Individueel leren op maat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Variëren en arrangeren met leermateriaal
Advertisements

Digitale leermiddelen
Excel in het voortgezet onderwijs
Kijk op praktijk zó moet het!.
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Systematische Natuurkunde
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Omgaan met de leermiddelendiscussie
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Klankbordgroep Proefopstelling Linked Data 2.0 Eindexamens
Intersectoraal Klas 3.
Wouter Tinbergen Digischool / Kennisnet Natuur-/sterrenkunde
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
De 10e editie havo-vwo OB.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
Beoordelen met behulp van rubrics
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Een netwerk van scholen die gepersonaliseerd leren invoeren
(Re)arrangeren e-klassen met Wikiwijs Maken
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
Customize!.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Bijeenkomst September 2015
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
WELKOM Voorlichting Keuze 2 VMBO KADER Decaan SME KEUZE Deze presentatie via magister thuis te bekijken. Magister-ELO-ML.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Presentatie EduCheck SOML
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Docentvaardigheden ICT
Variant 1: Aanbieder als arrangeur
Gepersonaliseerd leren
Informatieavond Schooljaar
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Bewijs: de eigenschap van overstaande hoeken
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Bewijs: de eigenschap van een buitenhoek van een driehoek
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

Individueel leren op maat De leerling volgt op het Hondsrugcollege een maatwerktraject dat voortdurend rekening houdt met zijn leervoorkeuren en zijn feitelijke voortgang. "Onder water" put het ICT-systeem daarbij uit een database van leermateriaal. De docent krijgt via het dashboard inzicht in de voortgang per leerling. Op basis van het profiel (profiling) doet het systeem een voorstel voor het volgende leermateriaal (recommendation) en kan de docent ingrijpen. En dat allemaal op de Ipad. Nico Verbeij laat zien hoe het werkt, legt uit wat er allemaal voor nodig is en hij deelt de eerste ervaringen van de docenten. Paul Westeneng (Lopexs) Kees Versteeg (Hondsrugcollege) Nico Verbeij (ECK-programma)

Optimale individuele leermiddelenmix De Methode Eigen materiaal Open leermateriaal Nico - Hoe zorgen we voor de optimale leermiddelenmix die het mogelijk maakt de individuele lerende zo effectief mogelijk te laten leren? - Kennisnet, SLO en GEU werken hiertoe met elkaar samen in het programma Educatieve contentketen.

Architectuur zoeken en vinden t.b.v. arrangeren Methodesite ELO / Leersystemen Zoekportalen Metadata Edurep Nico Aanbieder A Leermaterialen Metadata Aanbieder C Aanbieder B Leermaterialencollecties 3

Vakinhoudspecificatie Vakkern Subkern Onderwerp Meten en meetkunde Rekenen in de meetkunde Metriek stelsel Lengte, omtrek, oppervlakte en inhoud Hoeken Vaktaal hoeken en symbolen Vormen en Figuren Kijken Construeren Nico Onderwijsbegrippenkader SLO: Leerplan in beeld

Scenario’s zoeken en arrangeren Via de methode Via een zoekportaal / ELO Via een adaptief leersysteem Nico

Proefimplementaties Proefimplementatie Vak(ken) School Tools 1. ThiemeMeulenhoff Ak KSE, Ettenleur Hondsrugcollege, Emmen ELO: Magister 2. Leren op Maat Wis Hondsrugcollge, Emmen ELO: PulsOn 3. VO-content ONC, Zoetermeer College Den Hulster, Venlo Diverse 4. SLO Leerplan in beeld Wis + Ak Edisoncollege, Apeldoorn 5. Its learning Coornhert, Haarlem Loc@t, Zwijndrecht ELO: itslearning 6. Wikiwijs zoeken Zernike college, Groningen VO-content: Breuken algemeen.

Tom tom analogie

Demo PulseOn November 2012

Het startscherm. In deze demo is de ingelogde leerling en docent tegelijkertijd. In werkelijkheid ziet een docent andere tegels dan een leerling. Een docent kan bijvoorbeeld de voortgang van een groep leerlingen bekijken. Een leerling kan alleen zijn of haar eigen voortgang bekijken.

In “Mijn voortgang” ziet de leerling hoe het staat met Biologie. De helft van de oefeningen is gedaan. Het niveau is hoog. De bol is groot. De leerling besteed ruim de tijd aan dit vak.

Eén niveau dieper ziet de leerling hoe het gaat met de verschillende subdoelen bij Biologie. Het “Benoemen van verschillende typen erfelijke ziekten” gaat best aardig. 65% is af op hoog niveau. De trend is echter instabiel. Dat betekent dat het niveau varieert.

Via het startscherm kan de leerling naar “Biologie Havo/VWO3”.

Dit is het centrale werkscherm voor de leerling bij het vak Biologie. Rechtsbovenin staat de werkvoorraad voor de leerling. De leerling kan één van deze opdrachten doen. Rechtsonderaan staat wat de leerling in het verleden heeft gedaan. Linksbovenin staan de leerdoelen waar de leerling voor Biologie aan werkt.

De docent gaat naar “Voortgang” voor een overzicht van de ontwikkelingen van een groep leerlingen.

De docent ziet dat de leerling voor het leerdoel “Stamboom voor één menselijke eigenschap ontwerpen” het goed doet: 72% voortgang, hoog niveau en stabiele trend. De docent besluit dat de leerling het leerdoel heeft gehaald en maakt het leerdoel groen.

Meer informatie www.contentketen.nl www.pulseon.nl/ www.hondsrugcollege.nl Tom tom analogie