Andere Tijden in onderwijs en opvang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Andere (school)tijden in het onderwijs
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
“Andere Schooltijden”
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
Andere Tijden in onderwijs en opvang
De Regionale Educatieve Agenda
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Andere schooltijden Informeren.
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Transcript van de presentatie:

Andere Tijden in onderwijs en opvang Landelijke conferentie Lokale Educatieve Agenda, 12 januari 2010 Anki Duin

LEA conferentie 12 januari 2010 Programma Motieven in het veld voor andere inrichting van de schooldag Varianten van andere tijdenmodellen Is de gemeente belanghebbende bij andere school- en opvangtijden? De relatie met de Lokale educatieve agenda LEA conferentie 12 januari 2010

LEA conferentie 12 januari 2010 Herkenbaar? Wie heeft thuis ook dergelijke foto’s? Keurig katholiek gezin in de vijftiger jaren. Het zijn er nu 6, er komen er nog 3 kidneren bij…. Moeder binnen, vader buiten, brengt geld in. Kinderen gaan samen zelfstandig naar school. Lopend of op de fiets… `s ochtends eerst naar de kerk, brood mee; tussen de middag rnaar huis, `smiddags naar huis, buiten spelen of vriendinnetjes. Clubjes zijn er niet, behalve de kabouters op zaterdag. Kindren voeden elkaar zo’n beetje op; moeder kookt, wast, naait en zorgt ervoor dat we zondags keurig aangekleed in de kerk zitten. Er was weinig geld, maar het leven leek – in onze ogen - ongecompliceerd Rust , Reinheid en Regelmaat….. LEA conferentie 12 januari 2010

Traditionele schooldag LEA conferentie 12 januari 2010

Het zijn andere tijden…. De ouders zijn anders…… Toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen (beide ouders werken): 75% van de moeders werkt Toename van alleenstaande ouders (die werken): 14% van de kinderen Andere dagindeling: combinatie van werken, zorgen, leren, vrijwilligerswerk Sterke groei gebruik kinderopvang: 80% van de kinderen naar kdv; 25 % naar bso; jaarlijkse stijging bso: 5% LEA conferentie 12 januari 2010

Het zijn andere tijden…. De kinderen zijn anders….. andere dagindeling, andere vrije tijdsbesteding andere leerpatronen, invloed media etc. Andere familiesfeer, diversiteit in etnische achtergrond Andere verwachtingen van kinderen LEA conferentie 12 januari 2010

LEA conferentie 12 januari 2010 Het zijn andere tijden De sociale structuren zijn veranderd… Wegvallen traditioneel `opvoedingsnetwerk’ (familie, buurt, kerk) RMO (2001: aansprekend opvoeden): pedagogisch `gat’ vraagt om samenwerking tussen jeugdvoorzieningen Onderwijsraad (2008: Een rijk programma voor ieder kind): school is geen solitaire voorziening meer; verbinding tussen school en kinderopvang zorgt voor stabiliteit, veiligheid en continuïteit” LEA conferentie 12 januari 2010

Verschuiving in verantwoordelijkheden Ouders, opvoeding, opvang kind Opvang, vrije tijd Opvang, opvoeding School Onderwijs, opvoeding LEA conferentie 12 januari 2010

Het zijn andere tijden…. en de schooldag? LEA conferentie 12 januari 2010

Kenmerken huidige schooldag Versnipperde schooldag Verschillende `regimes’ voor de kinderen: school, overblijf, kinderopvang met eigen regels, aanpak, cultuur etc. Veel verschillende gezichten voor kinderen Verschillende `loketten’ voor ouders Verschillen in communicatie, contracten ed. Kan dat niet leuker voor kinderen, handiger voor ouders, slimmer voor aanbieders? LEA conferentie 12 januari 2010

LEA conferentie 12 januari 2010 Er is een urgentie…. Knelpunten in de praktijk rondom: voorschoolse opvang (geringe vraag, locatie) Tussenschoolse opvang (terugloop vrijwilligers; kwaliteit, onrust) Buitenschoolse opvang (beschikbaarheid, wachtlijsten, vervoer, locaties) Kerntaak professionals in de knel Maar ook: Inefficiënt gebruik van ruimtes op de dag, in de week Onevenwichtig collectieve ritme LEA conferentie 12 januari 2010

