College 3 Omgaan met geld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Jongeren over politiek
Innoveren voor gezondheid
Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Edushock leerfestival
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Over consumenten, gedrag en marketing
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Hoe raken mensen in de schulden?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Leren omgaan met geld Olaf Simonse
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Persoonlijke financiële planning
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
WISKUNDIGE FORMULES.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Professionele ontwikkeling
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Burn-out en de huisarts
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 16 Inzichtvraag & 77 t/m 80
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen 22 Begrippen H7.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Armoede treft 1 op 5 ouderen
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Beheer van de restfractie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Groep Colruyt en ‘participatie’
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
28 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe Dit is hun overkomen tot een voorbeeld voor ons en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie.
Evidence-Based Medicine
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | November AFM Consumentenmonitor najaar 2014 Beleggingsobligaties November 2014.
Consumentengedrag Beslissen
Transcript van de presentatie:

College 3 Omgaan met geld De studie der economie De financiële consument

Opdracht portfolio Vind een voorbeeld van opstuwend keuzegedrag.

De financiële consument Hoe ziet anno 2012 de financiële consument eruit ?

De financiële consument 1.Gemaksgeoriënteerden. Deze groep richt zich in hoge mate op zekerheid, mijdt risico, besteedt de minste energie aan het verzamelen van informatie en is weinig betrokken bij financiële zaken. In deze groep zijn lager opgeleiden en oudere burgers oververtegenwoordigd.

Groep 2 en 3 2.De ambitieuzen Zijn avontuurlijk en gaan risico niet uit de weg. In deze groep komen veel jongere gezinnen voor en consumenten met een hogere opleiding. 3.De adviesgevoeligen laten zich in hun beslissingen sterk beïnvloeden door het vertrouwen dat men in anderen heeft. Zij nemen doorgaans beslissingen op grond van gevoel in plaats van op basis van inhoudelijke kennis. Doorgaans zijn de consumenten in deze groep lager opgeleiden, jong en alleenstaand.

De beheersten 4.De beheersten vormen een groep die graag weloverwogen beslissingen neemt en deze baseren op feiten en argumenten. Hun betrokkenheid bij financiële zaken is erg groot, en zij zijn doorgaans iets ouder.

Financial service authority In een door de Engelse evenknie der AFM, the Financial Service Authority, uigevoerde studie naar de financiële kennis van burgers wordt financiële bekwaamheid als volgt omschreven: “Financial capable people are able to make informed financial decisions. They are numerate and can budget and manage effectively. They understand how to manage credit and debt. They are able to asses needs for insurance and protection. They can assess the different risk and returns involved in different saving and investment options. They have understanding of the wider ethical, social, political and environmental dimensions of finances”

Nederlandse situatie 1.De financieel onbekommerden (15% van de Nederlandse bevolking) Een groep die goed kan rondkomen, spaart, veel kennis van zaken heeft op financieel gebied, slecht overzicht heeft van de situatie waarin zij zich bevindt, weinig betrokken is bij financiële besluitvorming en uit relatief veel ouderen bestaat met een hoog inkomen en weinig schulden.

ambitieus 2.Financieel ambtieuzen (17% van de Nederlandse bevolking) Een groep die goed kan rondkomen, veel kennis heeft op financieel gebied en zich op de financiële markt ook actief gedraagt door financiële producten aan te schaffen die (soms) enig risico met zich meebrengen. Is sterk betrokken bij de aanschaf van deze financiële producten. Doorgaans bestaat deze groep uit relatief jonge personen met een hoog inkomen, een modaal vermogen en weinig schulden

De ouderen 3.Financieel degelijken (14% van de Nederlandse bevolking) Een groep die actief op zoek gaat naar informatie, goed met geld kan omgaan en een goed financieel beheer heeft. Bij hun keuze laten ze zich doorgaans leiden door zekerheid. Veel 55+ met een modaal inkomen en vermogen.

onzeker 4.Financieel onzekeren (16% van de Nederlandse bevolking) Een groep respondenten met zeer veel financiële kennis, desalniettemin onzeker is met betrekking tot de juistheid van de verkregen informatie. Zij voeren een zwak financieel beheer en hebben spijt van niet gemaakte keuzes. Deze groep heeft doorgaans de middelbare leeftijd en een modaal inkomen en vermogen.

zoekend 5.Financieel zoekenden (18% van de Nederlandse bevolking) Een groep die slecht rondkomt en niet spaart, goed overzicht heeft, weinig tot geen financiële kennis heeft en actief op zoek gaat naar informatie. Betrokkenheid bij financiële producten is hoog en over het algemeen bestaat de groep uit vrouwen, jongeren en lager opgeleiden met een modaal inkomen en geen vermogen.

laconiek 6.Financieel laconiek. ( 15% van de Nederlandse bevolking) Een groep die zorgen baart. Zij kunnen slecht rondkomen, sparen slecht, hebben nauwelijks enig overzicht, zeer weinig financiële kennis, zoeken amper naar informatie, kunnen slecht omgaan met geld en hebben geen of nauwelijks enige betrokkenheid bij financiële producten. De groep bestaat uit voornamelijk vrouwen met een modaal inkomen en relatief veel schulden.

ongeletterd 7.Financieel ongeletterden (5% van de Nederlandse bevolking) Een groep die zeer slecht kan rondkomen, zeer slecht spaart, slecht overzicht heeft, zeer weinig financiële kennis heeft, hoge mate van betrokkenheid heeft bij financiële producten, heeft niet geleerd met geld om te gaan en in het algemeen een slecht financieel beheer voert. Doorgaans veel jongeren, laag opgeleid, laag inkomen, weinig vermogen en veel schulden.

Over geld en geest http://www.youtube.com/watch?v=NabwWNL_AXI

keuzes Keuzes maken: Keuze 1 a. 50% kans op een vakantie van drie weken naar Engeland, of b.100% kans op een vakantie van één week naar Engeland Keuze 2 a. 5% kans op een vakantie van 3 weken naar Engeland b. 10% kans op een vakantie van één week naar Engeland

Wat doe je ??

consequent Indien je bij keuze 1 A (50% kans op drie weken) hebt gekozen zou je rationeel bij keuze 2 ook voor A (5% kans op 3 weken) hebben moeten kiezen. Meest gekozen combinatie: Keuze 1: B (100% kans op 1 week) Keuze 2: A ( 5% kans op drie weken)

Nog een keuze Keuze 3 80% kans dat u € 4000,-- kwijtraakt 92% van de respondenten koos voor A bij keuze 3. Bij keuze 4 koos 58% voor B.

Richard thaler http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3MV8dbPeHxs

Zoek een voorbeeld Zoek een voorbeeld van zogenaamde “Sunk Cost Fallacy”: Het effect dat verliesgevende investeringen of beleggingen niet worden gestaakt of afgestoten maar leidt tot gedrag dat men hier nog meer geld in investeert.

Volgende week: leren om te gaan met geld