Beta docentendag Leeuwarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Resultaten Rekentoets
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Industriële Chemie VWO 6
Welkom! Presentatie Babbage6 Lelystad, 15 maart 2007 Cees van Breugel, auteur.
[Technasium] Waarom Technasium? Wat is Technasium?
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Welkom bij C3! Maak van het kaartje een naambordje met je naam
havo vwo Maaswaal College
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskunde in Technologie
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Info docent Zelfherstellend beton
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Symposium Differentiatie
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
2. Eduscrum als activerende didactiek
Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink.
Welkom op de Informatieavond van de eerste klas 23 september 2014.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Return to Sender.
Laat teams excelleren Ellen Reehorst co-creator eduScrum
Taak (in 6 groepjes, per 2 of per 3)
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
NLT HAVO.
Paragraaf twee: verkeerde verwijswoorden
Hoe werkt deze digitale methode? 1
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie doorstroming klas 1 mavo/havo naar klas 2 mavo of klas 2 havo.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Pré-NLT-module 3D-printen
NLT: een vak voor jou?.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Beta docentendag Leeuwarden Nieuwe Scheikunde Beta docentendag Leeuwarden Dinsdag 3 juli 2012 Jan van Lune (Stellingwerf College Oosterwolde/ coach Nieuwe Scheikunde) Frans Meindertsma (Bornego College/coach Nieuwe Scheikunde)

Programma Voorstellen Nieuwe Scheikunde - modules Leerlijn klas 3 – ontwikkeld op de RUG Docent Ontwikkel Team (DOT) vanaf september 2012 in Leeuwarden Vragen en groepsdiscussie Vanmiddag: syllabus Nieuwe Scheikunde (Jan van Lune)

Samenstellers leerlijn Klas 3 (bij Studiestijgers RUG) Jan Apotheker RUG Goos Bus Marne College Bolsward Else Henneke Linde College Wolvega Astrid Katsman Stellingwerf College Oosterwolde Freerik Los Gomarus College Groningen Jan van Lune Stellingwerf College Oosterwolde Brechtje Maas OSG Sevenwolden Heerenveen Frans Meindertsma Bornego College Heerenveen Willy Reinalda Praedinius Gymnasium Groningen

Even een vraagje…… Wie heeft ervaring met het werken met een module voor de Nieuwe Scheikunde? Waar staan die modules: www.scheikundeinbedrijf.nl www.nieuwescheikunde.nl www.dropbox.com Scheikunde.regionoord@gmail.com

Aanpak nieuwe scheikunde Fasering bij uitwerking van een module: Contextvraag stellen Relevante vakvragen selecteren Nieuwe kennis verzamelen Nieuwe kennis herordenen Contextvraag beantwoorden Nieuwe kennis beschikbaar maken voor andere toepassingen

Leerlijn klas vwo en havo 3 HAVO: Startmodule Chemie om ons heen – Suiker – Glad geschoren – Intermezzo Chemische reacties en reactievergelijkingen – Van Diagnose naar Medicijn - Energie VWO: Startmodule Chemie om ons heen– Suiker –– Van Diagnose naar Medicijn – Scooter – Melkzuur (aangepast)

Module Melkzuur

Module Melkzuur (h3) (Ervaringen van Alie de Boer – docent NASK Bornego College) Goed werkbaar maar meer lessen nodig Niveau was (te) hoog voor h3 Leerlingen gemotiveerd door werken in groepjes en practica Leerlingen moeten meer zoeken naar informatie, daarin misten ze soms het boek Context was nieuw en actueel Een boek combineren met module(s) lijkt me wel wat

Docent Ontwikkel Team (DOT) Mogelijke inhoud: Nieuwe scheikunde in vwo 3 en havo 3 Samenwerking met Van Hall/RUG Nieuwe inhoud (veranderingen in syllabus)

Vragen en groepsdiscussie