(c) Marc de Graauw E-commerce, content en gebrek aan management Marc de Graauw SGML/XML User Group Congres 30 november 2000
(c) Marc de Graauw Wat komt aan de orde? Content Management in e-commerce is anders dan traditioneel CM Tools & technieken Denk decentraal, niet hiërarchisch
(c) Marc de Graauw Traditioneel CM (simpel model) Content Data Base CM beheersgroep standaarden - richtlijnen - supervisie au- teurs om- ge- ving publi- catie om- ge- ving
(c) Marc de Graauw Traditioneel CM (simpel model) Content Data Base CM beheersgroep standaarden - richtlijnen - supervisie scan / OCR legacy data conversie handmatig digitale media print WWW
(c) Marc de Graauw Traditioneel CM: kenmerken centrale opslag eenmalige conversie legacy / papier continue bijwerken door auteurs centrale coördinatie-afdeling één set standaarden & richtlijnen veelheid aan uitvoermedia
(c) Marc de Graauw e-commerce, een overzicht B2C: Business-to-Consumer –online folders en brochures –webwinkels –veilingen –“meta-winkels”: o.a. info en prijsvergelijking B2B: Business-to-Business –marktplaatsen –Supply Chain integratie
(c) Marc de Graauw B2C: metawinkels leveranciers XML HTML EDI HTML webwinkel koper integratie van informatie uit diverse bronnen
(c) Marc de Graauw B2C: metawinkels realtime aggregatie van informatie uit diverse kanalen toegevoegde waarde: prijsvergelijking, informatie, productvergelijking soms integratie met toeleveranciers, soms alleen “HTML-scraping” content: prijzen, productinfo, levertijden
(c) Marc de Graauw B2B: marktplaatsen leveranciers kopers - catalogus - order - RFQ
(c) Marc de Graauw B2B: marktplaatsen transparantere markt kopers en leveranciers in contact brengen inkoopproces stroomlijnen trend: consortia (Covisint, Transora etc.) trend: eBusiness brokers content: productcatalogi, prijscatalogi
(c) Marc de Graauw B2B: Supply Chain integratie - order - factuur - forecast
(c) Marc de Graauw B2B: Supply Chain integratie Supply Chain optimaliseren “collaborative planning” Enterprise Application Integration content: procesinformatie, productinformatie
(c) Marc de Graauw e-commerce: kenmerken meerdere betrokken organisaties geen centrale coördinerende afdeling soms zelfs geen keuze voor samenwerking integratie content uit diverse bronnen geen hiërarchische samenhang
(c) Marc de Graauw Trad. CM e-commerce CM een organisatie een opslag (idealiter) een opslagformaat (SGML of XML) eenmalige conversie centrale coördinatie een set standaarden & richtlijnen meer organisaties meerdere opslagen meerdere opslagformaten continue conversie decentrale coördinatie soms een standaard voor interfaces
(c) Marc de Graauw Eerste conclusie: CM in e-commerce is anders dan traditioneel CM
(c) Marc de Graauw Tools - gewenste functies ophalen/ontvangen van diverse formaten vertalen opslaan en beheren transport en routeren Enterprise Application Integration (EAI)
(c) Marc de Graauw Tools - leveranciers twee achtergronden leveranciers XML Databases: –toevoegen transport & routeren –toevoegen EAI leveranciers EAI –toevoegen opslag –toevoegen beheer
(c) Marc de Graauw Tools - leveranciers webMethods Vignette Tibco Extricity Netfish BEA eXcelon Oracle Microsoft e.v.a.
(c) Marc de Graauw Technologieën - algemeen HTTP, FTP, SMTP voor verzenden SSL, signatures voor veiligheid XML voor de content zelf XSLT voor vertalen
(c) Marc de Graauw Technologieën - specifiek XML-berichtvocabulaires: –xCBL, Biztalk, Rosettanet, ebXML Uitwisselingsprotocollen: –SOAP, ebXML Transport, UDDI Businessmodellering: –ebXML, tpaML, UDDI, Rosettanet PIPs Repositories: –Biztalk, ebXML Repository
(c) Marc de Graauw Relatie technologieën 1. upload Biz Model leverancier 2. download bericht-Schema 3. download Biz Model leverancier 4. download bericht-Schema uitwisselingsprotocol 5. verzend bericht Repository Schema’s berichten Biz modellen
(c) Marc de Graauw Tools & Technologieën? Tools: –te veel proprietary, te weinig open –CM DB leveranciers niet goed in EAI –EAI leveranciers niet goed in CM –het gaat wel heel snel Technologieën: –nog sterk gericht op gegevens, niet “content” –te veel op “architectuur”-niveau –veel is niet af!
(c) Marc de Graauw Tweede conclusie: Tools & technieken komen er aan maar zijn nog onvolledig
(c) Marc de Graauw Traditioneel CM belegd bij centrale afdeling een opslag (idealiter) een set standaarden en richtlijnen hiërachisch: de baas is de baas
(c) Marc de Graauw e-commerce CM geen centrale afdeling geen hiërachie dus: –zoeken naar beheermodellen –consensus bereiken
(c) Marc de Graauw Profiel deelnemers is er sprake van vrijwillige deelname? is er een overkoepelend gezaghebbend orgaan? is er geïnvesteerd? gelijksoortige of ongelijksoortige deelnemers? (vgl. Covisint)
(c) Marc de Graauw Beheer - issues hoe overeenstemming bereiken hoe uitwisselen van meta-beheer informatie te gebruiken standaarden & richtlijnen releasebeleid, versies kiezen: één standaard versus interfaces en vertaling
(c) Marc de Graauw Modellen voor beheer semi-hiërarchisch: centraal beslissend orgaan benoemen of kiezen W3C-model: indienen van voorstellen, uitwerken in werkgroepen, betalende deelnemers hebben stemrecht democratisch: meeste stemmen gelden open source: gezamenlijk ontwikkelen, in overleg releasen
(c) Marc de Graauw Methode 1. bepaal typologie deelnemers 2. maak beheersmodel (centraal / decentraal) 3. richt coördinatiegremia in 4. maak procedures en afspraken voor CM 5. vullen met content & draaien maar
(c) Marc de Graauw Derde conclusie: Denk decentraal, niet hiërarchisch
(c) Marc de Graauw Feedback is welkom
(c) Marc de Graauw Over de auteur Marc de Graauw is afgestudeerd in de filosofie en meer dan 10 jaar werkzaam in de IT, de laatste 3 jaar als onafhankelijk consultant. Specialismen zijn digitale gegevensuitwisseling, XML, e-commerce, en IT in sociale zekerheid en verzekeringen.