Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur Nico van Dooren, Projectleider Havenvisie 2030 Jaap Jelle Feenstra, Hoofd Public Affairs 1
Proces Havenvisie April West-Brabant afronden ontwerp Havenvisie 10 mei: College B&W Rotterdam Mei – Juni: Intern & Publiek debat over de toekomst vd haven Eind juni: stakeholder conferentie Juli – Augustus: verwerken resultaten debat Najaar 2011: Vaststelling Havenvisie door gemeenteraad Rotterdam Aanbieden Havenvisie aan I&M en EL&I
Global hub & Europe’s Industrial Cluster Proces Havenvisie 2030 Huidige situatie HIC Trends & Ontwikkelingen Ramingen 2010 2030 Mogelijke toekomsten HIC Backcasting 2030 2010 Visie Haven Global hub & Europe’s Industrial Cluster Succesfactoren Ruimte Bereikbaarheid Milieu, Veiligheid & Leefklimaat Stad & regio Werk Investeringsklimaat Scheepvaart Innovatieklimaat Wet- en regelgeving 3 3
Scenario’s Economische groei Wereldhandel Olieprijs Milieubeleid
Ramingen totale overslag 750 650 575 Samenstelling verandert In alle scenario’s vindt een verschuiving plaats van bulk naar containers. In 2008 domineert het natte massagoed nog, in 2030 verschuift het zwaartepunt naar containers. 480 Eenheid: in miljoen ton
Ramingen totale overslag Eenheid: in miljoen ton Natte bulk Containers Droge bulk Samenstelling verandert In alle scenario’s vindt een verschuiving plaats van bulk naar containers. In 2008 domineert het natte massagoed nog, in 2030 verschuift het zwaartepunt naar containers. Eenheid: in miljoen ton
Conclusies ramingen Groei totale overslag Concentratie In alle scenario’s groeit de totale overslag Containers: van 25% nu tot mogelijk 42% in 2030. Kolenoverslag: groeit tot 2020 fors door energieproductie. LNG, biomassa en staal: groeimarkten. Concentratie van industrie ... en logistiek en energie. Accentverschuiving van overslag van grondstoffen ... naar half- en eindfabrikaten. Duurzaamheidstransitie Mede door 2e generatie biobrand-stoffen, CCS, wind-, zonne-energie, stoom etc. 7
Conclusies analyse Bereikbaarheid Werk Milieu Ruimte Groeiende achterlandvolumes vormen een grote uitdaging. Grote efficiencyverbetering in logistiek- en achterlandsysteem zijn noodzakelijk. Uitbreiding infracapaciteit: oa NWO Werk Grote vraag naar technisch, logistiek en maritiem personeel. De vraag naar hoger opgeleid personeel neemt toe. Meer internationaal personeel in de haven. Stijging arbeidsproductiviteit Ruimte Met MV2 is ruimte voor groei gecreëerd. Stijging ruimteproductiviteit is nodig. Geen Maasvlakte 3. Integratie met Dordrecht & Moerdijk. Milieu Beschikbare milieuruimte is beperkt. Luchtkwaliteit en klimaat grote knelpunten. Noodzaak tot regie op gebruik milieuruimte 8
Co-creatie 9
Industrie in 2030: ‘Europe’s Industrial Cluster’ De haven heeft een hypermodern energie- en chemiecluster, dat steeds schoner en duurzamer wordt Verweven met industrie Antwerpen en Moerdijk
Kenmerken Industrial Cluster 1 Integratie tussen bedrijven 2 Verbindingen met complexen in de regio 3 Diversificatie & verduurzaming E - opwekking 4 Productie van schone brandstoffen 5 Groei van biobased chemie 6 Hoogwaardige ondersteunende activiteiten in de regio
Logistiek in 2030: ‘Global hub’ De haven is een super efficiënte draaischijf voor Bestaande soorten lading Nieuwe soorten lading
Kenmerken Global Hub 1 Mondiale en intra-Europese goederenstromen 2 Ketenefficiëntie 3 Duurzame hub 4 Geïntegreerd havennetwerk 5 Hoogwaardige ondersteunende activiteiten in de regio 13
Succesfactoren Investeringsklimaat Ruimte Bereikbaarheid Scheepvaart Milieu, Veiligheid & Leefklimaat Werk Stad & Regio Wet & Regelgeving Innovatieklimaat
Ruimte in 2030 Geen Maasvlakte 3 nodig Ruimteproductiviteit bestaande haven omhoog Samenwerking andere havens Maasvlakte 2 in gebruik
Bereikbaarheid in 2030 A15 niet meer in de file top 10 Meer lading per spoor en binnenvaart Efficiënter gebruik wegen Nieuwe wegen (m.n. NWO)
Milieu in 2030 Schoon, stil, veilig Modern transport Minder uitstoot industrie
Werk in 2030 Meer banen Hoger opgeleid (internationaal) personeel Inzet nieuwste technologie Modern personeelsbeleid
Stad & Regio Hoge kwaliteit en grote variatie woonmilieu Verbetering kennis- en innovatieklimaat Regionale (droge) bedrijventerreinen, logistiek, toeleveranciers
Havenvisie 2030 & de regio: kansen benutten. Verantwoord accommoderen groei = kansen benutten: Productiviteitsstijging in HIC: clustering, co-siting, Uitbreiding HIC: Tweede Maasvlakte, Havensamenwerking: corridor Rotterdam-Dordrecht-Moerdijk-Antwerpen + netwerk havens en inlandterminals, zie Mainportvisie Kabinet (juni 2009), Samenwerking HbR en Regio: ruimte en arbeid, modal-split, benutten en bouwen,
Co-Siting: netwerk 20 bedrijven Botlek-site steam CO water electr Lyondell Electricity Electr.grid Gasunie Gas Drinking water Evides Process water Rotterdam area Air Products CO H2 Akzo Nobel Caustic Chlorine Hydro-chloric acid Borden Formalde hyde Propylene oxide Linde Nitrogen MDI Vopak Aniline Terneuzen DOW 137 km propylene Shell 51 km propylene Moerdijk Huntsman (UK) Aniline
Havensamenwerking. Amsterdam: verzelfstandiging, exploitatie Betuweroute Key-Rail en PortBase, LoI. Dordrecht: integratie exploitatie en beheer. Moerdijk: verzelfstandiging. Zeeland: verzelfstandiging, LoI. Groningen: verzelfstandiging. Speelveld: vijfhoek van twee zeehavens Rotterdam en Antwerpen en drie binnenhavens Duisburg, Parijs en Luik. 23
Modal Split 2009 2035 Containers Maasvlakte ROAD BARGE RAIL 47% 35% 3,7* 47% 6,4 35% ROAD Containers Maasvlakte 8,2 2,0 BARGE 2009 2035 40% 45% 3,6 0,8 RAIL 13% 20% * mln TEU 24 24 24
Havenvisie 2030 & de regio: kansen benutten. Benutten mogelijkheden en kansen voor HIC en regio: Delt-Tri overleg: Rijnmond-Drechtsteden-West Brabant, Zeehavenoverleg: overheden en havenbeheerders Vlaanderen en ZW-Nederland, Gezamenlijke agenda mbt ruimte, arbeid, infrastructuur. Uitnodiging: reageer op CONCEPT-Havenvisie, tot 2 mnd na aanbieding aan B&W-Rotterdam op 10 mei.
Vragen?