Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden
Het probleem “De problemen op de huidige oost-west- verbinding zijn groot. De N206 kan het vele (vracht)verkeer niet aan. Op de knelpunten, zoals het Leidse Lammenschansplein en de knoop Leiden-West staan dagelijks files en opstoppingen. Omwonenden hebben last van slechte luchtkwaliteit en geluidshinder”.
Verkeerstellingen gemeente Leiden Willem de Zwijgerlaan Zijlbrug Haarlemmerweg Churchilllaan Voorschoterweg Telderskade
Gemeente Leiden: Ca. 90% van het verkeer op de Churchilllaan heeft herkomst en bestemming in Leiden. Slechts ca. 10% is doorgaand, en dan ook nog deels richting Voorschoten.
Verkeerstudie Oostelijke Ringweg: effect plan Churchillavenue -De doorgaande route via de Lammenschansweg- Hooigracht-Langegracht wordt sterk ontlast (-20%) door de nieuwe verbinding. -Verder daalt het aantal motorvoertuigpassages op de Hoge Rijndijk. -Op het Lammenschansplein zien we een zeer sterke afname van de verkeersstromen als gevolg van realisatie van de Churchill Avenue. Zo daalt de intensiteit op de Voorschoterweg (ten westen van het plein) met ongeveer 60%. -Meer richtingVoorschoten zien we echter de aantrekkende werking van de Churchill Avenue op de Voorschoterweg (+10%). De corridor Leidseweg/Haagweg wordt hierbij wel ontlast.
Verkeerstudie Oosterlijke Ringweg: effect RijnlandRoute -Realisatie van de RijnlandRoute resulteert in soortgelijke effecten als de ChurchillAvenue. Opnieuw wordt het wegennetwerk van Leiden en Leiderdorp ontlast als gevolg van realisatie van de nieuwe verbinding tussen de twee snelwegen. -Wel wordt geconcludeerd dat deze daling van de intensiteit in het algemeen iets lager ligt dan bij de Churchill Avenue. Wanneer we de ligging van beide verbindingen bekijken is dit verschil plausibel. De Churchill Avenue zal voor meer Leidse en Leider- dorpse reizigers een alternatief bieden dan de RijnlandRoute.
Kosten beheer en onderhoud ten onrechte niet in beeld gebracht! Bij de vergelijking van kosten heeft de provincie ten onrechte alleen rekening gehouden met investeringskosten en niet met die van beheer en onderhoud. De kosten van beheer en onderhoud zijn bij de keuze voor de ChurchillAvenue aanzienlijk lager en komen voor rekening provincie en niet de gemeente.
Onjuiste vergelijking in MER Bij realisatie van Zoeken naar Balans treedt er langs twee tracés geluidhinder en luchtverontreiniging op. Bij de ChurchillAvenue slechts langs één tracé. De provincie laat bij Zoeken naar Balans de blijvende geluidhinder en luchtverontreiniging langs de Lelylaan en de Churchilllaan onterecht buiten beschouwing.
Conclusies *De ChurchillAvenue levert de beste bijdrage aan de oplossing van de Leidse verkeersproblemen. *Zoeken naar Balans leidt tot extra verkeersbelasting knooppunt Leiden-West, milieuoverlast langs twee tracés i.p.v. één en ongewenste ruimtelijke aantasting (Oostvlietpolder, landgoed Berbice, sportvelden Voorschoten, Ommedijksepolder). *De kosten van beheer en onderhoud zijn bij de ChurchillAvenue aanzienlijk lager en komen ten laste van de provincie.