Individueel leren op maat De leerling volgt op het Hondsrugcollege een maatwerktraject dat voortdurend rekening houdt met zijn leervoorkeuren en zijn feitelijke voortgang. "Onder water" put het ICT-systeem daarbij uit een database van leermateriaal. De docent krijgt via het dashboard inzicht in de voortgang per leerling. Op basis van het profiel (profiling) doet het systeem een voorstel voor het volgende leermateriaal (recommendation) en kan de docent ingrijpen. En dat allemaal op de Ipad. Nico Verbeij laat zien hoe het werkt, legt uit wat er allemaal voor nodig is en hij deelt de eerste ervaringen van de docenten. Paul Westeneng (Lopexs) Kees Versteeg (Hondsrugcollege) Nico Verbeij (ECK-programma)
Optimale individuele leermiddelenmix De Methode Eigen materiaal Open leermateriaal Nico - Hoe zorgen we voor de optimale leermiddelenmix die het mogelijk maakt de individuele lerende zo effectief mogelijk te laten leren? - Kennisnet, SLO en GEU werken hiertoe met elkaar samen in het programma Educatieve contentketen.
Architectuur zoeken en vinden t.b.v. arrangeren Methodesite ELO / Leersystemen Zoekportalen Metadata Edurep Nico Aanbieder A Leermaterialen Metadata Aanbieder C Aanbieder B Leermaterialencollecties 3
Vakinhoudspecificatie Vakkern Subkern Onderwerp Meten en meetkunde Rekenen in de meetkunde Metriek stelsel Lengte, omtrek, oppervlakte en inhoud Hoeken Vaktaal hoeken en symbolen Vormen en Figuren Kijken Construeren Nico Onderwijsbegrippenkader SLO: Leerplan in beeld
Scenario’s zoeken en arrangeren Via de methode Via een zoekportaal / ELO Via een adaptief leersysteem Nico
Proefimplementaties Proefimplementatie Vak(ken) School Tools 1. ThiemeMeulenhoff Ak KSE, Ettenleur Hondsrugcollege, Emmen ELO: Magister 2. Leren op Maat Wis Hondsrugcollge, Emmen ELO: PulsOn 3. VO-content ONC, Zoetermeer College Den Hulster, Venlo Diverse 4. SLO Leerplan in beeld Wis + Ak Edisoncollege, Apeldoorn 5. Its learning Coornhert, Haarlem Loc@t, Zwijndrecht ELO: itslearning 6. Wikiwijs zoeken Zernike college, Groningen VO-content: Breuken algemeen.
Tom tom analogie
Demo PulseOn November 2012
Het startscherm. In deze demo is de ingelogde leerling en docent tegelijkertijd. In werkelijkheid ziet een docent andere tegels dan een leerling. Een docent kan bijvoorbeeld de voortgang van een groep leerlingen bekijken. Een leerling kan alleen zijn of haar eigen voortgang bekijken.
In “Mijn voortgang” ziet de leerling hoe het staat met Biologie. De helft van de oefeningen is gedaan. Het niveau is hoog. De bol is groot. De leerling besteed ruim de tijd aan dit vak.
Eén niveau dieper ziet de leerling hoe het gaat met de verschillende subdoelen bij Biologie. Het “Benoemen van verschillende typen erfelijke ziekten” gaat best aardig. 65% is af op hoog niveau. De trend is echter instabiel. Dat betekent dat het niveau varieert.
Via het startscherm kan de leerling naar “Biologie Havo/VWO3”.
Dit is het centrale werkscherm voor de leerling bij het vak Biologie. Rechtsbovenin staat de werkvoorraad voor de leerling. De leerling kan één van deze opdrachten doen. Rechtsonderaan staat wat de leerling in het verleden heeft gedaan. Linksbovenin staan de leerdoelen waar de leerling voor Biologie aan werkt.
De docent gaat naar “Voortgang” voor een overzicht van de ontwikkelingen van een groep leerlingen.
De docent ziet dat de leerling voor het leerdoel “Stamboom voor één menselijke eigenschap ontwerpen” het goed doet: 72% voortgang, hoog niveau en stabiele trend. De docent besluit dat de leerling het leerdoel heeft gehaald en maakt het leerdoel groen.
Meer informatie www.contentketen.nl www.pulseon.nl/ www.hondsrugcollege.nl Tom tom analogie