Vlaams Parlement – Commissie Binnenlands Bestuur 1 juni 2010 – Instituut voor de Overheid Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Joris Voets Dries De Herdt Strategische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Samenwerking en democratie
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Inforum Welkom Dit is een automatische voorstelling Gebruik de toets ‘Page Up’ of ‘PgUp’ van uw klavier als u sneller vooruit wil gaan. Gebruik de toets.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Cijfers en uitdagingen Luc Hamelinck. te veel te duur te traag … dynamisch? efficiënt? modern? klantgericht? …
Catalogus Groen Blauwe Diensten
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
netwerk organisatiebeheersing
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Inburgering in Vlaanderen
Regioscreening Verkennende vergadering Demervallei/Noord-Hageland 12 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Regioscreening Verkennende vergadering Brabantse Kouters 28 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
ELEMENTEN VOOR HET DEBAT OVER DE INTERNE STAATSHERVORMING VLAAMS PARLEMENT – COMMISSIE BINNENLAND 2 maart 2010 – Mark SUYKENS, VVSG-directeur.
De eerste honderd dagen van de lokale bestuurder - Lokaal mobiliteitsbeleid Erwin Debruyne stafmedewerker mobiliteit en wegenbeheer.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Organisatiecultuur.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Bestuurlijke verhoudingen en ontwikkelingen in Vlaanderen
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Subsidiebeleid Barendrecht
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Gemeenteraden en algemene besturen in control D.J. Elzinga.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Digitaal Archief Vlaanderen Het hobbelige pad naar duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Tijdlijn Inspiratiesessies
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Het E-depot van Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Vlaams Parlement – Commissie Binnenlands Bestuur 1 juni 2010 – Instituut voor de Overheid Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Joris Voets Dries De Herdt Strategische visie op de interne staatshervorming

Probleemdefinitie ProbleemclustersConcreet Structurele problemen-Te veel bestuurslagen -Te veel semi-bestuurlijke circuits -Beperkte draagkracht lokale besturen Bevoegdheidsproblemen-Niet homogene pakketten -Te veel gekoppelde dossiers -Versnipperde verantwoordelijkheid Procesproblemen-Te lange ketens -Gebrekkig ketenbeheer

Oplossingsstrategieën Document/auteursStructurele oplossing Bevoegdhei ds- oplossing Procesoplossing Rapport CabusStadsregio’sProvincievrij Rapport Voets/Wayenbergh Kader voor interbestuurlijke samenwerking Regeringsverklaring o.a. Twee lagen logica Gesloten takenpakket provincies Administratieve vereenvoudiging Advies VLABESTRegioscreening Commissie Berx/Sauwens Inkorten investeringsdoorlooptijd

Welke ambitie? Procesoplossingen en/of Bevoegdheidsoplossingen en/of Structuuroplossingen

Kader interne staatshervorming Doelstellingen VIA 2020 Rapport commissie efficiënte en effectieve overheid 2009 Regeerakkoord Beleidsnota Binnenlands bestuur en stappenplan VLABEST-advies

Geen kerntakendebat bis Interne staatshervorming ≠ kerntakendebat KerntakendebatInterne staatshervorming OpzetBreed debat over bestuurlijke indeling Inkorten van punctuele beleidsketens per beleidsdomein WerkwijzeAfweging tussen bestuurslagen op basis van ideologische principes Zoeken naar de geschikte architectuur voor de uitvoering van bestaande en toekomstige activiteiten vanuit het streven naar een slagkrachtige overheid DoelBevoegdheidsherverdelingΣt+1 < Σt

Open onbeperkt Gesloten beperkt Niet rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Rechtstreeks democratisch gelegitimeerd

Open onbeperkt Gesloten beperkt Niet rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Vlaams autonomie Provinciale autonomie Gemeentelijke autonomie Intercommunales voor streekontwikkeling Politiezones Brandweerzones Medebewind Gedeconcentreerde diensten Andere intercommunales Semi-bestuurlijke circuits Agentschappen

