De Algemene Administraties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Organisatieboek FOD Financiën Deel 1: Organisatiestructuur
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Toelichting bij projectorganisatie
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
10 tips voor een gouden start Groeitips
10/07/2002 Organisatieboek FOD Financiën Deel 2: Personeelsinzet.
Georges Carlens, Administrateur-generaal
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Opleiding voor schoolsecretariaten
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Organisatiestructuur
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Informatie FOD Volksgezondheid Stand van zaken : Finhosta (oktober 2012)
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Patrimonium diensten & Niet-fiscale Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Rechtszekerheid.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Particulieren.
Organisatiestructuur
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 OrganisatiestructuurPatrimoniumdocumentatie Opmetingen & Waarderingen.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
Resultaten Subcomité Research & Development Projecten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie VOI - 29 januari 2004.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Fraudebestrijding.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
User management voor ondernemingen en organisaties
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
BEHEER ENQUÊTES Opvragen en verwerken van gegevens.
Informatieplattegrond
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Tussenstand Financien Decentralisaties NAAR DE SITUATIE 10 JUNI 2014.
Nieuwe structuur administratie der douane en accijnzen
Werken bij AADA Structuur van de administratie Jobaanbod Profiel – vereisten.
Financiële Markten en Diensten
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
Functiefamilies Vlaamse overheid
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Onthaaldag AA Fiscaliteit
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Vennootschapsbelasting voor overheden A. Tolsma MSc Adviseur financiën GRD.
Help! Worden een klokkenluider BP Holdings. Een klokkenluider is een persoon die de openbare of autoriteiten informeert over vermeende wangedrag plaatsvindt.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Welkom bij de FOD Financiën Infosessie van 9 juni 2016 Douanier & Bachelor shift AA Douane en Accijnzen.
SUPPORT WHAT ? HOW ? EXECUTION Diensten van de Administrateur-generaal
Douanier & Bachelor shift
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Organogram gemeente Bunnik
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Standaarschalen en registratie projectuitvoering
Organogram Algemeen Directeur
Organogram gemeente Bunnik
Loopbaanpaden Een verkenning.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De Algemene Administraties Administratie van de Fiscaliteit Administratie van de Douane en Accijnzen Administratie van de Inning en Invordering Administratie van de strijd tegen de Fiscale Fraude Administratie van de Patrimoniumdocumentatie Administratie van de Thesaurie

De Algemene Administratie van de Fiscaliteit Particulieren KMO Grote Ondernemingen

Organisatieschema Centra Particulieren Gewestelijk Administrateur Particulieren … Afdelingshoofd Dienstverlening aan de burgers Afdelingshoofd Gestandaardiseerde verwerking Afdelingshoofd Specifieke behandeling … … … Omvat : loontrekkers,vervangingsinkomsten,gepensioneerden,bedrijfsleiders, vennoten en bestuurders met integratie van eigen geschillendienst Vooropgesteld : 18 centra 1 nationaal centrum opsporingen (nat. en locale activiteiten) samenwerkingsprotocol met de 3 pijlers totaal : 19 gewestelijke administraties Teamchef Specifieke behandeling (incl. Geschillen) Teamchef Front Office Teamchef Gestandaardiseerde verwerking

Organisatieschema N-2 KMO Directeur- Generaal KMO N-2 Directeur Management Ondersteuning Directeur Doelgroepen Strategie … Gewestelijk Administrateur Buitenlanders N-3 Omvat : kleine en middelgrote ondernemingen,zelfstandigen en VZW's 27 centra 1 buitenlanders totaal : 28 gewestelijke administraties (cfr. Identieke structuur particulieren afdelingshoofd met daaronder teamchefs)‏ N-3 Gewestelijk Administrateur KMO 1 centrum 27 centra

Organisatieschema Gewestelijke Directie KMO Gewestelijk Administrateur KMO … … Afdelingshoofd Dienstverlening aan de burgers Afdelingshoofd Gestandaardiseerde Verwerking (*) Afdelingshoofd Specifieke Behandeling … … … Teamchef Front Office Teamchef Dienstverlening Teamchef Specifieke Behandeling (incl. Geschillen) (*): Kan eventueel voor meerdere centra samen georganiseerd worden. De scanningsoperaties kunnen hier eventueel aan toegevoegd worden

