Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Toekomst voor buisleidingen
Rotterdam, Wereldhaven
Synchromodaal transport
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
WELKOM in het AVIODROME
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
Workshop Structuurfondsen
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
EER Economische Effect Rapportage
Rotterdam: world port region, reactie
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Dynamische Delta Een reflectie op het eindresultaat Presentatie 19 april 2011, Trivium Etten-Leur Door: Loes Lijmbach en Steven Adriaansen.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
Afvalestafette 24 mei Afval is niet Zwart-Wit Jan Rooijakkers 24 mei 2011.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Netwerkanalyse Zuidvleugel
tegen CO2-opslag Barendrecht
2009 Aberdeen2010 Hamburg/Husum 2011 DK / A’Dam Toekomst? Pitch Offshore wind Allard van Dijk – NV NOM – 30 juni 2011.
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Duurzaam Landerd presentatie 24 januari 2012
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Energietransitie West Brabant – Zeeland Opgaven per speerpuntsector
LNG met haring 21 juni 2018.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur Nico van Dooren, Projectleider Havenvisie 2030 Jaap Jelle Feenstra, Hoofd Public Affairs 1

Proces Havenvisie April West-Brabant afronden ontwerp Havenvisie 10 mei: College B&W Rotterdam Mei – Juni: Intern & Publiek debat over de toekomst vd haven Eind juni: stakeholder conferentie Juli – Augustus: verwerken resultaten debat Najaar 2011: Vaststelling Havenvisie door gemeenteraad Rotterdam Aanbieden Havenvisie aan I&M en EL&I

Global hub & Europe’s Industrial Cluster Proces Havenvisie 2030 Huidige situatie HIC Trends & Ontwikkelingen Ramingen 2010 2030 Mogelijke toekomsten HIC Backcasting 2030 2010 Visie Haven Global hub & Europe’s Industrial Cluster Succesfactoren Ruimte Bereikbaarheid Milieu, Veiligheid & Leefklimaat Stad & regio Werk Investeringsklimaat Scheepvaart Innovatieklimaat Wet- en regelgeving 3 3

Scenario’s Economische groei Wereldhandel Olieprijs Milieubeleid

Ramingen totale overslag 750 650 575 Samenstelling verandert In alle scenario’s vindt een verschuiving plaats van bulk naar containers. In 2008 domineert het natte massagoed nog, in 2030 verschuift het zwaartepunt naar containers. 480 Eenheid: in miljoen ton

Ramingen totale overslag Eenheid: in miljoen ton Natte bulk Containers Droge bulk Samenstelling verandert In alle scenario’s vindt een verschuiving plaats van bulk naar containers. In 2008 domineert het natte massagoed nog, in 2030 verschuift het zwaartepunt naar containers. Eenheid: in miljoen ton

Conclusies ramingen Groei totale overslag Concentratie In alle scenario’s groeit de totale overslag Containers: van 25% nu tot mogelijk 42% in 2030. Kolenoverslag: groeit tot 2020 fors door energieproductie. LNG, biomassa en staal: groeimarkten. Concentratie van industrie ... en logistiek en energie. Accentverschuiving van overslag van grondstoffen ... naar half- en eindfabrikaten. Duurzaamheidstransitie Mede door 2e generatie biobrand-stoffen, CCS, wind-, zonne-energie, stoom etc. 7

Conclusies analyse Bereikbaarheid Werk Milieu Ruimte Groeiende achterlandvolumes vormen een grote uitdaging. Grote efficiencyverbetering in logistiek- en achterlandsysteem zijn noodzakelijk. Uitbreiding infracapaciteit: oa NWO Werk Grote vraag naar technisch, logistiek en maritiem personeel. De vraag naar hoger opgeleid personeel neemt toe. Meer internationaal personeel in de haven. Stijging arbeidsproductiviteit Ruimte Met MV2 is ruimte voor groei gecreëerd. Stijging ruimteproductiviteit is nodig. Geen Maasvlakte 3. Integratie met Dordrecht & Moerdijk. Milieu Beschikbare milieuruimte is beperkt. Luchtkwaliteit en klimaat grote knelpunten. Noodzaak tot regie op gebruik milieuruimte 8