Open onbeperkt Gesloten beperkt Niet rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Intercommunales voor streekontwikkeling … Politiezones Brandweerzones … + Differentiatie + Labofunctie - Coördinatieproblemen (overlappingen enz.) + Uniformiteit + Specialisatie - Risico op bestuursblindheid + Politiek primaat + Aanspreekbaarheid + Draagvlak - Politisering + Professionaliteit - Beperkte aanspreekbaarheid Vlaams autonomie Provinciale autonomie Gemeentelijke autonomie Medebewind Gedeconcentreerde diensten Andere intercommunales Semi-bestuurlijke circuits Agentschappen …

Open onbeperkt Gesloten beperkt Niet rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Vlaamse autonomie Provinciale autonomie Gemeentelijke autonomie Intercommunales voor streekontwikkeling Politiezones Brandweerzones Feitelijke percentage versus normatief percentage % ? Medebewind Gedeconcentreerde diensten Andere intercommunales Semi-bestuurlijke circuits Agentschappen

Enkele cijfers... Aantal gemeenten308 Aantal intercommunales63 opdrachthoudende verenigingen 28 dienstverlenende verenigingen Projectverenigingen? Interlokale verenigingen? (2008) Aantal semi-bestuurlijke circuits Variërend tussen de 370 en de 600 Aantal gedeconcentreerde diensten Meer dan 65 Politiezones118 politiezones (2008) BrandweerzonesNaar 19?

Illustratie van bevoegdheidsverdeling VlaamsProvinciaalLokaal Ruimtelijke ordening xxx Jeugdxxx Sportxxx Beheer van waterlopen xxx

Voorbeeld van transfers VlaamsProvinciaalLokaal Beleidsketen 1+-- Beleidsketen 2-+- Beleidsketen 3--+

Essentie Inkorten van beleidsketens en wegwerken van dubbel beleid met als resultaat: Σ t+1 < Σ t

Schrappen, verschuiven en clusteren Schrappen  Schrappen van overbodige activiteiten  Schrappen van overbodige stappen in procedures Verschuiven  Transfers van activiteiten tussen overheidsniveaus (Σt+1 < Σt) Clusteren  Vereenvoudiging van de interveniërende bestuurslagen  Samenvoegen van activiteiten en structuren

Te hanteren principes (slagkrachtige overheid) Besparingen (Zuinigheid) Optimaliseren van de ratio input/output (Efficiëntie) Verbeteren van dienstverlening en beleid (Kwaliteit en effectiviteit) Verhogen van de transparantie Responsabiliseren van het politiek en ambtelijk niveau (Politiek primaat en Legitimiteit) Verminderen van administratieve overlast (Administratieve vereenvoudiging)

Open onbeperkt Gesloten beperkt Niet rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Rechtstreeks democratisch gelegitimeerd Doelmatigheid en democratie Principes uitgezet

Historisch voorbeeld: wegenonderhoud Probleemstelling: Het beheer van de wegen gespreid over 3 overheidsniveaus zorgde voor coördinatieproblemen (bv. 3 strooiwagens) en gebrek aan aanspreekbaarheid bij gebrekkig onderhoud Oplossing: Transfer van provinciale wegen naar het Vlaams Gewest en naar de gemeenten Succesfactor: Niet opgelost volgens de filosofie van het kerntakendebat, maar volgens de filosofie van de interne staatshervorming

Historisch voorbeeld: wegenonderhoud Gewestwegen Provinciewegen Gemeentewegen Probleempunten - Gebrek aan efficiëntie - Gebrek aan coördinatie - Gebrek aan aanspreekbaarheid

Historisch voorbeeld: wegenonderhoud Gewestwegen Gemeentewegen + Toename efficiëntie + Verhoogde coördinatie + Grotere aanspreekbaarheid - ?  Oplossingsstrategie: Transfer van provinciale wegen naar het Vlaams Gewest en naar de gemeenten

Voorbeeld vandaag (1): Beheer recreatiedomeinen Probleemstelling: Het beheer van recreatiedomeinen is verspreid over 3 overheidsniveaus. Deze spreiding is niet overal efficiënt en weinig gecoördineerd. De schaal van de domeinen overstijgt soms de draagkracht van de beherende overheid.

