Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Wees maar niet bang, wanneer de nacht gaat komen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
Thema HACCP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, een vereniging waar armen het woord nemen.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Nederland leeft met water & AGV verkiezingscampagne.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Participatie en een Klantenraad
Talenreizen Derde leerjaar IJburg College.
Gebiedsvisie Groningen-West
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Bike for Bike(s) Rode Kruis Bike-Team #GFNYB4B Jeroen Veenstra Sponsor mij via: rodekruis.granfondony.nl/jeroen-veenstra en steun het Rode Kruis Bike-Team!
Groep Colruyt en ‘participatie’
Communiceren met Marloes
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Presentaties – 6x7 minuten
Juridische bescherming van dijkrelicten
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
KRW-doelafleiding SGBP Wensen voor een werkwijze.
Basisschool Op De Horst
Pedagogische theorieën
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Sleutels voor succes Van kantoor naar hotel. Even voorstellen Jeroen van Leeuwen NL Jobs Actief sinds 2002 Westland, tuinbouw Arbeidsmigranten Huisvesting.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Team CorCom presenteert:
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Transcript van de presentatie:

Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)

Droge voeten en schoon water Wie ben ik?

Droge voeten en schoon water Programma –Hoe goed kent u de omgeving? Interactief –Wat denkt de buitenwereld? –Buitenwereld naar binnen halen? Of is de buitenwereld al lang binnen? –Praktijkvoorbeeld dijkversterking en omgeving –Tips en suggesties –Vragen?

Droge voeten en schoon water –Hoeveel procent van de burgers wil NIET betrokken zijn bij plannen van overheden die invloed hebben op hun leefomgeving, woonomgeving of milieu? 30% of 39% –Overheden luisteren goed naar wat de burger wil, hoeveel procent van de burgers denkt dit? 25% of 41% –Hoeveel vertrouwen is er bij de burger als het gaat om beleid van overheden? 20% of 35% –We hebben er de mond vol van, de buitenwereld naar binnen halen maar in hoeverre komt burgerparticipatie daadwerkelijk voor in het voortraject bij het ontwikkelen van beleid? 22% of 12% –Hoeveel procent van onze collega’s vind dat we niets kunnen met burgerparticipatie en doen er daarom ook niets mee? 33% of 42% –Hoeveel procent van de burgers heeft zich de afgelopen twee jaar ingespannen voor een kwestie die in de gemeente of de buurt van belang is? 32% of 42%

Droge voeten en schoon water Televisie Radio duur.html Wat denkt de buitenwereld? (1)

Droge voeten en schoon water Wat denkt de buitenwereld? (2)

Droge voeten en schoon water We moeten de buitenwereld naar binnen halen versus: De buitenwereld is al binnen!

Droge voeten en schoon water Het ideaalbeeld Waarom, Wanneer, Wat en Hoe? –Marketing(communicatie) gedachte inzetten, lanceren van een nieuw product, bijvoorbeeld van de makers van MARS –Testen en toetsen –Laboratorium omgeving –Hetgeen wat je krijgt voldoet dat aan de verwachtingen (de “hoe vraag”). M.a.w. U heeft dit gevraagd en u wilt “zo” betrokken worden? Op deze manier gaan we u betrekken en informeren, voldoet dit dan voor u?

Droge voeten en schoon water Praktijkvoorbeeld dijkversterking Capelle aan den IJssel –De voorbereiding –Er zitten 200 experts in de zaal, overheid al lang geen expert of autoriteit meer –De eerste informatieavond

Droge voeten en schoon water Tips en suggesties (1) –Goede voorbereiding is het halve werk en vergt veel tijd –Spelen in de zandbak – met regels –Het gaat over de beleving, over het bewustzijn of het onbewust zijn en de impact van het project –Stakeholders- en Krachtenveldanalyse –Bepaal de behoefte van de doelgroep(en) –Begin van het traject vertegenwoordiging van bewoners inzetten, is een keuze –Laat anderen het ook vertellen

Droge voeten en schoon water Tips en suggesties (2) –Dichter bij de belevingswereld en inlevingsvermogen staan bij de verschillende doelgroepen en stakeholders –Afgestemd op de buitenwereld (wat willen zij en hoe gaan wij daarmee om?) –Inventariseren van de verschillende doelgroepen en hen pro-actief benaderen, kan ook de insteek zijn van een informatie avond

Droge voeten en schoon water Tips en Suggesties (3) –Optrekken o.a. met gemeente, buurt- en belangenverenigingen, zij weten ook wat er leeft en speelt binnen de gemeenschap –Intensiever communicatietraject tijdens de voorbereiding –Weerstand is er, niet op veiligheid als thema maar op andere thema’s zoals: economie, milieu en natuur en overlast –Pers, pro-actief benaderen en hen ook daadwerkelijk meenemen

Droge voeten en schoon water Afsluiting

Droge voeten en schoon water Stelling Als we een dijkversterkingstraject inzetten, dan moeten we dit traject minimaal 1 jaar van te voren zeer gedegen voorbereiden voordat er: 1. een projectplan is en moeten… 2. altijd burgerparticipatie toepassen.