Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Team Churchill Avenue 23 augustus 2011 Presentatie Stevenshof.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
6 april 2010, v.d. Pol & Klimbie Presentatie voor de EVO.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Beheer en exploitatie binnensportaccommodaties
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
Omwonenden- Vereniging Project Haaksbergerstraat- Blekerstraat 0 Inhoud: 1.Bouwplan 2.Tijdsbeloop 3.Bestemmingsplan 4.Zienswijzen 5.Omwonenden vereniging.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Kwaliteit van leven in Limburg
De zee. Ecologie Economie Maatschappij Olielozingen Luchtverontreiniging Constante druk op het zee systeem Ecologie Economie Maatschappij Visserij.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Start.
Documenten Verkeerscentrum
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Mm-dd-yy | 1 › Dirk Strijker › Mansholt leerstoel RuG – Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen Veranderende markten en platteland Dag van LTO Noord provincie.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Horizontaal en Verticaal alignement
BESPAREND EXPLOITEREN Inzet van instandhoudingsmiddelen in een Meerjaren Exploitatie Plan - Opsporen van quick wins door energiemonitoring - Duurzame vervangingsinvesteringen.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Grote opdracht Optimalisering Roel Wijgers MSc CQM Eindhoven
2 e Ontsluiting Stiphout I pagina 2 e ontsluiting Stiphout Aanleiding De Dorpsstraat is momenteel de enige weg waarmee de kern Stiphout ontsloten.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Europaplein.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
“Gebiedsontwikkeling met RuimteResultaat® voor eigenaar, gebruiker en omgeving” Stan Roestenberg20 januari 2011.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Programma van vanavond:
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Iepen Cabralstraat Informatieavond 2 sept Ontwerpproces Cabral en Vespuccistraat 2011 Project voorgedragen als Shared Space Project Maart 2012Eerste.
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
Stichting van GOL naar Beter
Presentatie van Roos & Isis
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
1 VAN VISIE NAAR UITVOERINGSPROGRAMMA regiobijeenkomsten maart/april 2016 Truus Steenbruggen Provincie Fryslân.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
1 ° i n f o a v o n d _ w o o n u i t b r e i d i n g s g e b i e d G e l l i k _ 20/
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Gezondheid & de Omgevingswet
Tijdelijke woningen gemeente Leiden
RijnlandRoute 1 november 2012 Welkom en kennismaking
Welkom.
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
en waarom met de aanleg van de N207-Zuid het tegendeel wordt bereikt
Bridge onder begeleiding
Transcript van de presentatie:

Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden

Het probleem “De problemen op de huidige oost-west- verbinding zijn groot. De N206 kan het vele (vracht)verkeer niet aan. Op de knelpunten, zoals het Leidse Lammenschansplein en de knoop Leiden-West staan dagelijks files en opstoppingen. Omwonenden hebben last van slechte luchtkwaliteit en geluidshinder”.

Verkeerstellingen gemeente Leiden Willem de Zwijgerlaan Zijlbrug Haarlemmerweg Churchilllaan Voorschoterweg Telderskade

Gemeente Leiden: Ca. 90% van het verkeer op de Churchilllaan heeft herkomst en bestemming in Leiden. Slechts ca. 10% is doorgaand, en dan ook nog deels richting Voorschoten.

Verkeerstudie Oostelijke Ringweg: effect plan Churchillavenue -De doorgaande route via de Lammenschansweg- Hooigracht-Langegracht wordt sterk ontlast (-20%) door de nieuwe verbinding. -Verder daalt het aantal motorvoertuigpassages op de Hoge Rijndijk. -Op het Lammenschansplein zien we een zeer sterke afname van de verkeersstromen als gevolg van realisatie van de Churchill Avenue. Zo daalt de intensiteit op de Voorschoterweg (ten westen van het plein) met ongeveer 60%. -Meer richtingVoorschoten zien we echter de aantrekkende werking van de Churchill Avenue op de Voorschoterweg (+10%). De corridor Leidseweg/Haagweg wordt hierbij wel ontlast.

Verkeerstudie Oosterlijke Ringweg: effect RijnlandRoute -Realisatie van de RijnlandRoute resulteert in soortgelijke effecten als de ChurchillAvenue. Opnieuw wordt het wegennetwerk van Leiden en Leiderdorp ontlast als gevolg van realisatie van de nieuwe verbinding tussen de twee snelwegen. -Wel wordt geconcludeerd dat deze daling van de intensiteit in het algemeen iets lager ligt dan bij de Churchill Avenue. Wanneer we de ligging van beide verbindingen bekijken is dit verschil plausibel. De Churchill Avenue zal voor meer Leidse en Leider- dorpse reizigers een alternatief bieden dan de RijnlandRoute.

Kosten beheer en onderhoud ten onrechte niet in beeld gebracht! Bij de vergelijking van kosten heeft de provincie ten onrechte alleen rekening gehouden met investeringskosten en niet met die van beheer en onderhoud. De kosten van beheer en onderhoud zijn bij de keuze voor de ChurchillAvenue aanzienlijk lager en komen voor rekening provincie en niet de gemeente.

Onjuiste vergelijking in MER Bij realisatie van Zoeken naar Balans treedt er langs twee tracés geluidhinder en luchtverontreiniging op. Bij de ChurchillAvenue slechts langs één tracé. De provincie laat bij Zoeken naar Balans de blijvende geluidhinder en luchtverontreiniging langs de Lelylaan en de Churchilllaan onterecht buiten beschouwing.

Conclusies *De ChurchillAvenue levert de beste bijdrage aan de oplossing van de Leidse verkeersproblemen. *Zoeken naar Balans leidt tot extra verkeersbelasting knooppunt Leiden-West, milieuoverlast langs twee tracés i.p.v. één en ongewenste ruimtelijke aantasting (Oostvlietpolder, landgoed Berbice, sportvelden Voorschoten, Ommedijksepolder). *De kosten van beheer en onderhoud zijn bij de ChurchillAvenue aanzienlijk lager en komen ten laste van de provincie.