Voorbeeld vandaag (1): Beheer recreatiedomeinen Vlaamse recreatiedomeinen Provinciale recreatiedomeinen Gemeentelijke recreatiedomeinen Probleempunten - Gebrek aan efficiëntie - Gebrek aan coördinatie

Voorbeeld vandaag (2): Aanleg van bovenlokale fietspaden Probleemstelling: Voor de aanleg van fietspaden op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) ontvangen lokale besturen een subsidie van 40% via de Vlaamse overheid en 40% via de provincies (een euro voor een euro).

Voorbeeld vandaag (2): Aanleg van bovenlokale fietspaden 40% Vlaamse subsidiëring 40% provinciale subsidiëring Aanleg fietspaden i.k.v. BFF Probleempunten - Administratieve overhead - Langere procedures - Gebrek aan efficiëntie

Voorbeeld vandaag (2): Aanleg van bovenlokale fietspaden 80% provinciale subsidiëring Aanleg fietspaden i.k.v. BFF + Bezuiniging door minder administratieve overhead + Kortere procedures + Toename efficiëntie - Kwaliteit dient bewaakt te worden (via PAC) - Aansluiting tussen provinciale netwerken  Vrije denkoefening: Overdracht van het fietsfonds naar de provincies. De provinciale auditcommissie (PAC) staat in voor een objectieve kwaliteitstoets

Voorbeeld vandaag (3): Mantelzorgfinanciering Probleemstelling: In het kader van de betoelaging van mantelzorg zijn zowel de Vlaamse overheid, de provinciale overheden als de lokale overheden betrokken. Via de Vlaamse zorgverzekering kunnen zorgbehoevenden een vergoeding krijgen voor mantelzorg. Daarnaast keren sommige provincies en sommige gemeenten premies uit volgens zelf vastgestelde voorwaarden.

Voorbeeld vandaag (3): Mantelzorgfinanciering Vlaamse zorgverzekering Provinciale mantelzorgpremies Lokale mantelzorgpremies Probleempunten - Gebrek aan transparantie - Gebrek aan efficiëntie door overlap - Gebrek aan coördinatie van het aanbod - Rechtsongelijkheid tussen gemeenten en provincies - Mogelijke lacunes

Voorbeeld vandaag (3): Mantelzorgfinanciering Vlaamse zorgverzekering + Verhoogde transparantie + Grotere efficiëntie door minder overlap + Schaalvoordeel + Gelijke behandeling - Cliëntgerichtheid?  Vrije denkoefening: Lokale en provinciale zorgpremies schrappen en toevoegen aan de Vlaamse zorgverzekering

Probleemdefinitie bis ProbleemclustersConcreet Structurele problemen-Te veel bestuurslagen -Te veel semi-bestuurlijke circuits -Beperkte draagkracht lokale besturen Bevoegdheidsproblemen-Niet homogene pakketten -Te veel gekoppelde dossiers -Versnipperde verantwoordelijkheid Procesproblemen-Te lange ketens -Gebrekkig ketenbeheer

Drie ingangen naar hervorming

Succes- en faalfactoren Politieke noodzaak om op alle bestuurslagen + en – te hebben Platform waarop op een transparante manier som Σt+1 < Σt kan uitgeschreven worden Alle bestuurslagen zijn bereid om over substantiële zaken te spreken en niet over details (substantiële pakketten) Aantoonbare meerwaarde voor burgers/bedrijven/gebruikers