Co-creatie 9

Industrie in 2030: ‘Europe’s Industrial Cluster’ De haven heeft een hypermodern energie- en chemiecluster, dat steeds schoner en duurzamer wordt Verweven met industrie Antwerpen en Moerdijk

Kenmerken Industrial Cluster 1 Integratie tussen bedrijven 2 Verbindingen met complexen in de regio 3 Diversificatie & verduurzaming E - opwekking 4 Productie van schone brandstoffen 5 Groei van biobased chemie 6 Hoogwaardige ondersteunende activiteiten in de regio

Logistiek in 2030: ‘Global hub’ De haven is een super efficiënte draaischijf voor Bestaande soorten lading Nieuwe soorten lading

Kenmerken Global Hub 1 Mondiale en intra-Europese goederenstromen 2 Ketenefficiëntie 3 Duurzame hub 4 Geïntegreerd havennetwerk 5 Hoogwaardige ondersteunende activiteiten in de regio 13

Succesfactoren Investeringsklimaat Ruimte Bereikbaarheid Scheepvaart Milieu, Veiligheid & Leefklimaat Werk Stad & Regio Wet & Regelgeving Innovatieklimaat

Ruimte in 2030 Geen Maasvlakte 3 nodig Ruimteproductiviteit bestaande haven omhoog Samenwerking andere havens Maasvlakte 2 in gebruik

Bereikbaarheid in 2030 A15 niet meer in de file top 10 Meer lading per spoor en binnenvaart Efficiënter gebruik wegen Nieuwe wegen (m.n. NWO)

Milieu in 2030 Schoon, stil, veilig Modern transport Minder uitstoot industrie

Werk in 2030 Meer banen Hoger opgeleid (internationaal) personeel Inzet nieuwste technologie Modern personeelsbeleid

Stad & Regio Hoge kwaliteit en grote variatie woonmilieu Verbetering kennis- en innovatieklimaat Regionale (droge) bedrijventerreinen, logistiek, toeleveranciers

Havenvisie 2030 & de regio: kansen benutten. Verantwoord accommoderen groei = kansen benutten: Productiviteitsstijging in HIC: clustering, co-siting, Uitbreiding HIC: Tweede Maasvlakte, Havensamenwerking: corridor Rotterdam-Dordrecht-Moerdijk-Antwerpen + netwerk havens en inlandterminals, zie Mainportvisie Kabinet (juni 2009), Samenwerking HbR en Regio: ruimte en arbeid, modal-split, benutten en bouwen,

Co-Siting: netwerk 20 bedrijven Botlek-site steam CO water electr Lyondell Electricity Electr.grid Gasunie Gas Drinking water Evides Process water Rotterdam area Air Products CO H2 Akzo Nobel Caustic Chlorine Hydro-chloric acid Borden Formalde hyde Propylene oxide Linde Nitrogen MDI Vopak Aniline Terneuzen DOW 137 km propylene Shell 51 km propylene Moerdijk Huntsman (UK) Aniline

Havensamenwerking. Amsterdam: verzelfstandiging, exploitatie Betuweroute Key-Rail en PortBase, LoI. Dordrecht: integratie exploitatie en beheer. Moerdijk: verzelfstandiging. Zeeland: verzelfstandiging, LoI. Groningen: verzelfstandiging. Speelveld: vijfhoek van twee zeehavens Rotterdam en Antwerpen en drie binnenhavens Duisburg, Parijs en Luik. 23

Modal Split 2009 2035 Containers Maasvlakte ROAD BARGE RAIL 47% 35% 3,7* 47% 6,4 35% ROAD Containers Maasvlakte 8,2 2,0 BARGE 2009 2035 40% 45% 3,6 0,8 RAIL 13% 20% * mln TEU 24 24 24

Havenvisie 2030 & de regio: kansen benutten. Benutten mogelijkheden en kansen voor HIC en regio: Delt-Tri overleg: Rijnmond-Drechtsteden-West Brabant, Zeehavenoverleg: overheden en havenbeheerders Vlaanderen en ZW-Nederland, Gezamenlijke agenda mbt ruimte, arbeid, infrastructuur. Uitnodiging: reageer op CONCEPT-Havenvisie, tot 2 mnd na aanbieding aan B&W-Rotterdam op 10 mei.

Vragen?