Organisatieschema N-2 Grote Ondernemingen Directeur- Generaal Grote Ondernemingen N-2 Directeur Management ondersteuning Directeur Doelgroepen Strategie Afdelingshoofd Operationele expertise Afdelingshoofd Doelgroepen-beheer Afdelingshoofd Financiële expertise Afdelingshoofd Gegevensbeheer Opmerking :de n-3 zullen een andere benaming krijgen per activiteitscode (sector) Gewestelijk Administrateur GO Sector X 7 centra

Gewestelijk Administrateur GO Sector X Organisatieschema Gewestelijke Directie GO Gestandaardiseerde verwerking Gewestelijk Administrateur GO Sector X Afdelingshoofd Gestandaardiseerde verwerking * Afdelingshoofd Sector X … Teamchef Dienstverlening aan de burger Sector X … Teamchef Spec. behandeling (incl. Geschil.) Sector X

De Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen

Organisatieschema N-2 Douane & Accijnzen Douane & Accijzen Management ondersteuning Doelgroepen strategie Operationele expertise Doelgroepen beheer Financiële expertise Gegevensbeheer Labo EOGFL … Onderzoek & Opsporing Enig kantoor N-3 N-3 Gewestelijke Centra 1 centrum 1 centrum 7 centra

De Algemene Administratie van Inning & Invordering

Organisatieschema (N-2) Invordering Directie Management ondersteuning Directie Doelgroepen Strategie Afdelingshoofd Operationele expertise Afdelingshoofd Doelgroepen-beheer Afdelingshoofd Financiële expertise Afdelingshoofd Gegevensbeheer Extern Correspondenten Rekenhof Extern Correspondenten Andere Overheden Extern Correspondenten Thesaurie Inschakeling telefonisch debiteurenbeheer Nationaal Centrum Inning N-3 Nationaal Centrum Invordering Fraudebestrijding & GO N-3 Centrum Invordering 1 centrum 14 centra 1 centrum

Organisatieschema regionale Centra Invordering Gewestelijk Administrateur Centrum Invordering - Toezichts- ambtenaren … Afdelingshoofd Invordering … Teamchef Dienstverlening aan de Burger Teamchef Juridische Zaken & Administratieve Geschillen Teamchef Inputbeheer Invordering Teamchef Invordering

De Algemene Administratie van de strijd tegen de Fiscale Fraude

Organisatieschema N-2 Fraudebestrijding Directeur-Generaal Fraudebestrijding N-2 Management ondersteuning Federaal Administrateur Nationaal Centum Fraudebestrijding Omvat : o.a. de huidige BB 4 centra met algemene bevoegdheid 1 nationaal totaal : 5 gewestelijke administratiesI Gewestelijk Administrateur Fraudebestrijding

De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie Administratie van de Patrimoniumdiensten Administratie Opmetingen en Waarderingen Administratie Informatieverzameling Administratie Rechtszekerheid Administratie Niet-Fiscale Invordering

Organisatieschema (N-2) Patrimoniumdiensten & Niet-Fiscale Invordering Centrum Patrimoniumdiensten 3 centra 0 centra

De Algemene Administratie van de Thesaurie Administratie Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden Administratie Financiering van de Staat en Financiële markten Administratie Betalingen

