culturen categoriseren: basiswaarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Interculturele communicatie
Interculturele Communicatie
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Haptonomie.
Interculturele communicatie
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Interculturele communicatie
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Bevolkingsverandering: hoe houden we dorpen leefbaar en vitaal?
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
‘Een vreemde cultuur is onszelf het beste zien’
Diversiteit Handan Aydin.
Communicatie in organisaties
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Interculturele communicatie
Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 10 – Organisatie in ontwikkeling 'Denken alleen brengt niets in beweging: dit.
Docent: Anco R.O. Ringeling
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Organisatiepsychologie les 1
Oic 3.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder.
DAVID PINTO
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Conflicten en onderhandelingen
Culturele diversiteit
Mens en medemens Les 7, MHBO-traject.
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Beleving tijdens het sterven
H2 Een leven lang leren.
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Leiding geven aan school ontwikkeling
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
MAW §1.3.
Zorg verlenen aan anderen
Internationaal I Cultuur zit in je.
Diversiteit en integratie
Internationaal I Cultuur zit in je.
Cultuur en samenleving
Diersoortverdieping Hond
De ene samenleving en de andere
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

culturen categoriseren: basiswaarden

kern van cultuur wordt gevormd door basiswaarden: fundamentele problemen van de mens die van cultuur tot cultuur op een andere wijze worden opgelost de zes basiswaarden, met elk drie oriëntaties volgens Kluckhohn en Strodtbeck (1961)

cultuurspecialisten antropoloog Edward T. Hall: The Silent Language (1959) sociaalpsycholoog Geert Hofstede: Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values (1980, 2001) Culture and Organizations: Software of the Mind (1991) Allemaal Andersdenkenden: Omgaan met cultuurverschillen (1991)

G. Hofstedes basiswaarden (dimensies) machtsafstand individualisme versus collectivisme masculiniteit versus femininiteit onzekerheidsvermijding langetermijn- versus kortetermijngerichtheid

Schwartz en Ros relatie individu/groep ? verantwoord gedrag ? conservatisme vs. autonomie verantwoord gedrag ? hiërarchie vs egalitarisme Relatie mens/wereld ? harmonie vs heerschappij

F. Trompenaars: basiswaarden menselijke relaties (5) tijd omgeving intercultureel management: Riding the waves of culture (1993) Zakendoen over de grens (1993)

basiswaarden: Wat is de natuur van de mens ? Positief of negatief mensbeeld ? Wat is de relatie van mens tot mens ? Vijf contrasten: collectivisme/individualisme machtsafstand, hiërarchie/egalitarisme universalisme/particularisme neutraal/emotioneel prestatie/toeschrijving

collectivisme/individualisme

machtsafstand

particularisme/universalisme particularisme: wat goed of slecht is, is afhankelijk van de omstandigheden en van de betrokken mensen universalisme: wat goed of slecht is, staat vast, is onafhankelijk van de context

neutraal/emotioneel

prestatie/toeschrijving beoordeeld op wat je hebt gepresteerd ? beoordeeld op je afkomst en relaties ?

Wat is de drijfveer van het menselijk handelen ? wat motiveert de mens ? (femininiteit/masculiniteit) hoe gaat de mens met onbekende en onzekere situaties om ? (onzekerheidsvermijding)

femininiteit/masculiniteit feminien: aangenaam leven, werken om te leven masculien: persoonlijk succes, leven om te werken sociale rollen man/vrouw

onzekerheidsvermijding hoe omgaan met risico’s ? angst/nieuwsgierigheid voor het onbekende

Welke opvattingen heeft de mens over de ruimte om zich heen ? persoonlijke ruimte: lichamelijke afstand, elkaar aanraken privé-territorium: architectuur van woonhuizen, functies van kamers specifiek/diffuus: zaken/privé

Welke tijdsoriëntatie heeft de mens ? polychronie/monochronie heden/verleden/toekomst termijngerichtheid

monochronie/polychronie één ding tegelijk doen strikte tijdsindeling formele communicatie polychronie: verschillende dingen tegelijk doen tijd is hernieuwbaar

verleden, heden en toekomst verleden: continuïteit van oude tradities heden: werken voor dit moment toekomst: vernieuwingen en veranderingen

Wat is de relatie van de mens tot de natuur ? mens is ondergeschikt aan de natuur, fatalisme mens is meester van de natuur, (be)heersen

Wat is de relatie van de mens tot het bovennatuurlijke Wat is de relatie van de mens tot het bovennatuurlijke ? Verband tussen basiswaarden en religie: katholicisme protestantisme

structuur, motivatie en conflicten structuur van organisaties: dorpsmarkt familie machine piramide

wat motiveert mensen ?

hoe groot is de kans op conflicten ?

relativering nog veel empirisch onderzoek te doen onderzoek vrij lang geleden gedaan. Herhaalonderzoek. Veranderen culturen langzaam ? iemands cultuur wordt ook door persoonlijke kenmerken bepaald. Opletten met stereotypering !