Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen
Inhoud: Introductie de Woningstichting Ontwikkeling van systeembeheer Waarvan buikpijn? Rennie maatregelen Wat blijft er over Kosten Gevolgen Voor- en nadelen van de keuze Tot slot
Introductie van de Woningstichting Een van twee corporaties in Wageningen Ruim 5500 woningen, garages en bedrijfspanden Eenzijdig bezit (hoogbouw jaren 60-70) Ondernemingsplan Herstructureringsopgave Gericht op klant, maar ook op efficiency ICT-plan ICT geen kerncompetentie, maar strategisch van belang Geen eigen ICT afdeling ICT onderdeel van afdeling F&C Doel ICT: Beschikbaarheid Continuïteit Bij de tijd blijven Hulpmiddel om bedrijfsdoel te halen
Ontwikkeling systeembeheer voor ’99doen het erbij “hobbyisme” 1999uitbesteding 1e fase (inlenen uren) 2001uitbesteding 2e fase (sla) 2002ICT-plan diverse projecten TCO 2006op zoek naar andere beheerpartij 2007nieuw concept samen met NCCW 2008“uit het stopcontact” ontzorgd
Waarvan buikpijn? Weinig ervaring met applicaties uit de branche Flexibiliteit van de partner Lange doorlooptijd van changes Geen oplosverplichting Relatief duur Back-up gaat nog te vaak fout Beheer vd firewall is erg specialistisch Koeling van de servers Welke MS licenties Internet lijn
Rennie maatregelen: Uitbesteding Hardware Server software Monitoren van het systeem Betrouwbare partner SLA Afspraken over oplostijden ipv reactietijden Afspraken over beschikbaarheid Contract Meer klantgericht
Wat blijft over: Eindverantwoordelijkheid Ontwikkelingen volgen Beheer relatie ipv systeem Interne helpdesk Applicatiebeheer Beheer van randapparatuur
Voordelen: |Nadelen: Continuïteit Verstand van beheer Verstand van branche Sla biedt duidelijkheid Minder zorgen Uitwijkmogelijkheid Minder afhankelijk eigen personeel Duidelijk contract Vaste kosten Oplostijden ipv reactie Je ziet wat het kost Data buiten de deur ligt soms gevoelig Je bent niet de enige Snelheid van oplossen Afhankelijk van partner Je wordt beheerder van relatie ipv systeem
Kosten + / - € 135,- Per maand, Per medewerker, Afhankelijk van de variant Inclusief Exclusief
Gevolgen Beheer vd relatie Beheer vd verwachtingen Maak duidelijke afspraken en beheer die
Conclusie: ICT uit het stopcontact Tevreden medewerkers Minder zorgen
Vragen? Zie ook: