Levensloop in middelbaar onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Solidariteit, doorsneepremie en de zzp’er
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Een carrière als actuariële professional naam… datum.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Van belangenbehartiging naar win-win: Samen waarde creëren
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Overheidsfinanciën College 2, 6 mei 2008 Robert Inklaar
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
verplicht sociaal verzekerd
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Globalisatie en antiglobalisatie: Waar ligt de waarheid?
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Productiefactor Arbeid
Allochtonen in het hoger onderwijs
Jeroen van Breda Vriesman
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Cursus Onderwijseconomie
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Goede tijden, slechte tijden
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Ondernemen(d) in het onderwijs
M AMA, BUURVROUW OF CRÈCHE ? Keuzen en knelpunten in de kinderopvang.
ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VOORWERP EN METHODE.
Prof. dr. Kees Goudswaard Delta Lloyd Congres Pensioenvisie 2011 Haarlem, 13 oktober 2011 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Kunnen we verder.
Verkiezingen 2006.
Effecten loondoorbetaling bij ziekte
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
WERK Pagina 116 t/m 130.
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Pensioenkapitaal in een macro-economisch perspectief Gezien vanuit de BV Nederland Marcel de Berg Your Good Choice 6 april
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Typen verzorgingsstaten
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Aantekeningen hfst 6.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
De economische kringloop
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
Sierra Leone $ 530 per hoofd Amerika $ H OE KOMT ECONOMISCHE GROEI TOT STAND ?
Economische crisis Samenvatting. Hoofdstuk 1: kredietcrisis Huizen: – Om in te wonen (hypotheek – langdurige lening met onroerend goed als onderpand;
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Ontwikkelingspsychologie
Redeneren over de verzorgingsstaat
aantrekkingskracht van informatica
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
De toekomst van ons pensioenstelsel
Welkom Havo 5..
Hfst 5 Sparen of lenen? Concept: Ruilen over de tijd
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Maatschappijleer Nadya Karim
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
een oude dag die moeilijk te financieren lijkt
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

Levensloop in middelbaar onderwijs Lans Bovenberg LWEO conferentie 11 mei 2006

Waarom levensloop? Aanleren van economische kijk Leer om te leren (concepten i.p.v.feiten) Dicht bij huis (micro; havo); leuk en praktisch Ordening van samenleving (macro; vwo); actueel Eigen verantwoordelijkheid gaat niet vanzelf Meer keuzevrijheid geeft meer verantwoordelijkheid Kunst van het kiezen Financiële planning (financieel alfabetisme, ICT) Verzekeren en sparen: levensloopregeling, keuzevrijheid, financiële innovatie (hypotheken) Relaties (partner, generaties, kinderen) Menselijk en sociaal kapitaal Politieke debat Op hoger niveau: beter beleid Afruilen: solidariteit versus eigen verantwoordelijkheid Beter burgerschap

Outline Levensloopdenken De concepten (de bril)

De bril van de levensloop Waar gaat het om? (bijna) alles Bekende problemen… Arbeid en zorg, pensioen, onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid …. maar in (nieuwe?) dynamische samenhang Nieuw perspectief met mogelijkheden voor ruil tussen belanghebbenden Meer vrijheidsgraden op individueel niveau Meer eigen verantwoordelijkheid

Waarom aandacht levensloop? Emancipatie Vooral van de vrouw Langere levensduur en vergrijzing Menselijk kapitaal belangrijker productiefactor

Emancipatie in het algemeen Meer eigen verantwoordelijkheid is Mogelijk: 80 % bevolking relatief welvarend Nodig: veel risico’s zijn moeilijker verzekerbaar Individueel beïnvloedbaar en moeilijk verifieerbaar Nieuwe combinaties van sparen en verzekeren

Feminisering van de arbeid Grotere vraag Diensteneconomie (communicatie en creativiteit i.p.v. spierkracht) Vergrijzing (vraag naar zorg groeit) Groter aanbod De pil: geboorten beter plannen Beter opgeleide vrouwen Deeltijdwerk (Mentaal) werk belangrijk voor eigenwaarde

Gevolgen emancipatie vrouw Minder arbeidsdeling binnen huishouden Werknemers combineren arbeid met zorg Verlof niet alleen aan einde levensloop Uitstel (en afstel) moederschap: duurder Nieuwe levensfase: het speelkwartier Sterke arbeidsmarktpositie vrouwen maakt huishoudens weerbaarder

Vergrijzing: Langere levensduur Menselijk kapitaal (leervermogen) gaat langer mee Ruimte voor meerdere carrières en combinaties Nieuwe levensfase (actieve seniorenfase) Arbeid schaars Prijs menselijk kapitaal stijgt Diversificatie over menselijk en financieel kapitaal

Kenniseconomie: Menselijk kapitaal belangrijker Technologische ontwikkelingen, (internationale) concurrentie en innovatie Leercapaciteit en aanpassingsvermogen essentieel Gevolgen Investeren in kinderen Leg basis voor leven lang leren = leervermogen Beter onderhouden van menselijk kapitaal Een leven lang leren: benut langer leven, zingeving Vorming menselijk kapitaal meer buiten formele onderwijsinstelling Gezin en bedrijf Combinatie arbeid en zorg (en leren) essentieel

