2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Differentiatie in de klas
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs 27 oktober 2008
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Klas 1a.
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
VTB Technasium Vakcollege
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
havo vwo Maaswaal College
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
door Liesbeth de Ruiter & Aligonda Wijnia
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
vmbo, havo, vwo, gymnasium en vwo++ Voorlichtingsavond 22 januari 2008
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Nieuw Nederlands 4e editie
Nieuwe normen Cito.
Symposium Differentiatie
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
WELKOM.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
GRAAF HUYN COLLEGE.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
De opdrachten van Lezenvoordelijst.nl: motiverend en betekenisvol
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Presentatie Locatie Lemmer
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouderavond mavo 4 Mia Memelink decaan mavo/havo 21 september 2015.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
Ouderavond Cambridge 2016.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Daphne Keller 30 augustus 2017
Alle kinderen gemotiveerde lezers
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Themabijeenkomst 14 november 2016
Betoog.
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire ontwikkeling moet worden gestimuleerd 4.Cognitief conflict in zone van naaste ontwikkeling 5.Goede balans tussen inspanningen en resultaat moet leiden tot ervaring van voldoening

3 Resultaat Voor leerlingen (havo, vwo)  200+ titels  6 niveaus  3 descriptoren:  Leerlingkenmerken  Boekkenmerken  Doelen  hand-out  lezenvoordelijst.nl lezenvoordelijst.nl

4 Dus … Leerling leest en werkt in zone van naaste ontwikkeling.  Zone van verveling  Zone van comfort  Zone van naaste ontwikkeling  Zone van vervreemding Bandbreedte boeken en opdrachten

5 Dat betekent: verschuiving accent literatuuronderwijs LeerlingMethodeDocent

6 De onderbouw (12-15 jaar) vmbo, havo en vmbo  100+ titels  5 niveaus:  Instapniveau (EC)  N1 (EC)  N2  N3  N3+  hand-out  Lezenvoordelijst.nl Lezenvoordelijst.nl

7 Overstap van naar  Op het moment dat de leerling toe is aan literatuur voor volwassenen  In de praktijk vaak 4 havo en vwo Idealiter bereikt de leerling in de onderbouw ten minste N2.

8 Werken met lezenvoordelijst.nl 1 Bespreken belang en doel van literatuur(fictie)onderwijs (zie: filmpje):filmpje  Technisch lezen, tekstbegrip  Woordenschat  Spelling  Algemene ontwikkeling, vorming  Inleven in andere mensen (culturen, tijden)  Hoe lager het leesniveau van de leerling, hoe groter het effect van lezen is! Zie: S. Mol en A. Bus, ‘To Read of not to Read’, in: Psychological Bulletin 137 (2)

9 Werken met lezenvoordelijst.nl 2 Niveau bepalen  Boekenkast vullen  Met behulp van stellingen  Met behulp van ‘strookjes’  Met behulp van de omschrijvingen van de niveaus In ontwikkeling: tool om niveau te bepalen

10 Werken met lezenvoordelijst.nl 3 Het maken van opdrachten  Vraag je af welk doel jij wilt bereiken met het laten maken van opdrachten.  Laat lln opdrachten maken op hun eigen niveau; trap niet in de ‘analytische valkuil’.  Opdrachten mogen leuk zijn!  Stop met het laten maken van boekverslagen. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan opdrachten voor de onderbouw

11 Ten slotte Met name in de onderbouw is het belangrijk:  Dat lln veel en met plezier lezen (of tenminste: hun ergste weerstand overwinnen).  Dat je positief en stimulerend bent; moedig aan en bevestig.  Dat je niet oordeelt (een laag niveau is geen ‘probleem’).  Dat je je realiseert dat zwakke en/of ongemotiveerde lezers best een tijdje in hun comfortzone mogen blijven zitten, maar dat goede lezers voldoende uitdaging nodig hebben.  Dat je duidelijk bent over wat je verwacht (aantal, niveau, opdrachten, groei (literatuur/fictie als ill structured domain)

12 Ervaringen van ervaren vmbo-docenten 1.Laat lln kennismaken met de boeken van Eenvoudig Communiceren 2.Maak lestijd vrij om te lezen: ‘Mevrouw, ik moet bellen!’ 3.Beloon het lezen van een boek: stickers 4.Veranker het lezen van boeken in het curriculum: ouderavonden (ouderbetrokkenheid) 5.Korte (!) boekpresentaties (voorwerp, symbool) 6.Kijkdoos (personage, sfeer, tijdsbeeld, etc.) 7.Verzin eens iets raars: 3bb techniek leest meidenboeken

13 Contact Marlies Schouwstra