Stephan van Velthoven Mei 2007 Thuis Binnen Bereik: de doorstart bevestigen en overtuigen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Jongeren over politiek
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
voor de zomervakantie tot
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Wat maakt het leven zinvol?
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Enquête.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Thuis Binnen Bereik bereik, waardering en effecten van ongeadresseerde brievenbusreclame Jaarrapportage 2009 Valerie Vieira & Joep Wils V5102.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
AUTEURS drs. Marja Ruigrok Fernando McDougal MSc DATUM AMSTERDAM, Maart 2007 Een kwantitatief onderzoek naar het fenomeen webloggen in Nederland In samenwerking.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
KVC WESTERLO JEUGD SAMENWERKING KVC WESTERLO (-) ING
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
VWS Elektronisch Patientendossier Den Haag, 16 december 2008.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Producttraining voor het vastelijnabonnement van ACN
Winkelstraat de Heurne
Mediagedrag van Millennials
Bits & Bytes Magazine Media.
Welkom havo 3..
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
Hoe kun je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Internetmarketing en oefentoets
Resultaten ICT monitor 2002
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Big Data.
Big Data.
Traject De Beleverij WELKOM!.
Transcript van de presentatie:

Stephan van Velthoven Mei 2007 Thuis Binnen Bereik: de doorstart bevestigen en overtuigen

Ontwikkeling volume brievenbusreclame miljoen stuks Bron: Mail DB

Ontwikkeling bestedingen brievenbusreclame miljoen euro Bron: Mail DB

In stand houden van twin-model: in dezelfde postcodes, maar via nieuwe dataverzameling.  Verzamelaars van brievenbusreclame (postpanel)  Respondenten van TBB-onderzoek(accesspanel) (representatief voor Nederland 16+)  Vaker meten: 6 x per jaar (6xn=200)  Beter te monitoren  Aanhangonderzoek mogelijk Opzet vernieuwde TBB Dedicated TBB-panels:

 Vooraf screening in access panel: vinden van koppels in dezelfde 6ppc: wie verzamelt, wie is respondent.  De verzamelaars verzamelen een week lang ongeadresseerde brievenbusreclame en voorzien verzamelde pakket van een nummering. De verzamelaars bezorgen vervolgens dit pakket met de genummerde folders bij de respondent in dezelfde postcode.  De respondent uit het access panel vult aan de hand van de genummerde fysieke exemplaren de vragenlijst per computer in.  De respondent stuurt alle folders en codelijst op. Uitvoering onderzoek

Eerste resultaten Highlights van de eerste resultaten van het onderzoek.  2 van de 6 metingen in 2007 zijn afgerond, namelijk in: –februarin=258 –apriln=215  Interviewduur: gemiddeld half uur  Let wel bij vergelijkingen in de tijd: –onderzoeksjaar 2006 ontbreekt –2007 bestaat nog slechts uit 2 meetgolven –onderzoeksmethodiek wijkt in 2007 iets af

Weekaanbod In 2004/2005 voor het eerst de grens van 30 stuks doorbroken. En in 2007… Gem.

Weekaanbod  Dit jaar zet de oplopende trend door: gemiddeld is 34 stuks per week ontvangen  Tweederde heeft het gevoel dat men meer ontvangt dan zo’n twee jaar geleden.  De sympathie voor ongeadresseerde brievenbusreclame is in de afgelopen jaren voor 62% gelijk gebleven. En voor de overigen is de sympathie voor ongeadresseerd eerder toegenomen dan afgenomen.

Tijdbesteding per week In 2004/2005 toename tijdsbesteding: naar 34 minuten per week. En in 2007 nog verdere stijging: 37 minuten. De tijd besteed per folder is ongeveer gelijk gebleven Gem. aantal minuten

Mediumtype sterk geworteld  In 2007 zegt 68% dat men … –ongeadresseerde brievenbusreclame zou missen bij niet meer verschijnen –ongeadresseerde brievenbusreclame op prijs stelt en het graag ontvangt.  Zowel binding als attitude ontwikkelen zich positief in de tijd  Het mediumtype krijgt dus steeds sterkere wortels.

Bereik (mediumbereik=reclamebereik) % Bereik in 2007 met nieuwe onderzoeksopzet: 55%. Hoger dan in de afgelopen 10 jaar met oude metingen TBB (33%-43%). Hoe meer leeftijd klimt, hoe hoger het bereik. Bij 78% wordt ongeadresseerd door minimaal 2 personen in huishouden gelezen.

Overal waardering De overall waardering bereikt voor het eerst een gemiddelde van een 7. Gemiddeld rapportcijfer

Waardering op onderdelen De criteria duidelijk en vakkundig zijn significant gestegen ten opzichte van 2005; de overige criteria zijn stabiel. % + 5%

Uniciteit  55% vindt dat ongeadresseerde brievenbusreclame informatie geeft die niet zo makkelijk op een andere manier te krijgen is.  De beleving van uniciteit groeit: in 2005 was dit 51%.  Concurrerende informatie wordt vooral gevonden via: 1.Internet 2.Winkels 3.Kranten.

Uniek of inwisselbaar? Molblog: “Via folders informatie die op geen enkele andere wijze beschikbaar is… Is dat nu echt zo? Is het niet makkelijker om het gewoon per te sturen? Scheelt een hoop geloop naar de papierbak. Of is in de beleving dat echt anders?”  Ja… papier blijft erg ontspannend, al neemt internet wel steeds meer belangrijke plaats in bij oriëntatiefase van consumenten.  Is marketing de holy grail? Permission based lijkt dan wel nodig: 61% vindt dat SPAM verboden moet worden en alleen g d mag worden als consument hiervoor toestemming geeft.

Functies brievenbusreclame Ongeadresseerd blijft sterk als medium voor speciale aanbiedingen. Ontspannende functie neemt toe, zoekfunctie voor nieuwe producten neemt af. Vrouwen lezen vaker voor ontspanning, mannen vaker voor speciale aanbiedingen.

Aanbod maakt ook voor nieuwe merken enthousiast Brievenbusreclame…  Enthousiasmeert 8 op de 10… –treft wel eens brievenbusreclame aan waar men graag op ingaat –treft vaak dingen aan in brievenbusreclame die men graag bekijkt –zegt dat men wel eens door brievenbusreclame zin krijgt om iets te kopen.  Beperkt zich niet tot de ‘consideration set’ van de consument –2 op de 10 leest alleen reclame van bekende bedrijven –1 op de 10 leest alleen reclame van bedrijven waarvan men klant is.

Aanbod zet aan tot actie In de afgelopen 3 maanden heeft door brievenbusreclame…  92% een winkel bezocht  58% een website bezocht  3% een gratis telefoonnummer gebeld.

De toppers in bereik

De meest gewaardeerde folder De gouden deurmat…

De toekomst? Het lezen van folders blijft amusant  Het lezen van folders voor ontspanning neemt toe.  Jongeren lezen vaker ongeadresseerd vanuit transformatiefunctie, ouderen meer voor oriëntatie.  Primaire motief om geen sticker op de voordeur te hebben: het is gewoon leuk folders te lezen. Maar blijf ook relevant  Jongeren hebben veel binding met folders, maar zien folders wel als minder uniek: ze halen veel vergelijkbare informatie uit internet.  Wordt zoekfunctie naar nieuwe producten overgenomen door internet?  59% bekijkt wel eens folders via internet en in toekomst zal dit waarschijnlijk alleen maar stijgen.  Bekijk samen met de consument hoe je relevant kunt blijven!

! De toekomst? Stephan van Velthoven