snapt, maar heeft wel een 7 voor een toets. wel: ‘als je een 7 voor engels haalt vind je jezelf dan goed?’ niet: ‘waarschijnlijk heb je gewoon geluk gehad’ Etc. etc…

Factoren van invloed op de keuze… Zelfbeeld (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies Invloeden vanuit de omgeving Bron: ITS, A. van Langen en H. Vlierke, 2009

(On)bekendheid Onbekendheid met (breedte aan) opleidingen, beroepen en functies in bèta/techniek Meisjes geven aan een slechter beeld te hebben van bèta/technische opleidingen dan jongens (zowel in het 3e- als in het eindexamenjaar) Bron: VHTO, 2008 Weinig identificatiemogelijkheden

Rolmodellen speeddaten

Factoren van invloed op de keuze… Zelfbeeld (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies Invloeden vanuit de omgeving Bron: ITS, A. van Langen en H. Vlierke, 2009

Omgeving Belangrijke rollen voor: Ouders Docenten techniek en exacte vakken Decanen Voorlichters, medeleerlingen en alumni

Impliciete Associatie Test. https://implicit. harvard Voor het onderzoeken van iemands echte meningen en drijfveren (onderbewustzijn). Gesproken meningen en onbewuste meningen kunnen om 2 redenen verschillen: bewust een andere mening geven, politiek correct. bewust geen mening hebben, onbewust wel

Impliciete Associatie Test. https://implicit. harvard Onbewuste meningen/vooroordelen sturen ons gedrag in belangrijke mate. Hoe snoeren we ons onbewuste de mond? objectieve criteria cijfers Bron: Rudman en Glick, 1999

Dit kan er toe leiden dat… we lagere verwachtingen hebben van de prestaties van meisjes in bèta vakken we goede prestaties van meisjes vooral toeschrijven aan inzet en daarna pas aan begrip we jongens en meisjes met dezelfde cijfers structureel verschillend adviseren we meisjes minder zullen stimuleren voor het kiezen van een Natuurprofiel of bèta/technische vervolgopleiding

Factoren van invloed op de keuze… Zelfbeeld (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies Invloeden vanuit de omgeving Bron: ITS, A. van Langen en H. Vlierke, 2009

Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen www.vhto.nl