Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
Onze kernwaarden.
DVC De Triangel.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
10 tips voor een gouden start Groeitips
Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Nationaal Innovatie Event
Economics of Motivation Studiedag ‘Het gaat niet goed’ 28 april 2011.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Eenheid in verscheidenheid
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
“Let’s talk about you & me”
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Een theoretische verkenning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Productiever in enkele stappen
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
ArchiValue: de APG-Case
Organisatie van de HRM-functie
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Collaborative Strategizing
Naar een optimaal HR - beleid
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Business en IT Consulting
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Certificering van assetmanagement
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Grip & Controle op digitalisering
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Campus Sociale School Heverlee
Groei dossiers/ lokale opleg
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen Fabiaan Van Vrekhem Partner

Basisvoorwaarden voor een goede evaluatie onze ervaring Type van externe ondersteuning Duidelijke procesbenadering Deontologie Onderdeel van een organisatieontwikkeling Aandacht voor beoordelingsfouten Effectief leiderschap Duidelijk verwachtingspatroon (wederzijds)

1. Type van externe ondersteuning Consultant = procesbewaker organisatieontwikkelaar Evaluatie = Wettelijke verplichting = Formaliteit Onderdeel van organisatieontwikkelingsproject Leermoment Strategie oefening Sturingsinstrument Ontwikkelingsinstrument Appreciatie Cultuur

Verantwoordelijkheidsniveau 2. Duidelijke procesbenadering Doelstellingen Resultaatsgebieden Competenties Realisatiegraad Verantwoordelijkheidsniveau Competentieniveau Zelfevaluatie Top-down Bottom-up Prestatieniveau Online tool Ontwikkelingspunten

3. Onderdeel van een organisatieontwikkeling Wat na de evaluatie ? Organisatieproblemen Relatieproblemen Ontwikkelingspunten Coaching en training Zelfbeeld Motivatie

3. Deontologie Gevolgen van overschatting : Stagnatie van de loopbaan organisatie Gevolgen van overschatting : Problemen worden uitgesteld Effect op de cultuur in de organisatie Creatie van verkeerd zelfbeeld Ondermaatse prestatie wordt positief bevestigd Geen ontwikkeling Gevolgen van onderschatting : Demotivatie Frustratie Ongeloof Gebrek aan respect

Evaluatie mag geen mathematische oefening zijn 4. Beoordelingsfouten Positieve beoordeling om goodwill te creëren. Positieve of negatieve voorvallen net voor de evaluatie Te weinig indicaties waardoor de beoordeling te positief of te negatief uitvalt. Halo-effect : door één positieve element wordt het volledige prestatieniveau overschat. Horn-effect : door één negatief element wordt het volledig prestatieniveau onderschat. (Gebrek aan) persoonlijke sympathie Neiging om de extremen te gebruiken of centrale tendens Discrepantie tussen rolvereisten en rolverwachtingen Evaluatie mag geen mathematische oefening zijn

5. Effectief Leiderschap You call that mowin’ the lawn?… Bad dog! ….. No biscuit!…. Bad dog! Frustratie Dromen Hoop Objectieven smart Veronderstelling Taakstelling Vertrouwen Vervreemding Verlamming Onduidelijkheid Losbandigheid Richting geven Monitoren Prioriteiten Zinvol Communicatie

6. Juiste verwachtingspatroon Naarmate een organisatie complexer wordt, ontwikkelt ze verschillende lagen om om te gaan met de toenemende complexiteit Corporate Prescience Corporate Citizenship Bouwen aan zowel lokale, nationale als wereldwijde aanwezigheid rekening houdend met culturele verschillen De universele noden van de maatschappij begrijpen en inspelen op de wereldwijde samenleving Realiseren van de strategische ambities, rekening houdend met de zich wijzigende sociale en economische omgeving Verzekeren van de financiële en maatschappelijke richting en leefbaarheid van de organisatie : Wie willen we zijn en waarom doen we het? Strategic Intent Strategic Development Duidelijke en concrete output realiseren Operationeel management – focus op mensen, middelen, budgetten, kosten beheersen en processen optimaliseren Aanbieden van deskundigheid en expertise, de beste oplossing bieden uit een reeks gekende opties Practice Service Quality

6. Juiste verwachtingspatroon Op elk niveau wordt werk en organisatie anders ervaren “ Elk niveau heeft zijn waarheid” Corporate Prescience Corporate Citizenship Value systems Strategic Intent Strategic Development Add value for the future Practice Service Quality Add value for the present How birds see the world

6. Juiste verwachtingspatroon Complexiteit en de competentie om er mee om te gaan dient in evenwicht te zijn. Iedereen gaat op zoek naar zijn eigen evenwicht. Corporate Prescience Corporate Citizenship Strategic Intent Strategic Development Practice Service Quality Frustratie Verveling Angst Bezorgheid Verwarring In flow Mate van complexiteit De competentie om om te gaan met complexiteit

Vragen ? Accord Group Belgium Rijvisschestraat 118 bus 3 Zwijnaarde (Gent) Tel : 09/221 53 10 Email : info@accordgroup.be Website : www.accordgroup.be