Directe inzet op processen Definitie van een VTE Werkregime Een VTE (voltijds tijd equivalent) is een tijdseenheid die overeenkomt met de tijd die een persoon met een 100% werkregime besteedt aan directe en indirecte inzet. Een VTE wordt bijgevolg berekend als volgt: 1 VTE = 365 dagen per jaar – 104 weekend-dagen - afwezigheden Met een werkweek van 38 uren komt dit overeen met 1.983,6 uren per jaar, verminderd met de afwezigheden. Wanneer een aantal VTE’s wordt berekend vanuit de directe inzet die nodig is om de processen te voeren, komt dit resultaat overeen met het aantal voltijdse medewerkers die men nodig zou hebben om deze processen te voeren. Om dit resultaat om te zetten naar een aantal personen, moet nog een correctiefactor worden toegepast voor het gemiddelde werkregime voor de FOD Financiën. Op basis van een analyse van de huidige werkregimes is deze correctiefactor voor de FOD Financiën bepaald op een gemiddelde van 9%. Deze gemiddelde correctiefactor is gebruikt om “To-Be” VTE’s om te rekenen naar “To-Be” aantallen personeelsleden. Afwezigheid VTE Indirecte inzet Algemeen Specifiek Directe inzet op processen

Afwezigheden en standaard voor VTE Directe inzet op processen Werkregime Afwezigheden omvatten: Syndicaal verlof Ziekteverlof en afwezigheid t.g.v. een ongeval Bevallingsverlof Dienstvrijstellingen Omstandigheidsverlof Compensatie Detacheringen Feestdagen Verlofdagen Op basis van de statistische gegevens voor het Ministerie van Financiën in het jaar 2000, werden de afwezigheden bepaald op een gemiddelde van 61 dagen per jaar. Dit betekent dat een VTE wordt bepaald als 200 dagen of 1.520 uren per jaar. Afwezigheid VTE Indirecte inzet Algemeen Specifiek Directe inzet op processen

Directe inzet op processen Indirecte en directe inzet (1) Indirecte inzet omvat activiteiten zoals vorming, doornemen van instructies en syllabi, koffiepauzes, teamvergaderingen, functioneringsgesprekken, infosessies en recepties, enz. Dit zijn, met andere woorden, alle activiteiten die niet rechtstreeks aan de uitvoering van een functioneel proces kunnen worden gekoppeld. Op basis van statistische gegevens voor het Ministerie van Financiën en enkele inschattingen, is deze algemene indirecte inzet bepaald op 26 dagen per jaar (of 13% van één VTE). Bovenop deze algemene indirecte inzet kan in sommige gevallen nog een toeslag komen voor specifieke indirecte inzet. Dit is indirecte inzet die specifiek is voor een bepaalde functie of een bepaald deel van de organisatie. Sommige ambtenaren bij de Douane, bijvoorbeeld, hebben een specifieke indirecte inzet te wijten aan vorming voor het omgaan met vuurwapens. Deze specifieke indirecte inzet is in principe steeds gelijk aan nul tenzij de werkgroepen voor bepaalde functies een toeslag hebben geïdentificeerd. Werkregime Afwezigheid VTE Indirecte inzet Algemeen Specifiek Directe inzet op processen

Directe inzet op processen Indirecte en directe inzet (2) De directe inzet, tenslotte, is de tijd die een VTE kan besteden aan de uitvoering van taken binnen functionele processen. Deze directe inzet (of netto productieve tijd) is gelijk aan 174 dagen of 1.322,4 uren per VTE (tenzij er een toeslag is geïdentificeerd voor specifieke indirecte inzet. Dan dient de directe inzet met deze toeslag te worden verminderd). Teneinde de benodigde VTE’s te berekenen vanuit de uitvoeringstijd nodig voor de verschillende taken van de functionele processen, werd rekening gehouden met de indirecte inzet zoals hierboven gepresenteerd. Werkregime Afwezigheid VTE Indirecte inzet Algemeen Specifiek Directe inzet op processen

Overzicht Werkregime Afwezigheid Indirecte inzet 261 dagen Afwezigheid VTE 1 VTE = 200 dagen of 1.520 uren 100% Indirecte inzet Algemeen 26 dagen algemene indirecte inzet of 13% van 1 VTE 174 dagen of 1.322.4 uren 87% Specifiek Directe inzet op processen Specifieke indirecte inzet is afhankelijk van de functie. Indien geen specifieke indirecte inzet kan worden geïdentificeerd, is deze gelijk aan nul.

Personeelsinzet To Be