LEA conferentie 12 januari 2010 Er liggen kansen…… Kinderopvang en primair onderwijs vinden aansluiting (motie van Aartsen/ Bos) Partijen in het veld leren elkaar kennen, krijgen zicht op meerwaarde van samenwerkingsmogelijkheden Bredeschoolontwikkeling, gezamenlijke huisvesting Toenemende beleidsaandacht voor aanpak versnipperde schooldag (dagarrangementen, combinatiefuncties) Basisscholen en kinderopvang vinden elkaar in het zoeken naar een aaneengesloten aanbod van onderwijs en opvang: een eigentijds dagarrangement LEA conferentie 12 januari 2010

Andere tijden: drie varianten I. Het 5 gelijke dagen model Alle dagen even lang op school: Alle dagen begint en eindigt de school op dezelfde tijd Lunch in de klas Directe aansluiting met de kinderopvang/ BSO LEA conferentie 12 januari 2010

5 gelijke dagen model in praktijk Tilburg; de Boemerang (nieuwe school) Tilburg: Jan Ligthartschool Almere: de Droomspiegel Almere: Europaschool Rotterdam: Dominicusschool (bestaand) Hilversum: twee scholen (bestaand) Capelle a/d IJssel: Obs West (bestaand) Utrecht: de Ridderhof, Hof ter Weide, Waterrijk Variaties in begin- en eindtijd; wo. eerder uit; vr.mi vrij voor de onderbouw LEA conferentie 12 januari 2010

Andere Tijden: drie varianten II. Het verlengde middagpauze of bioritme model Onderwijs Opvang, sport, activiteiten Onderwijs opvang LEA conferentie 12 januari 2010

Bioritme/ verlengde middagpauze in praktijk Almere: Bizziekids Zwolle: Veerezon (gestart op experimentele basis zomer 09) (In voorbereiding) Groningen: Vensterschool van de toekomst Gouda: bs. De Oosterweide (gestopt) LEA conferentie 12 januari 2010

Andere Tijden: drie varianten III. De 7 tot 7 school/ Sterrenschool/ parapluschool/ Kindcentrum Eén loket voor ouders en kinderen Eén regisseur/ directeur Concentratie van voorzieningen Aaneengesloten programma; combinaties van binnen- en buitenschools leren Eenduidig pedagogisch beleid Combinaties van personeel Eén bestuurlijke model? LEA conferentie 12 januari 2010

Andere Tijden : drie varianten Voorbeelden 7 tot 7-concept: Schoolbesturen Brabant, Ede, Deventer Sluitend arrangement van onderwijs en kinderopvang, psz in één hand; 1 team, gez. ruimte; gez. BV (50-50% aandelen) of holdingmodel op termijn Concept Sterrenschool (hele jaar open, 4 of 5 dagen les, individuele leerlijnen, één adres 0-12 jr, diverse diensten in één pedagogische omgeving) www.desterrenschool.nl Bizzie Kids Basics (particuliere school Almere) LEA conferentie 12 januari 2010

Strategische afwegingen Aanpak: alleen of met andere schoolbesturen? Alleen of met partners als kinderopvang en vrije tijdssector Wijk- of regiogebonden of per locatie? Als kleine pilot of breed invoeren? Top down of bottom-up? Los van of samen met de gemeente? LEA conferentie 12 januari 2010

LEA conferentie 12 januari 2010 Wie beslist erover? Draagvlak Wie gaat erover? Het goede gesprek met ouders Het goede gesprek met het team Ondersteunende activiteiten Andere Tijden Argumentenkaart DVD ouders over schooltijden Nieuw materiaal tbv. Team Masterclasses met ervaringsdeskundigen Workshops `Lokaal aan de slag met de schooldag’ LEA conferentie 12 januari 2010

Project Andere Tijden in onderwijs en opvang Wilt u informatie of contact met de initiatiefgroep Andere Tijden in onderwijs en opvang, bel of email dan naar: Anki Duin, projectleider: T 06- 53932036 E anderetijdeninonderwijsenopvang@xs4all.nl Jan Littink, VOS/ABB T 06 – 12928581 E jlittink@vosabbconsulting.nl LEA conferentie 12 januari 2010

Andere schooltijden en de rol van de gemeente STELLING De lokale overheid is belanghebbende bij schooltijden LEA conferentie 12 januari 2010

ARGUMENTENKAART SCHOOLTIJDEN Positie gemeente ARGUMENTENKAART SCHOOLTIJDEN Welke argumenten zijn er vanuit de positie van de gemeente als belanghebbende: Vóór handhaving van de huidige schooltijden? Tegen handhaving van de huidige schooltijden? LEA conferentie 12 januari 2010

LEA conferentie 12 januari 2010 STELLING De realisatie van een sluitend dagarrangement, w.o. de afstemming van school- en opvangtijden, hoort op de Lokaal Educatieve Agenda te staan LEA conferentie 12 januari 2010