Nieuwe standaard levensloop Twee nieuwe fasen: lente en herfst Welvaartsverbetering vooral in deze fasen Meer tweeverdieners Gezinsfase = spitsuur van het leven Tijd en geld is schaars Carrière maken: onderhoud menselijk kapitaal Huizenprijzen hoog: nadelig voor outsiders

De moderne levensloop

Relaties met andere vakken Kijk met economische bril naar Geschiedenis Aardrijkskunde Godsdienst (waarden, normen, cultuur) Benut als instrument Wiskunde (een taal) Informatica

Outline Levensloopdenken De concepten (de bril) Schaarste (1) Ruil en markt (2,3) Ruilen over de tijd (4) Relaties: samenwerken en onderhandelen (5) Risico: voor- en tegenspoed (6,8) Welvaart en groei (7)

Schaarste (1) Tijd, geld en gezondheid Beperkingen Doelstellingen en beperkingen Wat wil je in het leven bereiken? Zijn doelstellingen (waarden) exogeen? Opvoeding Cultuur en economie

Ruil: breder dan markt (2,3) Kostwinnersmodel Arbeidsdeling en comparatieve voordelen Moeten vrouwen met jongere mannen trouwen? Drie modellen voor combineren werk en privé Scandinavische model: uitbesteden via publieke sector Angelsaksische model: uitbesteden via markt Nederlandse model: doe het zelf Ook voor hooggeschoolde vrouwen?

Ruilen over de tijd (4a) Sparen: loskoppelen inkomen van consumptie Pensioen (menselijk kapitaal omzetten in financieel vermogen) Levensloopregeling (investeren in kinderen en opvangen daling inkomen) Discontovoet versus rente (maar zijn mensen zo rationeel?)

Ruilen over de tijd (4b) Lenen: Consumptie nu of in de toekomst Discontovoet versus rente Investeren (kost voor baat uit) Eigen huis Studie (menselijk kapitaal): kosten en baten Eigen bedrijf Rendement versus rente (leenangst; studiefinanciering; profijtbeginsel) Huishoudbalansen: Ondernemer, student

Relaties: samenwerken en onderhandelen (2,5) Welke relaties? Werknemer en werkgever Partners Generaties Kern van de problematiek Gezamenlijke en tegengestelde belangen Creëer waarde door samen te werken Niet gelijk oversteken (tijd) Contracten Expliciet = juridisch (veranderen spel) Impliciet = normen en reputatie (herhaalde spelen) Speltheorie

Het impliciete contract (4,5)

Werkgever en werknemer (5) Opdrachtgever-opdrachtnemer relaties Vergelijk zelfstandig ondernemerschap Idem ZZP Wat wil je zelf doen? Investeren in elkaar Berovingsprobleem Algemeen versus specifiek menselijk kapitaal Emancipatie werknemer Transitionele arbeidsmarkt

Partners (5) Onderhandelen tussen partners Voorkeuren Comparatieve voordelen Carrièrekosten van kinderen Langere leven Analoog aan werknemer/werkgever

Het intergenerationele contract (5)

Relaties tussen generaties (5) Overdrachten tussen generaties Waarden en normen Menselijk kapitaal (leer om te leren) Welke vaardigheden zijn cruciaal? Technologische kennis (groei) Milieu Erfenissen Omslagsystemen en kapitaaldekking Vergrijzing Van nazorg naar voorzorg Twee keer betalen

Risico: voor- en tegenspoed (6,8) Wat zijn de risico’s die mensen lopen in levensloop Individueel (6) Scheiding, ontslag, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid Samenleving = goede/slechte tijden (8) Oorlog, recessie, beurskrach, vergrijzing Verzekeren (onafhankelijke ’micro’ risico’s, 6) Moreel gevaar: wat is noodlot en eigen verantwoordelijkheid (links/rechts) Sparen (voor eigen risico) versus verzekeren (trends) Selectie: ontslagbescherming, langlevenrisico Verzekeren versus herverdeling Voordelen collectieve verzekeringen Moreel gevaar versus selectie (gezin) Vroeg investeren (vroege interventie)

Goede tijden, slechte tijden (6,8) Macro risico’s (8) Wie kan het beste dragen? Risicoaversiteit (verliesaversie) Werkgever versus werknemer (dynamiek) Eigen vermogen versus vreemd vermogen kapitaalmarkt als markt voor risico’s Internationale kapitaalmarkt pensioenfondsen: jong versus oud Delen over de tijd Sparen; ongecorreleerde risico’s AOW en overheidsschuld na tweede wereldoorlog

Welvaart en groei (7) Vrije tijd Spitsuur en pensioen (arbeidsethos) Sparen Hoeveel geduld? Kwaliteit menselijk kapitaal Ondernemerschap: risico en prikkels Is veranderen leuk? Sociale cohesie Normen en waarden Vertrouwen, noodlot, om kunnen gaan met verschil Eenheid en verscheidenheid

Hulpmiddelen Experimenten Speltheorie Onderhandelen ICT Wiskunde = formele modellen Een efficiënte taal Discussie Essays